"Felhívásunk kiadása óta a nemzetközi politika is a helyes irányba mozdult el" - nyilatkozta Dr. Nagy András, a Nemzeti Szívalapítvány vezetője. A 2006 novemberében az európai régió egészségügyi miniszterei által aláírt Elhízás Elleni Charta szerint "szabályozási intézkedések szükségesek az energia dús ételek és italok kereskedelmi promóciója hatásainak jelentős csökkentése érdekében, különösen a gyermekeket illetően".
"Érveink hatása olvasható ki az Európai Parlament tavaly decemberében kiadott jelentésében is - emelte ki a Szívalapítvány képviselője - melyben megállapítják, hogy a médián keresztül reklámozott egészségtelen élelmiszerek döntő módon befolyásolják a gyermek étrendre vonatkozó döntéseit. Az Európai Parlament az egészségtelen és nem megfelelő - nagy zsír-, cukor- és sótartalmú - élelmiszereket és italokat népszerűsítő reklámok szabályozására magatartási kódex kidolgozását javasolja".
Az Európai Unió jogalkotási folyamatában a Parlament jelentése alapján jelenleg az Európai Tanács foglalkozik a kérdést szabályozó "Televízió határok nélkül" direktíva felülvizsgálatával. A Nemzeti Szívalapítvány üdvözli az eddigi eredményeket, de aggodalmát fejezi ki az önkéntes szabályozások hatékonyságát illetően. Ezért arra kérték a magyar kormányt, hogy a Tanácsban érjék el az egészségtelen ételek és italok reklámozási tilalmát 21 óráig.
Tisztelt Miniszter Úr!
Az Európai Parlament 2006 decemberében első olvasatban elfogadta a jogalkotási állásfoglalás-tervezetét az Európai Bizottságnak a televízió határok nélkül direktíva felülvizsgálatára vonatkozó előterjesztésével kapcsolatban. Tudomásunk szerint a Tanács fogja most a parlament jelentésének birtokában kialakítani az álláspontját annak érdekében, hogy a politikai konszenzus létrejöjjön 2007. májusára.
Engedje meg, hogy felhívjuk figyelmét az egészségtelen ételek és italok gyermekeket célzó kereskedelmi kommunikációjának kérdésére, mivel ez hatással van az európai polgárok egészségére.
Az elhízás és a kardiovaszkuláris betegségek
Magyarországon 2004-ben 67 165 (hatvanhétezer-egyszázhatvanöt) ember hunyt el keringési betegségek következtében. Valamennyi más betegség és egyéb halálok együttesen nem szed annyi áldozatot, mint a szív- érrendszeri betegségek. Becslések szerint az Európai Unióban a kardiovaszkuláris betegségek költsége 169 milliárd euró évente.
Az elhízás gyakorisága folyamatosan növekszik, a fejlett országokban a túlsúlyos és elhízott emberek aránya ötévente megduplázódik. Magyarországon a felnőtt lakosság 37%-a túlsúlyos, 23%-a elhízott. A közvetlen egészségügyi kiadások 6% írható az elhízottság rovására. Az egészségtelen étrend és az elhízás a szív és érrendszeri betegségek fontos kockázati tényezője.
Az egészségtelen ételek és italok gyermekeket célzó keresekedelmi kommunikációja
Megalapozott tény, hogy a hirdetés hatással van a gyermekek étel és italválasztására, vásárlási és fogyasztási szokásaira, mind a márkák mind a kategóriák szintjén, és ez független más faktoroktól.
A népegészségügyért aggódók úgy tartják, hogy az egészségtelen élelmiszerek és italok reklámozása, - azaz az olyan élelmiszerek és italok melyek magas zsír (különösen telített zsír) só vagy cukor és alacsony ásványianyag tartalommal bírnak - jelentős mértékben hozzájárul a rossz étkezési szokások kialakulásához, és a gyermekkori elhízáshoz.
Az Európai Parlament állásfoglalás-tervezetében a tagállamokat felhívja, hogy "ösztönözzék az audiovizuális médiaszolgáltatókat, hogy alakítsanak ki magatartási kódexet a hirdetést, szponzori közleményt vagy egészségtelen és nem megfelelő - nagy zsír-, cukor- és sótartalmú, illetve szeszesitalnak minősülő - élelmiszereket és italokat népszerűsítő reklámokat tartalmazó vagy ilyennel megszakított gyermekprogramokra vonatkozóan."
A Magyar Nemzeti Szívalapítvány elismeri, hogy ez a jó irányba tett fontos lépés az egyes marketingmódszereknek a gyermekek étkezési szokásaira gyakorolt negatív hatásait ellensúlyozandó.
Aggodalmunkat fejezzük ki ugyanakkor az ilyen önkéntes szabályozások hatékonyságát illetően. Különösen, ha azok nem veszik figyelembe a különböző kereskedelmi kommunikációk összesített hatását a gyermekekre. Meggyőződésünk, hogy az egészségtelen ételek és italok kereskedelmi kommunikációját ezért csak 21 óra után szabad csak engedélyezni.
Szeretnénk továbbá felhívni a figyelmét az Egészségügyi Világszervezet 2006 szeptemberében elfogadott, a nem-fertőző betegségek megelőzésére vonatkozó stratégiájára; és a 2006 novemberében elfogadott Elhízás Elleni Chartájára. Mindkét, az európai egészségügyi miniszterek által ellenjegyzett dokumentum hangsúlyozza a szabályozási intézkedések kiemelt fontosságát az egészségtelen ételek és italok gyermekeket célzó kereskedelmi promóciója által okozott hatások csökkentése érdekében.
A Magyar Nemzeti Szívalapítvány ösztönzi Önt, hogy folytassa a Magyar Köztársaság Egészségügyi Minisztere által megkezdett utat, azzal, hogy kötelező korlátozást vezetnek be az egészségtelen ételek és italok gyermekeket célzó reklámozásában az audiovizuális médiaszolgáltatásokban.
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány www.mnsza.hu