A gyermekek testi, lelki és szellemi egészségében a rendszeres, mennyiségileg és minőségileg is megfelelő testmozgás kulcsfontosságú szerepet játszik már egészen kicsi koruktól kezdve, a lehetőségek tárháza pedig szinte végtelen. A választásban Varga Ádám, a Mini Talent elnöke, testnevelő, gyógytestnevelő tanár segít néhány javaslattal.
Felkészülni, vigyáz, tűz!
Nem rég írtunk a gyermekkori elhízás aggasztó növekedéséről, és arról, hogy a probléma kezelésében és megelőzésében pedig elsődleges szerepe van a rendszeres mozgásnak. Így érthető, hogy manapság a szülők már nem nagyon elégednek meg csak és kizárólag az iskolai torna órákkal, ezeken felül a legtöbben még külön edzésekre is elviszik gyermekeiket. A kérdés az, hogy megfelelően fel vannak-e készítve a kicsik ezekre a programokra. "Gondoljunk csak azokra a kicsikre, akiknek mozgáskoordinációs problémájuk van, kisebb-nagyobb deformitással rendelkeznek, esetleg biológiai rizikófaktorral jöttek a világra. Sőt, a teljesen egészséges gyerekeknél sem olyan egyszerű a döntés, mivel sok esetben a növekedésükkel, testsúlyuk változásával kapcsolatban nem kapnak megfelelő lehetőséget ezek irányítására, kordában tartására. Mindezektől függetlenül természetesen lehetnek ügyesek, de az adott sportmozgás speciális szükségleteinek nem felelnek meg” – mondja Varga Ádám.
A szakember úgy véli, ha a szülők nem rendelkeznek kellő ismeretséggel a témában, de mindenképpen szeretnék, hogy gyermekük rendszeresen sportoljon, akkor érdemes olyan szakemberhez fordulni, aki kellő hozzáértéssel segít. „A gyermekorvosi és ortopédiai szűrővizsgálatok sajnos elgondolkodtatóan magas arányban fedeznek fel kezdődő mozgásszervi elváltozásokat már az óvodás korosztályban. A statikai rendellenességek, a tartáshibák, a kezdődő mellkas és gerinc deformitások panaszt, fájdalmat csak elvétve okoznak, az iskoláskori fáradékonyság, a koordinálatlan mozgás azonban már a következményeket jelzi. Minél később vesszük észre a problémát, annál nehezebb azon javítani” – hívja fel a figyelmet a gyógytestnevelő tanár.
Melyiket válasszuk?
Jó ötlet sportági alkalmassági vizsgálatot készíteni mielőtt bárhová beíratjuk gyermekünket. Itt többek között a testösszetételt és a testmagasságot is vizsgálják, ami két olyan szempont, melyet mindenképp számításba kell venni. „A laikusok számára is egyértelmű, hogy egy kerékpársportban vagy lovaglásban akadályozó lehet, ha valaki nagyon magas, de például a röplabdában vagy kosárlabdában az kifejezetten előnyös. Továbbá az adott sportágakon belüli posztokon sem mindig mindegy, hogy milyen magas a játékos: a labdarúgásban például az irányító játékosok, akiknek a súlypontja is alacsonyan van - ezáltal jól cseleznek - alacsonyabbak. A magasabb játékosok pedig, akik jól fejelnek, lesznek belső védők vagy csatárok. A gyerekek sportágválasztását több olyan módszer megkönnyítheti, amelyekkel viszonylag nagy pontossággal meg tudjuk becsülni a felnőttkori testmagasságukat"- magyarázza a szakember.
A sportágválasztás sokkal összetettebb annál, mint ahogy azt sokan gondolják. Fontos, hogy óvodás korban a járás, a helyváltoztatás, az ugrások, az utánzó tevékenységek, a térérzékelés, az idő és ritmus legyen a központban játékos csomagolásban.
A labdás sportok a kognitív képességeket is fejlesztik
Varga Ádám, az egyesület alapítója azt tűzte ki célul, hogy a foglalkozások keretében sokféle labdával megismertessék a gyerekeket. „Nálunk van teniszlabda, pingponglabda, fittball labda, gumilabda, szivacsladba. Az edzés elejétől az edzés végéig a gyerekek kezében vagy a lábánál van minimum egy labda. A labdaérintések számára törekszünk, miközben tudatosan próbáljuk kerülni azokat a sablonos feladatokat, mint a bójakerülgetés vagy a labda nélküli körbe-körbe futások. Arra törekszünk, hogy a gyerekeknek mérkőzésszerű játékokat generáljunk, ezáltal rákényszerítjük őket arra, hogy figyeljenek a labdára, a társakra, az ellenfélre, és a játék sajátosságaira. Többszörösen összetett feladatok elé állítjuk őket, ezzel pedig nem csak a labdás ügyességüket fejlesztjük, hanem a kognitív képességeseiket is, ami a kisagyukat fejleszti” – részletezi.
Személyre szabottan
Ha a gyermekek sportolásáról van szó, akkor a mértékletességen is nagy a hangsúly. Fő, hogy miből mennyit és hogyan végeznek el a gyerekek. Ha valaki lemaradt valamiben, akkor muszáj őt felzárkóztatni. Aki kiemelkedően jól teljesít valamiben azt arra kell ösztönözni, hogy éljen a képességeivel. A megfelelő szülői tájékozódással, utánjárással nagyon sok mindent megtudhatunk gyermekünk sportolási lehetőségeiről. Ha személy szerint nekünk nincs időnk erre, ma már vannak szakemberek, akik ezzel foglalkoznak. Egyénre szabottan (életkor, nem, fizikai, élettani adottságok, lakhely, sportág) megtalálják a legalkalmasabb lehetőségeket, hogy nagy kedvvel, motiváltan, elismerésekkel teli boldog perceket szerezzenek a leendő sportolóknak. Ami lehet, olyan jól beválik, hogy élsportoló lesz a gyerek!
Ez is érdekelhet: