Thorsten Veblen írta le először a hivalkodó fogyasztás szokását. A mai, piacgazdasági világunkban a kínálat megnövekedett, szinte minden rendelkezésünkre áll, mi szem-szájnak ingere. A szolgáltatók, az eladók bőséges kínálatot biztosítanak. A vevők válogathatnak kényük és kedvük szerint, csak egyetlen dologra van szükségük: pénzre, sőt ez így nem is igaz, hiszen jelentős tömegek használják a hitellehetőségeket. A hivalkodó fogyasztás azt is takarja, hogy az egyén nem a létszükségleteire költ, hanem nagyon sok felesleges dolgot is megvesz. A hivalkodás azt jelenti, hogy "megtehetem", hogy vásároljak, nem a hasznosságát nézik egyes cikkeknek, hanem az ár nagyságával arányos értékét és az ehhez tapadó jelentést.
A vásárlási láz az év utolsó hónapjában úrrá lesz az embereken. A GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint az idén csak decemberben körülbelül 850 milliárd forintot hagynak az emberek az üzletekben: 50 milliárd forinttal többet, mint tavaly. Az előrejelzések szerint egy család decemberben átlagosan 200 ezer forintot hagy az üzletekben. Becslések szerint csak karácsonyi ajándékra körülbelül 77 ezer forintot költ egy háztartás. Ennél persze lesz, aki többet, lesz, aki kevesebbet hagy a boltban.
A GfK 2000 óta folyamatosan vizsgálja a hipermarketeket, az eddigi tapasztalatok is azt mutatják, hogy az emberek átlagosan 4-5 órát töltenek egy nap bevásárlóközpontban. A bevásárlásokban továbbra is a nőké a főszerep: a napi beszerzések felét idén is a háziasszonyok végezték, a vásárlások közel egyötödénél azonban a házastárs is jelen volt. A bevásárlások zöme a korábbiakhoz hasonlóan szintén a hét utolsó napjaira koncentrálódik: az egy hét alatt forgalmazott érték szempontjából továbbra is kiemelkedő szerepe van a pénteki és a szombati napoknak. Az egyre gyakrabban csütörtökön induló akciók hatására azonban idén már a hét utolsó előtti munkanapjának, a csütörtöknek az erősödése is megfigyelhető volt.
A hipermarketek és diszkontok számára egyre fontosabb vásárlói célközönséget a 3-4 fős családok jelentik, akiknek életkorát tekintve meglepő eredményeket hozott az első féléves felmérés. A hipermarketek vásárlói köre idősödik, egyre nagyobb az 50-60 éves korosztály részaránya a látogatók között, míg a diszkontok egyre nagyobb százalékban szolgálnak ki fiatalabb vásárlókat, ezekben az üzletekben egyre nő a 30-40 éves korosztály szerepe.
A korábbi évek tapasztalatai szerint idén, a szaloncukrot nem számítva, körülbelül 2 milliárd forintot költenek a vásárlók édességekre, és ennek közel a felét, körülbelül 950 millió forintot Mikulás figurákért fizetik ki.
Karácsonyra kiürülnek az áruházak, lefogynak a polcokról a termékek, ilyenkor szinte mindent el lehet adni. Majd az ünnepek után indul egy újabb roham, mikor visszacserélik az árukat. Egy szociológus számára elgondolkodtató ez a nagy vásárlási őrület. Kicsit olyan, mintha pénzen szeretnénk megvásárolni a szeretetet. Természetesen jó dolog ajándékot kapni, meglepetést vásárolni, de még jobb az, ha nem az ára határozza meg az ajándék értékességét, hanem az ötletesség, a szeretet, a figyelmesség. Jó lenne, ha nemcsak a karácsonyi ünnepekkor gondolnánk szeretteinkre, sőt vállalom azt a véleményt, hogy ajándékok nélkül is lehet boldog az ünnep, mert a jó szándékot, a szeretetet nem lehet drága termékekkel megvásárolni. Sokkal többet ér, ha mindenféle alkalom nélkül, csak úgy szeretetből meglepjük a szeretteinket, s ehhez még karácsony sem kell!