Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Fókuszban a tehetség!

Bár átmenetileg elhagyta otthonát, de a megújuló Zeneakadémián tovább folytatódik a fiatal tehetségek támogatása: úttörő tehetséggondozó program indul a kiválasztott, kiemelkedő tehetségek számára. A közeljövőben emellett Anda Géza zongoraművész emlékére - a szegedi Gál Ferenc Hittudományi Főiskolával közösen - új ösztöndíjat is hirdet az intézmény. Az Akadémia továbbá együttműködési megállapodást kötött az Iparművészeti Múzeummal, így ezentúl az adott korok szellemiségét idéző koncertek fűszerezik a múzeum kiállításait, de lehetőség nyílik akár hangszerbemutatókra is.

Úttörő jelentőségű tehetséggondozó program


Egyedülálló tehetséggondozó programot indít kiemelkedő klasszikus, jazz, illetve népzene tagozatos növendékei számára a Zeneakadémia. Az Egyetem „Liszt Ferenc Zeneakadémiája, az európai felsőfokú zenei oktatás megújuló központja Budapesten” című, átfogó fejlesztési programja részeként, az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapjának társfinanszírozásával, 3 millió forint európai uniós forrásból megvalósuló projekt célja, hogy segítse a kiválasztott ifjú zenei tehetségek nemzetközi karrierjének elindítását. A program lehetőséget teremt arra, hogy a zeneakadémisták egyéni és csoportos tanfolyamokon készüljenek fel a nemzetközi zenei porondon történő bemutatkozásra, a program keretén belül fejlesszék személyiségüket, kommunikációs képességeiket, ezen felül az öt kiemelt hallgatónak elkészül saját bemutatkozó anyaga is.

A lezajlott válogatáson a fiatal tehetségeket a magyar klasszikus, illetve jazz zenei élet meghatározó alakjai választották ki. A zsűritagok a pályázókat több szempontból értékelték, így a zenei teljesítmény mellett pontozták a színpadi kisugárzást, valamint a jelöltről alkotott összbenyomást is, melynek része volt a kommunikációs készség, a megjelenés és az idegen nyelv ismerete.

Együttműködésben az Iparművészeti Múzeummal
A társművészetek szorosabb kapcsolatának kialakítása érdekében a Zeneakadémia és az Iparművészeti Múzeum számos közös projektet indít. Az együttműködésnek köszönhetően a kiállítások megnyitóit az adott kor, stílus szellemiségét idéző koncertek fűszerezik majd, kamarazenei események szervezésére is sor kerül a múzeumban, de lehetőség nyílik például hangszerek restaurálására és bemutatójára is. A kooperációval bővülhetnek a fiatalok koncertezési lehetőségei, és a klasszikus zene is egyre népszerűbbé válhat.

Anda Géza ösztöndíj
Anda Géza zongoraművész özvegyének nagylelkű felajánlása révén, Anda szellemiségének és munkásságának ápolására évi 5000 euró összegű ösztöndíjat hirdet a Zeneakadémia és a szegedi Gál Ferenc Hittudományi Főiskola Szent Gellért Zenetudományi és Etikai Intézete. A támogatást egyetemi tanulmányokat folytató, magyar állampolgárságú zongoraművészek 2011-től kaphatják majd tehetségük fejlesztésére, illetve tanulmányi kiadásaik fedezésére. Az ösztöndíjast verseny keretében választja ki a Zeneakadémia és a főiskola által kijelölt független zsűri, melynek a zürichi Anda Géza Alapítvány képviseletében tagja lesz Várjon Dénes, az 1991-es Anda Géza nemzetközi verseny győztese is.
A tehetséggondozó programról, illetve Anda Géza munkásságáról további részleteket a háttéranyagban olvashatnak.
További információ: Máró Julianna, FLOW PR, 20/ 210-8652

A klasszikus zenei zsűri tagjai (ABC sorrendben):

Szinetár Miklós – a zsűri elnöke

Erdődy Orsolya, irodavezető – KLASSZ Zenei Programiroda
Gedényi Ildikó, képviselő – Magyarországi Művészeti Ügynökségek Szövetsége
Győriványi Ráth György, főzeneigazgató – Magyar Állami Operaház
Hollós Máté, ügyvezető igazgató – Hungaroton Rt.
Igric György, ügyvezető igazgató – Filharmónia Budapest Kht.
Zimányi Zsófia, ügyvezető igazgató – Budapesti Fesztiválközpont Kht.

A jazz zsűri tagjai (ABC sorrendben):

Bacsó Kristóf – jazz szaxofon művész
Bércesi Barbara – a Gramofon magazin szerkesztője
Szabó Dániel - jazz zongora művész

Eredmények:

Nemzetközi megjelenésük előkészítéseként egyéni és csoportos képzést, valamint bemutatkozó anyaguk elkészítését kapják:

Karosi Júlia – jazz ének
Mohai Bálint – fagott
Namoradze Nicolas – klasszikus zongora
Razvaljajeva Anasztázia – hárfa
Tóth Zsuzsanna – klasszikus fuvola

Nemzetközi megjelenésük előkészítéseként csoportos képzést kapnak:

Baráth Emőke – klasszikus ének
Fónay Tibor – jazz basszusgitár
Dobszay Péter – orgona
Duleba Lívia – klasszikus fuvola
Jámbor Janka – gordonka
Komjáti Áron – jazz gitár
Konyicska Renáta – klasszikus zongora
Környei Miklós – klasszikus gitár
Szabó Dániel – népi cimbalom
Varga Gergely – jazz szaxofon

Anda Géza életpályája
Anda Géza (Budapest, 1921. november 19 – Zürich, 1976. június 14.)
Anda Géza 1939-ben Budapesten mutatkozott be a nagyközönség előtt Brahms B-dúr zongoraversenyének szólistájaként, a Philharmonia Zenekart Willem Mengelberg vezényelte. 1941-ben, az akadémiai évek után, Berlinbe utazott, ahol César Franck Szimfonikus variációit játszotta. Wilhelm Furtwängler, a koncert karmestere, a zongora trubadúrjának nevezte a húsz esztendős pianistát. Erőteljes felütés egy ragyogónak ígérkező karrier kezdetén, ám a pálya íve néhány évre megszakad.
Anda rendszeres zongoratanulmányait 1933-ban kezdte. Eleinte Stefániai Imrénél, Hegyi Emánuelnél és Keéri-Szántó Imrénél tanult. Művésszé érése szempontjából a Dohnányi Ernőnél töltött utolsó két év (1939-1941) volt a meghatározó. De „gyakran látogattam Weiner Leó kamarazene-óráit is” – emlékezett vissza egy interjújában tanulmányaira – „és csak azt tudom mondani, amit mindenki más az én generációmból, legyen az hegedűs, brácsás, csellista vagy zongorista, hogy a legtöbbet tőle tanultam... Számára a hangszernek nem volt jelentősége. Weinernél mi nem a hangszeren való játékot tanultuk meg, hanem érteni a zenét...” Anda Géza legendás mesterkurzusain – a visszaemlékezések tanúsága szerint – a weineri szellem élt tovább.
1943-ban Svájcba költözött. Az 1948-ig tartó időszak a túlélésért folytatott harc jegyében telt. 1951-től rendszeresen fellépett a salzburgi fesztiválon. Ebben az időben Anda Géza neve a virtuóz szinonimájává vált Európa-szerte. Beethoven, Liszt, Schumann, Grieg, Brahms, Csajkovszkij és Rachmaninov zongoraversenyeivel szerepelt. Mozart versenyműveivel ebben az időben még nem foglalkozott behatóbban. 1953 és 1958 között több alkalommal is fellépett Clara Haskillal. Mozart Esz-dúr kétzongorás versenyének (K 365) közös előadása döntőnek bizonyult Anda művészi orientációjának megváltozásában. A Mozart-zene intenzív tanulmányozásának eredményeképpen lemezre vette a szerző összes zongoraversenyét (Deutsche Grammophon), Edwin Fischer példája nyomán a zongora mellől vezényelve zenekarát. A hiányzó kadenciákat minden esetben megkomponálta (kadenciáit 1973-ban meg is jelentette). A szakma és közönség már nem „csak” zseniális virtuózt látott benne, hanem Mozart-specialistát. 1953-tól zongora mesterkurzusokat tartott a salzburgi Mozarteum Nemzetközi Nyári Akadémiáján. 1955-ben megkapta a svájci állampolgárságot.
1957-ben egy koncerten mutatta be Bartók három zongoraversenyét Ernest Bour vezényletével. Az I. zongoraversenyt ezen a koncerten játszotta először. A II. és a III. zongoraverseny Fricsayval közös felvételéért hanglemezdíjat kapott (Grand Prix du Disque).
1967-ben „mintegy negyedszázadnyi távollét után diadalmasan tért vissza hazájába”. A magyarországi kritikák felsőfokban beszéltek játékáról. Bartók II. zongoraversenyének interpretációja Szvjatoszlav Richter, Schumann-tolmácsolása (Davidsbündlertänze) Gieseking zongorázásának „magaslataira érkezett el”. Később is koncertezett Budapesten, beteljesítve egy, a visszatérését üdvözlő óhajt: „...csak azt kívánhatjuk, hogy Anda Géza alakja ne vesszen ismét a megszépítő messzeségbe, hanem ezentúl minél gyakrabban újból vendégünk legyen!”
1975 decemberében Chopin-keringőkkel búcsúzott el a hanglemezstúdióktól. Utolsó koncertjét Innsbruckban adta 1976. június 1-én. Pályája során olyan karmesterek társaságában dolgozhatott, mint Herbert von Karajan, Karl Böhm, Wolfgang Sawalisch, Ernest Ansermet, Széll György, vagy Solti György.
Kroó György 1967-es budapesti koncertje után írta: „Anda zongorázásának varázsa mindenekelőtt rendkívüli billentés-kultúrájában rejlik. Ehhez hasonlóan szép zongorahang csak nagyon-nagyon kevés van a világon. <...> Amikor futamokat, méginkább hosszabb, kötött skálaszerű melódiákat játszik a billentyűzet teljes szélességében, úgy változik a hang színe, mintha emberi hangok váltanák egymást: az alt tenorrá válik, a tenor basszussá sötétül. Azután itt vannak ezek a különös, alig megütött, szinte csak kitapintott, átfutó, átsuhanó középszólamok, a Schumann-műben, amelyek Anda előadása köré már-már hoffmanni atmoszférát varázsolnak. Technika ez még, csak a billentés kérdése? Távolról sem. Már régesrég a zenéről beszélünk <...>”
Molnár Szabolcs


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.