A fenntartható gondolat népszerűsítésének legalapvetőbb lehetősége a ruhatervezők és -gyártók részéről, ha öltözeteikhez valamilyen, a környezetet – előállítása révén – az átlagosnál kevésbé károsító alapanyagot választanak.
Alap az alapanyag
A zöld alapanyagok körében vezet a biopamut, amely olyan gyapotból készül, amit nem permeteznek, s nem használnak vegyszereket a termelés és később a pamut előállítása során sem. Vannak kísérletek más természetes anyagok felhasználására is. Egy ausztrál fehérneműmárka, az Aussie Bum például újdonságként a banán szálas anyagát keverte a ruhák alapanyagához. Állítólag, amellett, hogy környezetbarát, még viselni is kellemes
Természetbarát alapanyagokból a legnagyobb divatházak is dolgoznak, ebben a szezonban például Alberta Ferretti mutatta be Pure Threads névre keresztelt minikollekcióját. A zöld szemléletű darabokhoz adta nevét a lassan megkerülhetetlen divatikonná váló, a Harry Potter filmekből ismert fiatal színésznő, Emma Watson is. A tervek szerint a ruhák eladása is a jó ügyet szolgálja majd, hiszen a belőle származó bevétel egy részét egy nonprofit szervezetnek, a People Treenek adományozzák majd. Száz százalék organikus pamutból készült a közismerten harcos állatvédő Stella McCartney idei gyermekruha-kollekciója is. A brit tervezőnő most először készít teljes kollekciót kicsiknek, akiket a környezetbarát öltözettel is a fenntartható életmódra nevelhetünk. A gyerekszívekhez közel álló, természetes, elsősorban állatos motívumokkal díszített ruhákból származó bevételekből a Meat-free Monday kampány is részesedik, amely arra próbálja rávenni az embereket, hogy legalább heti egy nap hagyják ki étrendjükből a húst.
De nem csak a leggazdagabbak kiváltsága a környezetbarát öltözködés. A mindenki számára elérhető márkák közül a H&M például folyamatosan a polcokon tartja biopamut öltözeteit.
Visszaforgatás
Sok cég és tervező az eladásokból származó bevételt fordítja deklaráltan jótékony célra. Szokatlan módon, tavaszi bemutatója előtt egy néhány perces kisfilmben tájékoztatta közönségét Giorgio Armani, hogy mozgalmat indít a Nemzetközi Zöld Kereszt környezetvédelmi szervezettel együtt. Célja a harmadik világban élők tiszta vízhez juttatása. Összesen 40 millió liternyit szeretnének összegyűjteni, többek között úgy, hogy minden eladott Aqua parfümjük százliternyi adományt jelent. A szám tovább nőhet a mozgalom Facebook-oldalához való csatlakozással, valamint azzal, ha minden csatlakozó a saját ismerőseit is ráveszi ugyanerre.
Vannak cégek, amelyek az újrahasznosításban tesznek érdekeltté, például környezetvédelmi kampányt indított az elsősorban fiatalokat megcélzó fehérneműmárka, az Intimissimi is. Esetükben nem zöld módon előállított darabokról, hanem a hulladék újrahasznosításáról van szó: a boltokban visszaveszik a használt melltartókat, és ezer forint értékben beszámítják, ezzel ösztönözve aktivitásra a vásárlókat. A hasznavehetetlen darabokból aztán hangszigetelő panelek készülnek.
A fiatalabb korosztály egyébként szívesen visel reciklált alapanyagokból készült darabokat, s ennek köszönhetően talán nyitottabbá válik a fenntarthatóság eszméjére is. A használt gumibelsőkből vagy reklámmolinóból készülő táska mutatós és strapabíró, de menő lehet a londoni tömegközlekedési vállalat elkopott üléshuzataiból készült bakancs is. Nem mondanak le az érdekes alapanyagokról a „magasabb ligában játszó” tervezők sem. Előszeretettel használ látszólag viselésre alkalmatlan anyagokat kollekcióiban a világhírű Paco Rabanne is.
Szó szerint
Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy a zöld divat csupán a környezetnek kevesebb kárt okozva előállított ruházatot jelent. Alternatív felfogású tervezők olykor szó szerint értelmezik a kifejezést. Teljességgel hordhatatlannak tűnik, de mindenképpen környezettudatos egy kolumbiai dizájner hallgató, Robert Ortega műve. A rostokból, gombaspórákból és magokból álló maszk segít abban, hogy viselője kevesebb káros anyagot lélegezzen be, és csökkenti a kilélegzett szén-dioxid mennyiségét – így az üvegházhatást – is.
Könnyebben viselhetők azok az ékszerek, amelyeket tervezőjük, egy fiatal izlandi ékszerész, drágakő helyett élő zuzmóval díszít. Megfelelően gondozva állítólag akár fél évet is kibír a növényke a foglalatban, ráadásul amellett, hogy felhívja a figyelmet a zöld gondolatra, igen dekoratív is.
Végképp viselésre alkalmatlannak tűnik a porlaszott beton, pedig éppen ebből készül a világ legkörnyezetbarátabb öltözete. A Herself névre keresztelt prototípus egy egyszerű estélyi ruha, amely a University of Sheffield, a London College of Fashion és a University of Ulster közös projektje, a Catalytic Clothing keretében készült. Látványra nem tűnik különlegesenek, de kétméteres körzetében megtisztítja a levegőt. Bár egyelőre nem lehet hordani, inkább kiállítási tárgy, a projektben nagy lehetőségek rejlenek. Általa az is elképzelhető, hogy a divat nemhogy ne ártson, hanem használjon a körülötte lévő világnak.
A régi is szép
Kevesebb szó esik a divat fenntarthatóvá tételének minden bizonnyal legegyszerűbben megvalósítható módjáról. Vagyis arról, hogy a régi ruhákat újból és újból fel lehet venni, akár néhány év kihagyás után. A fenntarthatóság eszméjének terjedése nyomán egyes hírességek már tudatosan jelennek meg a nyilvánosság előtt többször ugyanabban az öltözetben, ami korábban elképzelhetetlen lett volna. A dolog még gyerekcipőben jár, a legfrissebb ilyen eset, az angol trónörökös menyasszonyának, Kate Middletonnak a nevéhez fűződik.
A frissen reflektorfénybe került jövendő királyné máris kétszer viselte kiemelt eseményen ugyanazt a „kis feketét” – hatalmas sajtóvisszhangot váltva ki tettével. A nagy divatházak is kezdik meglátni a szépet a régi darabokban. Az előkelően „vintage” jelzővel illetett, korábbi – gyakran évtizedekkel ezelőtti – kollekciókból származó estélyiket például büszkén viselik híres filmsztárok is, ha a címkén valamely nagy tervező neve olvasható. Jelent már meg például az Oscar-gálán vintage-ruhában két díjazott színésznő is, Reese Witherspoon és Penelope Cruz.
A cikk a Piac & Profit magazin 2011 áprilisi számának NHD mellékletében jelent meg.