Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Minden 10. magyar keres pénzt a hobbijával

Neked van olyan hobbid, amivel pénzt kereshetsz? Ha még nincs, akkor érdemes belevágni!

A magyar emberek többségének (53%) van olyan hobbija, amivel alkot, és közülük minden ötödiknek bevételt is hoz ez a tevékenység – mutatják a Shoptet reprezentatív felmérésének adatai*. Leginkább a férfiak mondhatják el magukról, hogy a hobbijukkal pénzt keresnek. Ez azonban változhat, mert jelen gazdasági helyzetben nagyobb arányban a nők gondolkoznak azon, hogy milyen hobbiba kezdhetnének, amit aztán pénzre válthatnak. Leginkább a konyhában teljesedünk ki, de minden 5. nőnek pl. a művészet a hobbija. A kikapcsolódás mellett többen azért alkotnak, mert jó érzéssel tölti el őket, ha saját készítésű dolgok veszik körül őket, szempont továbbá az egészségtudatosság és a környezetvédelem is a spórolás és a pénzkereset mellett.

A webáruházak létrehozásával és üzemeltetésével foglalkozó Shoptet arra volt kíváncsi, hogy a magyarok mekkora része alkot hobbiszinten, mik a leggyakoribb ilyen elfoglaltságok, és hogy milyen arányban lesz a hobbi bevételi forrás.

Van, aki könyvet újít fel, képregényt ír vagy autót restaurál a szabadidejében

A nők 58, a férfiak 48%-ának van olyan hobbija, amivel alkot, létrehoz valamit – derül ki a Shoptet reprezentatív felméréséből. A nők 32, a férfiak 18%-a készít különböző ételeket vagy italokat, azaz tesz el lekvárt, befőttet, süt mézeskalácsot vagy tölti fel pl. szörppel, fermentált zöldségekkel az éléskamrát. Ezzel mindkét nem esetében a sütés-főzés a legnépszerűbb elfoglaltság, amit a különböző művészeti ágak követnek.

A nők 20, a férfiak 7%-a vallja, hogy a művészet a hobbija. A nők körében divattal kapcsolatos tevékenységek kerültek még a dobogóra: kb. minden tizedik nő (9%) pl. ruhát, táskát varr, ékszereket készít. Húszból egy férfi mondta, hogy csinál és/vagy újít fel bútorokat és/vagy makettezik – ez a két elfoglaltság holtversenyben lett így a férfiak körében 3. legnépszerűbb kreatív hobbi. Többen készítenek kozmetikumokat, gyerekjátékokat, és vannak olyanok is, akik könyvet, képregényt vagy épp edzéstervező programot írnak szabadidejükben. De akadnak igazán egyedi és izgalmas kreatív hobbik is, mint például a könyvfelújítás, autórestaurálás, fémmegmunkálás, 3D tervezés és nyomtatás, origamizás vagy drágakő csiszolás.

A magyar emberek többségének van olyan hobbija, amivel alkot (Foto: Pexels.com)

A kikapcsolódás mellett sokakat motivál a spórolás és az egészségtudatosság is

A Shoptet kíváncsi volt arra is, hogy miért alkotnak a magyarok. A hobbi szó kapcsán a kikapcsolódásra asszociálhatunk leginkább, és természetesen ez a legfőbb motivációnk, de az már meglepő, hogy pusztán a válaszadók közel kétharmada (63%) jelölte ezt fontos tényezőnek a hobbijával kapcsolatban.

A második legtöbbet említett ösztönző az, hogy jó érzéssel tölti el az embereket, ha saját készítésű dolgok veszik körül őket: tízből közel négy nő (38%) és minden 4. férfi adta ezt válaszul. A spórolás is felkerült a dobogóra: a nők 29, a férfiak 18%-ának fontos, hogy olyat készít, amit fel is használ, és így pénzt takaríthat meg. A hobbival rendelkezők 18%-a kifejezetten örül annak, hogy azáltal, hogy ő készít el valamit, tudja pl., hogy mit eszik meg, mivel takarít, vagy mit ken az arcára. Kb. minden 10. válaszadó jelölte meg a környezetvédelmet (a javítás, felújítás révén) és az ajándékozást, mint célt.

Foto: Shoptet

A hobbi, mint megélhetés jelenleg leginkább a férfiakra jellemző, de ez könnyen változhat

A kikapcsolódás, spórolás, egészségtudatosság, ajándékozási lehetőség és környezetvédelem mellett a pénzkereset is fontos tényező az alkotótevékenységet végzők körében. A Shoptet felmérésének adatai azt mutatják, hogy közülük kb. minden ötödiknek származik bevétele a hobbijából. Majd’ minden 10. kreatív hobbival rendelkező konkrétan a hobbijából él, míg 11%-uknak ugyan nem a hobbija a fő munkája, de mégis keres vele pénzt. Összességében a hobbi, mint megélhetés leginkább a férfiakra jellemző. Az alkotó hobbival rendelkező férfiak közül tízből három (31%) elmondhatja magáról, hogy a hobbija pénzt hoz a konyhára, míg a nőknek pusztán 12%-a. Ez az arány változhat, mert jelen gazdasági helyzetben azok között, akik eddig nem alkottak, arányaiban több nő kezdett el azon gondolkozni, hogy olyan hobbiba kezdjen, amivel pénzt is kereshet (mindez a nők 63, a férfiak 46%-áról mondható el). Korosztályokat tekintve a huszonévesek a legmotiváltabbak, hogy a hobbiból bevételük legyen, körükben 70% ez az arány, míg pl. az ötvenes korosztály körében pusztán 37%.

Foto: Shoptet

Shoptet

A Shoptet Közép-Európa piacvezető webáruház készítő rendszere. A prágai regionális központtal működő cég 2009-ben alakult azzal a vízióval, hogy egy webáruház programozói tudás és komoly anyagi befektetés nélkül is üzemeltethető lehessen. Ezért egy olyan rendszert hoztak létre, amely képes az egészen kicsi, de akár a nagy, többezres napi megrendelést teljesítő webáruházak igényeit is kiszolgálni. Ma már több mint 31 000 ügyfél hisz ebben a vízióban. A Shoptet 2020-ban megduplázta forgalmát Csehországban, ezért a Deloitte listázta az 50 leggyorsabban növekvő vállalat közé. Jelenleg több mint 200 szakember vesz részt a cég működésében, akik töretlen lelkesedéssel segítik a vállalkozó kedvű érdeklődőket, hogy megvalósítsák ötletüket az online térben. Magyarországi tevékenységüket a tavalyi év végén indították el.

Ezt is olvasd el:

 

*A kutatásról

A felmérés 1019 fő megkérdezésével készült 2022 augusztusában, amely reprezentatív a magyarországi 18-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. A kutatást a Shoptet megbízásából az Opinio Institue Kft. készítette.


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.