Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Erre gyűjti a zsebpénzt a gyereked! Gondoltad volna?

Napjainkban az általános iskolás gyerekek az állatok, egy utazás vagy műszaki eszközök miatt takarékoskodnak a legszívesebben. Ezt mutatja az „Ez a vágyam, erre gyűjtök” országos takarékszövetkezeti rajzpályázatra beküldött, közel 5000 rajz és festmény elemzése.

A versenyre a megelőző évhez képest több mint ötször annyi alkotás érkezett, amelyeken keresztül jól megismerhetők a fiatalok két korcsoportjának (7-10, illetve 11-15 éves) spórolási szokásai. A legtöbb elkészült kép kompozíció, szín- és eszközhasználat tekintetében is kiemelkedő színvonalat képvisel, ügyesen ábrázolva a takarékoskodás logikáját és egyfajta életpálya-modellt is. Az elemzők az általános iskolás korosztályban a pénzügyi tudatosság szokatlanul magas szintjét tapasztalták, ami az oktatás javuló hatékonyságára is utalhat.

I.korcsoport_1. helyezett Laczkó Ádám, Taksony

A takarékszövetkezeti rajzpályázatra beérkezett alkotások 20 százalékán az általános iskolások első számú gyűjtési célként állatokat (ló, kutya, cica, halak) ábrázoltak legszívesebben. A 7 és 15 év közötti gyerekek 14,3 százaléka második legvonzóbb célként utazást – városlátogatást, tengerparti nyaralást vagy egyszerű kirándulást, túrát – rajzolt vagy festett le. Sok beküldött mű témáját szolgáltatták a trendnek megfelelően már ebben a korosztályban is (14,1 százalék) különféle műszaki eszközök, így a telefonok, laptopok, tabletek is. A kívánságok sora a nem műszaki játékok, ruhák, cipők, vásárlás kategóriával folytatódik (8 százalék), hajszállal megelőzve a sporteszközöket (7,9 százalék), a járműveket (7,5 százalék). Váratlanul sokan (7,2 százalék) választották rajzukhoz az otthonteremtés (ház, otthon, ingatlan és bútor) témát, míg a karrier, jövő, siker fogalomkört a pályázók 2,5 százaléka, a karitatív célokat 0,4 százalék dolgozta fel. Elgondolkodtató, hogy közel minden ötödik ifjú alkotó, egyéb, a fenti kategóriákba be nem sorolható apróságokra - például édességre, filctollakra, vagy jogosítványra - vagy olyan elvont fogalmak megvalósítására spórolna, mint a család egyesítése, a boldogság, vagy a játék a barátokkal.

II.korcsoport_1. helyezett Halak Sára_Zalabér

A TakarékBank elemzéséből kiderül, hogy a pályázók kétharmada a fiatalabb korosztályt képviselte és a lányok is hasonló arányban többen voltak a fiúknál. Így az általuk megjelenített kívánságok erőteljesebben befolyásolták az összesített átlagot. Ugyanakkor az elemzés a rajzokat korcsoport és nem szerinti bontásban is vizsgálta és kimutatta, hogy az életkor növekedésével, illetve nemek szerint is változnak a gyűjtési célok. A rajzok tanúsága szerint a 7-10 évesek közül mintegy 22 százalék rak félre állatok vásárlására, tartására, majd a ranglistáján a műszaki eszközök (14,2 százalék), és az utazások (11,7 százalék) következnek. A 11 és 15 év közötti alkotók 19,8 százalékánál viszont az utazások a legnépszerűbbek, az állatok (15,3 százalék) és műszaki eszközök előtt. Érdekes jelenség, hogy a fiatalabbak körében a műszaki eszközök, a sporteszközök és az ingatlanok is előkelőbb helyezést értek el a gyűjtési célok toplistáján, mint a 11-15 éves korosztályban.

A lányok elsősorban állatokra (26,6 százalék) gyűjtenek, de az utazás (17 százalék) és a műszaki eszközök (13,6 százalék) is kedvelt takarékoskodási céljuk. A fiúk 15,8 százaléka általában járműre gyűjt, de közel ugyanennyi (15 százalék) közülük műszaki eszközökre vágyik, az utazást pedig 9,7 százalékuk választotta pályaműve témájául. A fiúkhoz képest csak hatodannyi lány ábrázolt járműveket, de a nem műszaki játékok, ruhák, cipők és a vásárlás csaknem kétszer gyakrabban áll a lányok alkotásainak középpontjában, mint a fiúkéinak.

Összességében megállapítható, hogy az egy évvel ezelőtti pályázathoz képest a dobogós célok és sorrendjük nem változott. Ugyanakkor szembetűnő, hogy az egyéb kategória részaránya 7-ről 18,3 százalékra emelkedett. Ezen túl az állatok népszerűsége több mint 7, az utazásoké pedig közel 13 százalékponttal zuhant, míg a műszaki eszközöké több mint 2 százalékponttal emelkedett. Mindkét versenyen a nyolcadik leggyakrabban ábrázolt megtakarítási cél a karrier volt – bár egy éve még a művek 7 százaléka szólt erről a mostani 2,5 százalék helyett –, miközben az ingatlanok népszerűségi indexe közel 4 százalékponttal esett.

A takarékszövetkezetek országos rajzversenye arra kívánta felhívni a figyelmet, hogy már kisiskolás korban fontos elkezdeni a pénzügyi edukációt. A beérkezett alkotások nagy száma és színvonala mellett a kezdeményezés sikerét az is igazolja, hogy a rajzokra összesen 105 ezer like futott be a Takarék Facebook oldalán.


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.