Úttörő jelentőségű tehetséggondozó program
Egyedülálló tehetséggondozó programot indít kiemelkedő klasszikus, jazz, illetve népzene tagozatos növendékei számára a Zeneakadémia. Az Egyetem „Liszt Ferenc Zeneakadémiája, az európai felsőfokú zenei oktatás megújuló központja Budapesten” című, átfogó fejlesztési programja részeként, az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapjának társfinanszírozásával, 3 millió forint európai uniós forrásból megvalósuló projekt célja, hogy segítse a kiválasztott ifjú zenei tehetségek nemzetközi karrierjének elindítását. A program lehetőséget teremt arra, hogy a zeneakadémisták egyéni és csoportos tanfolyamokon készüljenek fel a nemzetközi zenei porondon történő bemutatkozásra, a program keretén belül fejlesszék személyiségüket, kommunikációs képességeiket, ezen felül az öt kiemelt hallgatónak elkészül saját bemutatkozó anyaga is.
A lezajlott válogatáson a fiatal tehetségeket a magyar klasszikus, illetve jazz zenei élet meghatározó alakjai választották ki. A zsűritagok a pályázókat több szempontból értékelték, így a zenei teljesítmény mellett pontozták a színpadi kisugárzást, valamint a jelöltről alkotott összbenyomást is, melynek része volt a kommunikációs készség, a megjelenés és az idegen nyelv ismerete.
Együttműködésben az Iparművészeti Múzeummal
A társművészetek szorosabb kapcsolatának kialakítása érdekében a Zeneakadémia és az Iparművészeti Múzeum számos közös projektet indít. Az együttműködésnek köszönhetően a kiállítások megnyitóit az adott kor, stílus szellemiségét idéző koncertek fűszerezik majd, kamarazenei események szervezésére is sor kerül a múzeumban, de lehetőség nyílik például hangszerek restaurálására és bemutatójára is. A kooperációval bővülhetnek a fiatalok koncertezési lehetőségei, és a klasszikus zene is egyre népszerűbbé válhat.
Anda Géza ösztöndíj
Anda Géza zongoraművész özvegyének nagylelkű felajánlása révén, Anda szellemiségének és munkásságának ápolására évi 5000 euró összegű ösztöndíjat hirdet a Zeneakadémia és a szegedi Gál Ferenc Hittudományi Főiskola Szent Gellért Zenetudományi és Etikai Intézete. A támogatást egyetemi tanulmányokat folytató, magyar állampolgárságú zongoraművészek 2011-től kaphatják majd tehetségük fejlesztésére, illetve tanulmányi kiadásaik fedezésére. Az ösztöndíjast verseny keretében választja ki a Zeneakadémia és a főiskola által kijelölt független zsűri, melynek a zürichi Anda Géza Alapítvány képviseletében tagja lesz Várjon Dénes, az 1991-es Anda Géza nemzetközi verseny győztese is.
A tehetséggondozó programról, illetve Anda Géza munkásságáról további részleteket a háttéranyagban olvashatnak.
További információ: Máró Julianna, FLOW PR, 20/ 210-8652
A klasszikus zenei zsűri tagjai (ABC sorrendben):
Szinetár Miklós – a zsűri elnöke
Erdődy Orsolya, irodavezető – KLASSZ Zenei Programiroda
Gedényi Ildikó, képviselő – Magyarországi Művészeti Ügynökségek Szövetsége
Győriványi Ráth György, főzeneigazgató – Magyar Állami Operaház
Hollós Máté, ügyvezető igazgató – Hungaroton Rt.
Igric György, ügyvezető igazgató – Filharmónia Budapest Kht.
Zimányi Zsófia, ügyvezető igazgató – Budapesti Fesztiválközpont Kht.
A jazz zsűri tagjai (ABC sorrendben):
Bacsó Kristóf – jazz szaxofon művész
Bércesi Barbara – a Gramofon magazin szerkesztője
Szabó Dániel - jazz zongora művész
Eredmények:
Nemzetközi megjelenésük előkészítéseként egyéni és csoportos képzést, valamint bemutatkozó anyaguk elkészítését kapják:
Karosi Júlia – jazz ének
Mohai Bálint – fagott
Namoradze Nicolas – klasszikus zongora
Razvaljajeva Anasztázia – hárfa
Tóth Zsuzsanna – klasszikus fuvola
Nemzetközi megjelenésük előkészítéseként csoportos képzést kapnak:
Baráth Emőke – klasszikus ének
Fónay Tibor – jazz basszusgitár
Dobszay Péter – orgona
Duleba Lívia – klasszikus fuvola
Jámbor Janka – gordonka
Komjáti Áron – jazz gitár
Konyicska Renáta – klasszikus zongora
Környei Miklós – klasszikus gitár
Szabó Dániel – népi cimbalom
Varga Gergely – jazz szaxofon
Anda Géza életpályája
Anda Géza (Budapest, 1921. november 19 – Zürich, 1976. június 14.)
Anda Géza 1939-ben Budapesten mutatkozott be a nagyközönség előtt Brahms B-dúr zongoraversenyének szólistájaként, a Philharmonia Zenekart Willem Mengelberg vezényelte. 1941-ben, az akadémiai évek után, Berlinbe utazott, ahol César Franck Szimfonikus variációit játszotta. Wilhelm Furtwängler, a koncert karmestere, a zongora trubadúrjának nevezte a húsz esztendős pianistát. Erőteljes felütés egy ragyogónak ígérkező karrier kezdetén, ám a pálya íve néhány évre megszakad.
Anda rendszeres zongoratanulmányait 1933-ban kezdte. Eleinte Stefániai Imrénél, Hegyi Emánuelnél és Keéri-Szántó Imrénél tanult. Művésszé érése szempontjából a Dohnányi Ernőnél töltött utolsó két év (1939-1941) volt a meghatározó. De „gyakran látogattam Weiner Leó kamarazene-óráit is” – emlékezett vissza egy interjújában tanulmányaira – „és csak azt tudom mondani, amit mindenki más az én generációmból, legyen az hegedűs, brácsás, csellista vagy zongorista, hogy a legtöbbet tőle tanultam... Számára a hangszernek nem volt jelentősége. Weinernél mi nem a hangszeren való játékot tanultuk meg, hanem érteni a zenét...” Anda Géza legendás mesterkurzusain – a visszaemlékezések tanúsága szerint – a weineri szellem élt tovább.
1943-ban Svájcba költözött. Az 1948-ig tartó időszak a túlélésért folytatott harc jegyében telt. 1951-től rendszeresen fellépett a salzburgi fesztiválon. Ebben az időben Anda Géza neve a virtuóz szinonimájává vált Európa-szerte. Beethoven, Liszt, Schumann, Grieg, Brahms, Csajkovszkij és Rachmaninov zongoraversenyeivel szerepelt. Mozart versenyműveivel ebben az időben még nem foglalkozott behatóbban. 1953 és 1958 között több alkalommal is fellépett Clara Haskillal. Mozart Esz-dúr kétzongorás versenyének (K 365) közös előadása döntőnek bizonyult Anda művészi orientációjának megváltozásában. A Mozart-zene intenzív tanulmányozásának eredményeképpen lemezre vette a szerző összes zongoraversenyét (Deutsche Grammophon), Edwin Fischer példája nyomán a zongora mellől vezényelve zenekarát. A hiányzó kadenciákat minden esetben megkomponálta (kadenciáit 1973-ban meg is jelentette). A szakma és közönség már nem „csak” zseniális virtuózt látott benne, hanem Mozart-specialistát. 1953-tól zongora mesterkurzusokat tartott a salzburgi Mozarteum Nemzetközi Nyári Akadémiáján. 1955-ben megkapta a svájci állampolgárságot.
1957-ben egy koncerten mutatta be Bartók három zongoraversenyét Ernest Bour vezényletével. Az I. zongoraversenyt ezen a koncerten játszotta először. A II. és a III. zongoraverseny Fricsayval közös felvételéért hanglemezdíjat kapott (Grand Prix du Disque).
1967-ben „mintegy negyedszázadnyi távollét után diadalmasan tért vissza hazájába”. A magyarországi kritikák felsőfokban beszéltek játékáról. Bartók II. zongoraversenyének interpretációja Szvjatoszlav Richter, Schumann-tolmácsolása (Davidsbündlertänze) Gieseking zongorázásának „magaslataira érkezett el”. Később is koncertezett Budapesten, beteljesítve egy, a visszatérését üdvözlő óhajt: „...csak azt kívánhatjuk, hogy Anda Géza alakja ne vesszen ismét a megszépítő messzeségbe, hanem ezentúl minél gyakrabban újból vendégünk legyen!”
1975 decemberében Chopin-keringőkkel búcsúzott el a hanglemezstúdióktól. Utolsó koncertjét Innsbruckban adta 1976. június 1-én. Pályája során olyan karmesterek társaságában dolgozhatott, mint Herbert von Karajan, Karl Böhm, Wolfgang Sawalisch, Ernest Ansermet, Széll György, vagy Solti György.
Kroó György 1967-es budapesti koncertje után írta: „Anda zongorázásának varázsa mindenekelőtt rendkívüli billentés-kultúrájában rejlik. Ehhez hasonlóan szép zongorahang csak nagyon-nagyon kevés van a világon. <...> Amikor futamokat, méginkább hosszabb, kötött skálaszerű melódiákat játszik a billentyűzet teljes szélességében, úgy változik a hang színe, mintha emberi hangok váltanák egymást: az alt tenorrá válik, a tenor basszussá sötétül. Azután itt vannak ezek a különös, alig megütött, szinte csak kitapintott, átfutó, átsuhanó középszólamok, a Schumann-műben, amelyek Anda előadása köré már-már hoffmanni atmoszférát varázsolnak. Technika ez még, csak a billentés kérdése? Távolról sem. Már régesrég a zenéről beszélünk <...>”
Molnár Szabolcs