Néhány év alatt hihetetlen népszerűségre tettek szert az internetes vásárlásokon belül a különböző aukciós portálok.
Mivel magam is használok ilyen portálokat évek óta, és így sok eladóval, vevővel találkoztam már személyesen is, kicsit eltöprengtem mik lehetnek ennek az egyre növekvő népszerűségnek az okai, üzleti megfontolásból is, személyiségi, pszichés oldalról is.
Az üzleti megfontolás legfőbb vezérlő elve, hogy ezeken a portálokon a vadonatúj termékeket is a bolti árnál olcsóbban, esetenként sokkal olcsóbban lehet megszerezni. A pénzének pedig senki nem ellensége, akár jómódú, akár szegény.
Ugyanilyen megfontolásból jönnek rá az emberek, hogy ami számukra felesleges, az lehet, hogy másnak nagyon is kell. Ezért mielőtt kidobják, előbb megpróbálják aukción eladni. Bármennyi pénz bejön belőle, az tiszta haszon.
Vannak azután olyan termékek, amelyeket szinte csak itt lehet megszerezni. S ezek nem csupán a régiségek, hanem régebbi típusú gépekhez, berendezésekhez, bútorokhoz, telefonokhoz, autókhoz való alkatrészek, kiegészítők.
Sokan vannak, akiknek fontos - sokszor egyedüli - jövedelemszerzési forrásává váltak ezek a portálok. Kismamák, akik itt próbálják eladni a kinőtt gyerekruhákat, gyerekbútort, megunt de jó állapotú játékokat, és egyéb babafelszereléseket. S az így szerezett pénzből tudnak azután másikat venni - sok esetben ugyancsak a portálokon - gyermeküknek.
Sokan ráálltak a használt ruha, bútor, autó- és számítógép alkatrész kereskedelemre, és már nem csupán saját felesleges holmijukat árulják, hanem beszerzési forrásokat is felkutattak, ahonnan olcsón vesznek, és megpróbálják kisebb-nagyobb haszonnal továbbadni.
Vannak, akiknek munkalehetőséget jelentenek ezek a portálok. Kézművesek, kreatívok, akik maguk készítette termékeiket árulják, és szereznek jövedelmet maguknak.
Lélektanilag legfőképpen az aukciózás izgalma játszik szerepet. Egy-egy jó áron meghirdetett termékre való licitálás, akár az utolsó pillanatban, az aukció zárása előtt. S az öröm, hogy sikerült megszerezni, akárcsak 50,- vagy 100,- forinttal többért, mint amennyit a másik licitáló kínált érte.
Az 1,- Ft-os kikiáltási árral meghirdetett aukciók éppen ezt a pszichés motivációt "játszák meg", s gyakran az adott használt termék közel annyiért kel el, mint amennyiért a boltban újat is lehet venni. Számos olyan eladó van, aki minden termékét 1,- Ft-os kikiáltási árral indítja, s nem szab meg minimál árat sem. A nagy számok törvénye alapján, ők keresnek a legjobban.
Az eladóknak viszont meg kell tanulni a kudarcot elviselni, ha nem kelt el terméke, és kitartóan, türelmesen - esetleg az árat átgondolva - újra és újra aukcióra bocsátani az árut.
Sokaknak ez az egyetlen elfoglaltsága, s nem is a csekélyke bevételért vaterázik, hanem, hogy legyen kapcsolata a külvilággal, találkozzon emberekkel.
Mondhatjuk, hogy sekélyes öröm, vagy pótcselekvés, de semmiképpen nem lebecsülendő tevékenység, akár alkalomszerűen, akár rendszeresen űzi valaki. Hiszen inkább megpróbál így pénzt szerezni, vagy így is spórolni a szűkre szabott családi költségvetéssel, s nem másokra, vagy éppen segélyre szorulni. S inkább ezzel foglalja el magát, minthogy kesereg nyomorúságán, vagy italba fojtja bánatát.
Az sem mellékes, hogy ezek a portálok jó példái a valódi piac modellnek. A kereslet és a kínálat törvényszerűségeinek megismerésére, alakulásának figyelésére, az árpolitika és a sikeres kommunikáció kialakítására jó iskola, minden korosztálynak.