Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Gyakran nem is a vásárlás szándékával megyünk az üzletekbe

A koronavírus-járvány, és a hozzá kapcsolódó szigorú rendszabályok alaposan visszavetették a boltba járást is. Pedig az emberek - és ezt bizonyítja sok-sok tanulmány is - pszichésen is igénylik a nézelődést, válogatást az üzletekben, még akkor is, ha nincsen szándékukban vásárolni.

Henry Layte, a The Book Hive, az Egyesült Királyság egyik legismertebb könyvesboltjának tulajdonosa a járvány miatti szigorítás enyhültével azon gondolkodik, hogyan nyithatná meg újra üzletét az érdeklődő közönség előtt.

Szabadpolc. Fotó: depositphotos.com

 

A lehetőségek: minden könyvet műanyag fóliába csomagolna, vagy egyszerre csak két embert engedne be a boltjába. Henry Layte számára egyik sem igazán szimpatikus megoldás, helyette azt találta ki, hogy a bolt hatalmas kirakatait használja majd, a könyveket kinyitva teszi oda ki, ez elő és hátlapot láthatóvá téve teremti meg a böngészés, nézegetés illúzióját.

"Nyitottak vagyunk, de nem léphetsz be az üzletbe" - mondja Layte. Ez egyfajta szlogen is lehetne, de a lényege mégis csak az, hogy a potenciális vásárlók biztonságos módon nézegethessenek, lapozgathassanak könyveket (ami valljuk be, mégis alapvetően hozzátartozik a könyvvásárlás procedúrájához).

Kérdés, hogy ez a kirakatból történő vásárlás kiváltja-e kellőképpen a járvány előtti szokásokat, amikor az ember a boltba betérve végigjárta az üzletet és gyakorlatilag végig tapogatta a kínálatot - írja a BBC.

Mindannyian nézegetünk, válogatunk, böngészünk ha betérünk egy boltba, még akkor is, ha eszünk ágában sincs vásárolni. Egyszerűen jó körülnézni, felmérni a terepet.

Lan Xia, a massachusettsi Bentley Egyetem marketing professzora szerint az emberek két okból szoktak böngészni, nézegetni: szeretnének információkat szerezni a kínálatról (például összevetik az árakat) vagy csak azért, mert örömüket lelik az egész processzusban.

A Louisiana Állami Egyetem által elvégzett kutatás szerint, betérni egy boltba, és ott felmérni a kínálatot, összehasonlítani az árakat már önmagában is szórakoztató elfoglaltság, még akkor is, ha az ember nem vásárol semmit. A kutatás azt is megállapítja, hogy a kirakatnézegetés is képes lehet részben ezt a fajta örömet kiváltani.

Ugyanakkor az is igaz, hogy egy tipikus vásárlás során a fogyasztók többet költenek a boltban, mintha ezt online módon tennék.

A Retail Dive által készített felmérés szerint a vásárlók az internetes vásárlás helyett sokkal inkább kedvelik azt, ha megérinthetik, kipróbálhatják a kiválasztott terméket.

Üresen tátong. Fotó: depositphotos.com

 

Egy New York-i, fogyasztással foglalkozó pszichológus, Peter Noel Murray úgy véli, hogy az ilyen böngészés pozitív pszichológiai lendületet is adhat magának a vásárlásnak is.

„Ha beülünk egy luxus-autóba egy autókereskedésben, valamiképp beleélhetjük magunkat abba is, hogy egy ilyen autó tulajdonosai vagyunk. Márpedig egy ilyen érzés akár még a vásárlás előszobája is lehet. Vagy, ha az nem, olyan élményekben részesít minket, amit az online térben, a neten keresgélve sohasem tapasztalhatunk meg” – mondja a pszichológus.

Egy a vásárlási szokásokat vizsgáló kutatás kimutatta, hogy az üzletben történő nézegetés során jelentősen növekedhet az úgynevezett impulzusvásárlás. Ian Zimmerman, a duluthi Minnesota Egyetem adjunktusa szerint: „ha a böngészés, válogatás, nézegetés közben már átéljük azt, hogy az adott termék a mienk, akkor az azt jelenti, hogy gyakorlatilag meg is vásároltuk azt”.

Lan Xia szerint az emberek nem csak azért böngésznek, mert mindenáron fogyasztani akarnak, hanem azért is, mert a gondosan kialakított kiskereskedelmi környezet erre kifejezetten ösztönzi is őket.

Chuck Palmer, az Ohio-i székhelyű ConsumerX Retail kiskereskedelmi tanácsadó vezető tanácsadója úgy látja, hogy a világjárvány előtt sok márka és kiskereskedő komoly beruházásokat hajtott végre, hogy a tulajdonukban lévő üzleteket az úgynevezett szabadidős vásárlók igényeit figyelembe véve alakítsák ki. Jó példa erre a Nike's House of Innovation üzletei New Yorkban, Sanghajban és Párizsban.

De a koronavírus járvány miatt bevezetett korlátozásokkal, a social distancing szabályainak betartásával az üzletek, melyek eddig a válogatás, nézegetés révén az élményszerzés, de tágabb értelembe véve a társadalmi érintkezés terei voltak, ezeket a funkcióikat jórészt mára elvesztették. A korlátozások feloldásával azonban – nagy valószínűséggel – nem térnek vissza a régi idők, és azok, akik nem tudnak lemondani a nézegetés, válogatás okozta örömökről új, az eddigiektől eltérő helyszíneket, tereket kell találniuk szenvedélyük kiélésére.

 


 A zöld szállítási megoldások reneszánsza

A zöld szállítási megoldások reneszánsza 

Eszedbe jutott már, hogy mennyire hatékony egy biciklis futárszolgálat a városi közlekedésben? A nagyvárosokban, mint Budapest, egyre népszerűbbek azok a futárok, akik kerékpárral oldják meg a csomagszállítást, hiszen a lüktető forgalomban gyorsabban célba érnek, és még a környezetet is kímélik. Mi áll ennek a trendnek a hátterében, és milyen előnyöket kínálnak ezek a szolgáltatások?
Testmozgás és mesevilág – a gyermek mindennapjai

Testmozgás és mesevilág – a gyermek mindennapjai 

A gyerekek világa játékkal, kíváncsisággal és felfedezésekkel van tele: itt az aktivitás és a mesevilág olyan elemek, melyek nemcsak fejlesztik a kicsik képességeit, hanem tartalmasabbá, boldogabbá is teszik a mindennapjaikat.
A családközpontú ellátás és a betegbiztonság a szülészet alapja

A családközpontú ellátás és a betegbiztonság a szülészet alapja 

A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van.
Ezek a leggyakoribb allergének a kutyatápokban – kerüld őket!

Ezek a leggyakoribb allergének a kutyatápokban – kerüld őket! 

A kutyák táplálékallergiái egyre gyakoribb problémát jelentenek a gazdik számára.
Ayurvéda az élet tudománya: egészség és harmónia az ősi tanításokkal

Ayurvéda az élet tudománya: egészség és harmónia az ősi tanításokkal 

Az ayurvéda több ezer éves bölcsessége sokak számára még ismeretlen, pedig ez a gyakorlat Indiából egészen napjainkig fennmaradt és elterjedt.
A rendszeres infraszaunázás jótékony hatásai

A rendszeres infraszaunázás jótékony hatásai 

Az ép testben ép lélek mondás talán sosem volt aktuálisabb, mint napjainkban.
Így készíthető olajos macerátum házilag

Így készíthető olajos macerátum házilag 

Az olajos macerátumok készítése régre nyúlik vissza, hiszen a természet gyógyító erejét már évezredekkel korábban elhoztuk az otthonunkba.
Harmónia és egészség – megoldások a mindennapokra

Harmónia és egészség – megoldások a mindennapokra 

A női és férfi szervezet egészsége sokszor más jellegű figyelmet kíván. Bár a hétköznapi rohanásban hajlamosak vagyunk a kellemetlen tüneteket elbagatellizálni, a korai odafigyelés gyakran meghálálja magát. 
A gyaloglópad az új trend az otthoni edzéshez!

A gyaloglópad az új trend az otthoni edzéshez! 

Bevallom, amikor először hallottam a gyaloglópadról, kicsit szkeptikus voltam.
6 egyszerű tipp lakásból házba költözéshez

6 egyszerű tipp lakásból házba költözéshez 

Nőként sokat kombinálunk, ami időnként bosszantó, de néha nem is rossz szokás. Kiváltképp akkor, ha olyan szituáció előtt állunk, mint egy lakásból való költözés az új családi házba.