Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Gyakran nem is a vásárlás szándékával megyünk az üzletekbe

A koronavírus-járvány, és a hozzá kapcsolódó szigorú rendszabályok alaposan visszavetették a boltba járást is. Pedig az emberek - és ezt bizonyítja sok-sok tanulmány is - pszichésen is igénylik a nézelődést, válogatást az üzletekben, még akkor is, ha nincsen szándékukban vásárolni.

Henry Layte, a The Book Hive, az Egyesült Királyság egyik legismertebb könyvesboltjának tulajdonosa a járvány miatti szigorítás enyhültével azon gondolkodik, hogyan nyithatná meg újra üzletét az érdeklődő közönség előtt.

Szabadpolc. Fotó: depositphotos.com

 

A lehetőségek: minden könyvet műanyag fóliába csomagolna, vagy egyszerre csak két embert engedne be a boltjába. Henry Layte számára egyik sem igazán szimpatikus megoldás, helyette azt találta ki, hogy a bolt hatalmas kirakatait használja majd, a könyveket kinyitva teszi oda ki, ez elő és hátlapot láthatóvá téve teremti meg a böngészés, nézegetés illúzióját.

"Nyitottak vagyunk, de nem léphetsz be az üzletbe" - mondja Layte. Ez egyfajta szlogen is lehetne, de a lényege mégis csak az, hogy a potenciális vásárlók biztonságos módon nézegethessenek, lapozgathassanak könyveket (ami valljuk be, mégis alapvetően hozzátartozik a könyvvásárlás procedúrájához).

Kérdés, hogy ez a kirakatból történő vásárlás kiváltja-e kellőképpen a járvány előtti szokásokat, amikor az ember a boltba betérve végigjárta az üzletet és gyakorlatilag végig tapogatta a kínálatot - írja a BBC.

Mindannyian nézegetünk, válogatunk, böngészünk ha betérünk egy boltba, még akkor is, ha eszünk ágában sincs vásárolni. Egyszerűen jó körülnézni, felmérni a terepet.

Lan Xia, a massachusettsi Bentley Egyetem marketing professzora szerint az emberek két okból szoktak böngészni, nézegetni: szeretnének információkat szerezni a kínálatról (például összevetik az árakat) vagy csak azért, mert örömüket lelik az egész processzusban.

A Louisiana Állami Egyetem által elvégzett kutatás szerint, betérni egy boltba, és ott felmérni a kínálatot, összehasonlítani az árakat már önmagában is szórakoztató elfoglaltság, még akkor is, ha az ember nem vásárol semmit. A kutatás azt is megállapítja, hogy a kirakatnézegetés is képes lehet részben ezt a fajta örömet kiváltani.

Ugyanakkor az is igaz, hogy egy tipikus vásárlás során a fogyasztók többet költenek a boltban, mintha ezt online módon tennék.

A Retail Dive által készített felmérés szerint a vásárlók az internetes vásárlás helyett sokkal inkább kedvelik azt, ha megérinthetik, kipróbálhatják a kiválasztott terméket.

Üresen tátong. Fotó: depositphotos.com

 

Egy New York-i, fogyasztással foglalkozó pszichológus, Peter Noel Murray úgy véli, hogy az ilyen böngészés pozitív pszichológiai lendületet is adhat magának a vásárlásnak is.

„Ha beülünk egy luxus-autóba egy autókereskedésben, valamiképp beleélhetjük magunkat abba is, hogy egy ilyen autó tulajdonosai vagyunk. Márpedig egy ilyen érzés akár még a vásárlás előszobája is lehet. Vagy, ha az nem, olyan élményekben részesít minket, amit az online térben, a neten keresgélve sohasem tapasztalhatunk meg” – mondja a pszichológus.

Egy a vásárlási szokásokat vizsgáló kutatás kimutatta, hogy az üzletben történő nézegetés során jelentősen növekedhet az úgynevezett impulzusvásárlás. Ian Zimmerman, a duluthi Minnesota Egyetem adjunktusa szerint: „ha a böngészés, válogatás, nézegetés közben már átéljük azt, hogy az adott termék a mienk, akkor az azt jelenti, hogy gyakorlatilag meg is vásároltuk azt”.

Lan Xia szerint az emberek nem csak azért böngésznek, mert mindenáron fogyasztani akarnak, hanem azért is, mert a gondosan kialakított kiskereskedelmi környezet erre kifejezetten ösztönzi is őket.

Chuck Palmer, az Ohio-i székhelyű ConsumerX Retail kiskereskedelmi tanácsadó vezető tanácsadója úgy látja, hogy a világjárvány előtt sok márka és kiskereskedő komoly beruházásokat hajtott végre, hogy a tulajdonukban lévő üzleteket az úgynevezett szabadidős vásárlók igényeit figyelembe véve alakítsák ki. Jó példa erre a Nike's House of Innovation üzletei New Yorkban, Sanghajban és Párizsban.

De a koronavírus járvány miatt bevezetett korlátozásokkal, a social distancing szabályainak betartásával az üzletek, melyek eddig a válogatás, nézegetés révén az élményszerzés, de tágabb értelembe véve a társadalmi érintkezés terei voltak, ezeket a funkcióikat jórészt mára elvesztették. A korlátozások feloldásával azonban – nagy valószínűséggel – nem térnek vissza a régi idők, és azok, akik nem tudnak lemondani a nézegetés, válogatás okozta örömökről új, az eddigiektől eltérő helyszíneket, tereket kell találniuk szenvedélyük kiélésére.

 


Hogyan rendezd be a hálószobád, hogy valódi pihenőszigetté váljon?

Hogyan rendezd be a hálószobád, hogy valódi pihenőszigetté váljon? 

A hálószoba sokkal több, mint egy hely, ahová aludni járunk. Ez az otthon legintimebb tere, ahol kikapcsolódunk, megpihenünk, és új energiával töltődünk fel. Éppen ezért fontos, hogy a berendezése ne csak ízléses, hanem funkcionális és kényelmes is legyen. Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb szempontokat, hogy a hálószobád ne csak szép, hanem élhető és nyugodt tér is legyen.
Hogyan szoktasd hozzá kutyádat a szobakennelhez?

Hogyan szoktasd hozzá kutyádat a szobakennelhez? 

A szobakennel sok gazdi fejében még mindig a „bezárás” fogalmával él együtt, pedig valójában épp az ellenkezője: egy jól bevezetett kennel nyugalmat, stabilitást és biztonságot ad a kutyádnak.
Így lesz stresszmentes az ételrendelés

Így lesz stresszmentes az ételrendelés 

Nőként nem mindig könnyű helytállni a mindennapokban, hiszen a munkahely mellett többnyire rájuk hárul a háztartás vezetése, a főzés és a gyereknevelés is.
Ne hagyd az utolsó pillanatra: így hozd formába a kertet nyárra

Ne hagyd az utolsó pillanatra: így hozd formába a kertet nyárra 

Amint megérkezik a tavasz, a kert újra életre kel, de csak akkor, ha mi is készen állunk rá.
Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.