A hazai rendezvényen - bizonyos értelemben - ízelítőt kaphattak mindazok, akik majd május 4-e és 7-e között kilátogatnak Frankfurtba a nemzetközi Techtextil kiállításra, persze, csak ha a koronavírus is úgy akarja.
A Szentendrén kiállított alkotások (melyek hangsúlyozottan egy válogatás darabjai) az emberi érzékelés határait feszegették a frissiben felvonultatott innovatív alapanyagok, a számítástechnika, illetve a telekommunikáció áldásainak segítségül hívásával.
A kiállításon bemutatkozó magyar divat- és textiltervezők a textilek kémiai, illetve fizikai tulajdonságait módosítva hoztak létre különféle intelligens anyagokat. A mostani kiállítás eredendő célja az volt, hogy felhasználási területek szerint mutassák be ezeket. A játékos anyagkísérleteken túl természetesen láthattunk fejlesztés alatt lévő, vagy már kész termékeket is.
A bemutatott alkotások textiltervezők és technológiával foglalkozó szakemberek együttes, közös munkájának az eredményei.
A hazai intelligens és interaktív textilek legismertebb úttörője az EJTECH kreatív labor, amelyet Kárpáti Judit Eszter textilművész, valamint Esteban de la Torre médiaművész hozott létre és működtet. Szentendrén a Caracoles (Kagylócsigák) II. című munkájukat mutatták be. A projekt célja a hang nyers materialitásának, azaz anyagszerűségének felfedezése és felmutatása a textil, mint médium által.
A kiállított interaktív media-installáció teljesen új kontextusba helyezi a textilt, mint hangkibocsátó anyagot. A textilből megszólaló hangok a kagyló-szintetizátor tekerőgombjainak segítségével voltak állíthatók, melyeket közvetlenül a textilből kellett, illetve lehetett előcsalogatni.
Az intelligens textilek legelterjedtebb és leglátványosabb alkalmazási területe jelenleg a divat világa, azon belül is a jelmeztervezés az egyik legígéretesebb területe a fejlesztéseknek. Polyák Eszter például egy elektromos rendszert épít be az általa megtervezett jelmezekbe; a Szentendrén kiállított tárgy, utalva a most is zajló koronavírus járványra egy szegecses maszk volt, a szegecsekhez hozzáérve pedig különféle hangokat lehetett előcsalogatni belőle.
Izgalmas Lévai Zsófia fashion-tech designer alkotása is. A kiállított öltözékek az emberi kommunikáció nonverbális gesztusait szenzorok segítségével dolgozták fel és jelekké transzformálva írták azt bele a szövetbe.
Az orvosi célú felhasználás két kiállító munkáján keresztül jelent meg Szentendrén. Hegedűs Zsanett az AIAIÉ nevű márka alapítója gyógyászati textilek kutatásával és gyártásával foglalkozik. Argentex néven fejlesztett ki egy gyógyászati ezüstszálat tartalmazó ágyneműcsaládot (tudvalevő, hogy az ezüst antibakteriális hatású), valamint pacemakerrel élők számára egy Faraday-kalitkaként működő zakót, mely megvédi tulajdonosát mindenféle külső elektromos és elektronikus behatástól.
Kormos Anna Zsófia doktori projektjének koncepciója egy hordható okos eszköz (egy női body), amely viselőjének menstruációs fájdalmát enyhíti. Varga Anikó Hangesés című munkája felfedezésre és játékra hívott a kiállított szalagok megérintésével. Gimesi Judit alkotásai a zene ritmusát, dinamikáját a színek és a fényerő változását követik. Kivetített agyhullámok című művében saját, zenehallgatás közben rögzített agyhullámait vetítette ki látvány formájában a textilekre.
A kiállítás kurátora Söptei Eszter textiltervező iparművész volt.