A szociológiában használnak egy a fogalmat az "üvegplafont". Ez azt jelenti, hogy míg a középvezetői szinteken egyre több nő található, enyhítve ez által a nemek közti egyenlőtlenséget, addig a legfelsőbb vezetői körökbe nagyon kevés nő jut el.
Nagy Beáta, szociológusnő kutatásai szerint a legújabb hazai jelenség az, hogy a vállalatoknál "üvegplafonba" ütköző nők felmondanak és saját vállalkozást alapítanak. Kedvezőbb a trend a nemzetközi üzleti életben. A nemzetközi üzleti elit női képviselőinek befolyása évről évre nő. A legbefolyásosabb amerikai női menedzser Carly Fiorina a Hewlett-Packard elnök-vezérigazgatója.
Kik Magyarország legsikeresebb üzletasszonyai? Minek köszönhetik a sikerüket? Hogyan jutottak fel a csúcsra? Hogyan kellett megküzdeniük férfi társaikkal? Ezekre a kérdésekre ad választ a Magyar Hírlap Az 50 legsikeresebb magyar üzletasszony válogatása.
A Magyar Hírlap az olvasóit kérte meg arra, hogy segítsenek eldönteni kik a legsikeresebb magyar nők. Kiket választottak? Az olvasók a környezetükből azokat a főnökasszonyokat jelölték meg, akik össze tudják hangolni a családi harmóniát a hivatással, akik sok embernek adnak munkát. Vagy olyan vállalkozó nőket, akiknek az életmódját, személyiségét nem változtatta meg a pénzügyi siker.
Ötven nő, ötven egyéniség, ötven egyedüli életút és sikertörténet. A kiadvány szerkesztői egy kérdőíves felmérést is készítettek velük, hogyan értékelték saját helyzetüket, sikerességüket.
Sikerét mindenki saját személyes képességeinek tulajdonítja. Az üzletasszonyok többsége közgazdász egyetemi diplomával rendelkezik.
Bevallásuk szerint senkit sem segítettek politikai kapcsolatai. Ezzel szemben a barátok segítését 21 százalékban, 12 százalékban szülői, rokoni támaszt említettek. Sok nő a kitartásával magyarázza saját sikerét. Az olvasmányélményemből azt látom, hogy hallatlan kitartás, küzdés, hit és energia jellemzi ezeket a hölgyeket.
Optimizmus, empátia, és néha a családi élet feláldozása kellett az eredmény eléréséhez. A többség úgy ítélte meg, hogy segítette karrierjét az, hogy nő, míg 18 százalékban egyértelmű hátránynak minősítették a nemüket.
Téves az a feltevés, hogy a nők a férfiakkal szeretnek inkább dolgozni, hiszen négyszer többen kedvelik a női kollégákat. Viszont főnökükként inkább férfit látnak szívesen.
A siker egyik fő mutatója a tartóssága. A vezetők 70 százaléka legalább 10 éve ugyanannál a vállalatnál dolgozik, de van olyan is aki már 43 éve.
Férjesek-e a sikeres asszonyok? A válaszolók 70 százaléke igen, igaz 30 százalékuk már legalább egyszer elvált. A barátok 67 százaléknál nem változtak. A sikeres üzletasszony gondos anya, házi tündér is egyben. Nagy Beáta szociológus szerint a női karrierek legfőbb akadálya a nő többes teherviselése, vagyis a kereső tevékenységen túl a feleség, az anya szerepét is be kell tölteni, s a házi munkát is el kell végezni.
A sikeres üzletemberek sokkal többet adnak magukra, mint hölgytársaik. A magyar üzletasszonyokra nem jellemző, hogy Armani kosztümökben járjanak, megelégszenek egy gyenge közepes szinttel. A hazai sikeres nők sajnálják erre a pénzt, hiszen egy nívós táska pl. 800 eurónál kezdődik.
Az üzletasszonyok kedvenc időtöltése az olvasás (73%), második helyen a síelés és a kultúra: mozi és színház áll. Ezen kívül szeretnek még kertészkedni, kirándulni. A sikeres nőknek nincs oly klubéletük, mint a férfiaknak.
A tipikus menedzsersportokban (vitorlázás, tenisz, golf) is elvétve bukkanak fel csak nők. Ha mozogni szeretnének, akkor inkább a tornát választják. Fitneszbe jár 36 százalék, s mindössze csak 3 százalékuk ül szívesen a tévé előtt.
Hol dolgoznak a válogatás sikeres asszonyai? A legtöbben a divat és textiliparban, pénz- és bankvilágban, ingatlanfejlesztés, építőipar területén, idegenforgalomban, reklámszakmában, ezen kívül kereskedőként, nehéziparban, kozmetikai iparban, vegyi és műanyagiparban, egészségügy területén, bortermelésben, autós cégnél, színészként.
P. E.