Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Karácsonyi vásárlási láz

Egy szociológusnak igazi csemege ilyenkor karácsony tájékán az embereket tanulmányozni, mert a vásárlási láz szinte mindenkire hatással van. A fogyasztás ugyanis nagyon sok mindent elárul az egyénről, a vásárlási szokásokat leginkább a társadalmi szerkezetben elfoglalt pozíció határozza meg.

Thorsten Veblen írta le először a hivalkodó fogyasztás szokását. A mai, piacgazdasági világunkban a kínálat megnövekedett, szinte minden rendelkezésünkre áll, mi szem-szájnak ingere. A szolgáltatók, az eladók bőséges kínálatot biztosítanak. A vevők válogathatnak kényük és kedvük szerint, csak egyetlen dologra van szükségük: pénzre, sőt ez így nem is igaz, hiszen jelentős tömegek használják a hitellehetőségeket. A hivalkodó fogyasztás azt is takarja, hogy az egyén nem a létszükségleteire költ, hanem nagyon sok felesleges dolgot is megvesz. A hivalkodás azt jelenti, hogy "megtehetem", hogy vásároljak, nem a hasznosságát nézik egyes cikkeknek, hanem az ár nagyságával arányos értékét és az ehhez tapadó jelentést.

A vásárlási láz az év utolsó hónapjában úrrá lesz az embereken. A GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint az idén csak decemberben körülbelül 850 milliárd forintot hagynak az emberek az üzletekben: 50 milliárd forinttal többet, mint tavaly. Az előrejelzések szerint egy család decemberben átlagosan 200 ezer forintot hagy az üzletekben. Becslések szerint csak karácsonyi ajándékra körülbelül 77 ezer forintot költ egy háztartás. Ennél persze lesz, aki többet, lesz, aki kevesebbet hagy a boltban.

A GfK 2000 óta folyamatosan vizsgálja a hipermarketeket, az eddigi tapasztalatok is azt mutatják, hogy az emberek átlagosan 4-5 órát töltenek egy nap bevásárlóközpontban. A bevásárlásokban továbbra is a nőké a főszerep: a napi beszerzések felét idén is a háziasszonyok végezték, a vásárlások közel egyötödénél azonban a házastárs is jelen volt. A bevásárlások zöme a korábbiakhoz hasonlóan szintén a hét utolsó napjaira koncentrálódik: az egy hét alatt forgalmazott érték szempontjából továbbra is kiemelkedő szerepe van a pénteki és a szombati napoknak. Az egyre gyakrabban csütörtökön induló akciók hatására azonban idén már a hét utolsó előtti munkanapjának, a csütörtöknek az erősödése is megfigyelhető volt.

A hipermarketek és diszkontok számára egyre fontosabb vásárlói célközönséget a 3-4 fős családok jelentik, akiknek életkorát tekintve meglepő eredményeket hozott az első féléves felmérés. A hipermarketek vásárlói köre idősödik,  egyre nagyobb az 50-60 éves korosztály részaránya a látogatók között, míg a diszkontok egyre nagyobb százalékban szolgálnak ki fiatalabb vásárlókat, ezekben az üzletekben egyre nő a 30-40 éves korosztály szerepe.

A korábbi évek tapasztalatai szerint idén, a szaloncukrot nem számítva, körülbelül 2 milliárd forintot költenek a vásárlók édességekre, és ennek közel a felét, körülbelül 950 millió forintot Mikulás figurákért fizetik ki.

Karácsonyra kiürülnek az áruházak, lefogynak a polcokról a termékek, ilyenkor szinte mindent el lehet adni. Majd az ünnepek után indul egy újabb roham, mikor visszacserélik az árukat. Egy szociológus számára elgondolkodtató ez a nagy vásárlási őrület. Kicsit olyan, mintha pénzen szeretnénk megvásárolni a szeretetet. Természetesen jó dolog ajándékot kapni, meglepetést vásárolni, de még jobb az, ha nem az ára határozza meg az ajándék értékességét, hanem az ötletesség, a szeretet, a figyelmesség. Jó lenne, ha nemcsak a karácsonyi ünnepekkor gondolnánk szeretteinkre, sőt vállalom azt a véleményt, hogy ajándékok nélkül is lehet boldog az ünnep, mert a jó szándékot, a szeretetet nem lehet drága termékekkel megvásárolni. Sokkal többet ér, ha mindenféle alkalom nélkül, csak úgy szeretetből meglepjük a szeretteinket, s ehhez még karácsony sem kell!

 


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.