Ranschburg Jenő szerint hat éves korig jobb lánynak lenni, utána pedig fiúnak. Azért mert eddig az életkorig az érzelmi légkör melegsége a fontos, utána a világ megismerése, az önállóság.
A fiúk és a lányok másként ismerik meg a világot. A nők eszköze a verbalitás. A kislányok hamarabb tanulnak meg beszélni, mint a fiúk. Például több a nő a szinkrontolmácsok között. A nők könnyebben beszélnek a problémáikról is. Nem véletlenül csacsognak a barátnők. A fiúk ezzel szemben 5-6 fős hordákba verődnek. A serdülőkortól kezdve a fiúkat a karrierjük érdekli, a világ megismerése. A lányokat viszont a fiúk érdeklik. A fiúk nagyon keveset tudnak a lányokról még ebben az életkorban.
Azt mondják azok a harmonikus kapcsolatok, ahol a feleség elismeri és érezteti a férjével, hogy ő az okosabb. Ranschburg Jenő szerint az intellektuális fölényt takarni kell a heteroszexuális kapcsolatokban. Például az első randin a srác arról beszél, hogy Angliába fog menni, nyelvet fog tanulni, felsőfokú nyelvvizsgát fog tenni, mert nagyon jó újságíró szeretne lenni. Ha ezek után azt mondja neki a kislány, hogy neki épp a múlt héten sikerült a felsőfokúja, akkor a fiú megsemmisül, s biztosan nem lesz második randevú.
A pszichológus szerint a korai együtt járásban tanuljuk meg, milyen a férfi, a későbbi párkapcsolati siker is ezen múlik.
Alapvető gondolkodásbeli különbségeket lehet megfigyelni a nemek között. A férfi fejjel rohan a falnak, ütközik és zuhan. A nő visszavonul, megadja magát, majd felemelkedik.
Szép példája a női gondolkodásnak a görög mitológiából Déméter és Perszephoné története. Déméter, a gabona és a földművelés istennője. Leányát, Perszephonét elrabolta Hádész, az alvilág istene, s feleségül vette. Mindketten nagyon szomorúak, mert elszakították őket egymástól. Végül a női furfangoknak köszönhetően anya és szeretet gyermeke újra egymásra talál. Amikor Perszephoné a halottak birodalmában van, Déméter szomorú és a természet alszik: ez a tél. Amikor leánya visszatér hozzá, Déméter újra örül, és a természet kivirul, növekedik az aratnivaló.
A vizsgálatok azt bizonyítják, hogy a kislányok tényleg többet tudnak. Egy felmérés kapcsán a a tanító néniket arra kérték, hogy mondják meg, ki a legjobb tanuló az osztályban? A pedagógus két kislányt és egy kisfiút nevezett meg, ki a legjobb az osztályban kérdésre három kislány neve hangzott el. A magatartásban negatív értelemben a fiúk vezetnek. A legrosszabb tanulók az osztályban: két fiú és egy lány.
A kisfiúk gyengébb teljesítményének a fő oka, hogy nem hajlandóak a tanító néninek tanulni. A kisgyerekeket drámai módon nők veszik körül. Az anya neveli, majd óvónő és tanító néni kezébe kerül. A tanítói, tanári pálya teljesen elnőiesedett. A pedagógusok nyolcvan százaléka hölgy. A hatéves kisfiú azonban csak férfi modellekkel hajlandó szóba állni. Például a reggeli felkelés, mikor iskolába kell menni, nagyon keservesen megy, viszont ha apuval vasárnap reggel ötkor horgászni mennek, akkor a kispecás ébreszti az édesapját.
E beszámoló (Ranschburg Jenő tanár úr előadása nyomán) betekintést adott abba, hogy a korai szocializáció, az otthoni, iskolai légkör, szokások, hogyan befolyásolják a nemi identitásunk kialakulását. Ezek a megállók az elsődleges szerepűek a nemi szerepünk kialakulásában.