Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Nők, akik áttörtek az üvegplafonon

A középvezetői szintig viszonylag sok nő eljut kitartásának, képességeinek, hitének köszönhetően. Azonban létezik egy "üvegplafon", amely a vállalati hierarchiában elakadt nők felett feszül, ami megakadályozza, hogy a csúcsvezetésbe kerüljenek. Vannak azonban olyan nők, akik áttörnek az "üvegplafonon".

A nemek közötti diszkrimináció egyik legfontosabb terepe a munkahely, a foglalkozás. Ismerjük a nők hányatott történelmi sorsát az egyetemekre való bejutás küzdelmeitől, a munkavállalásig. A szociológiában használnak egy a fogalmat az "üvegplafont". Ez azt jelenti, hogy míg a középvezetői szinteken egyre több nő található, enyhítve ez által a nemek közti egyenlőtlenséget, addig a legfelsőbb vezetői körökbe nagyon kevés nő jut el. Nagy Beáta, szociológusnő kutatásai szerint a legújabb hazai jelenség az, hogy a vállalatoknál "üvegplafonba" ütköző nők felmondanak, és saját vállalkozást alapítanak. Kedvezőbb a trend a nemzetközi üzleti életben. A nemzetközi üzleti elit női képviselőinek befolyása évről évre nő. A legbefolyásosabb amerikai női menedzser Carly Fiorina a Hewlett-Packard elnök-vezérigazgatója.

Pedig a kelet-közép-európai vezető nők öntudatosak, bátrak, jobban kiállnak női mivoltuk mellett. Jó munkaerők, képesek vezetni egy nagy céget. A nőknek egyszerűbben megy a szervezés, pragmatikusabbak, jobb a humánpolitikájuk. A konfliktustűrő képességük s jobb, mint a férfiaknak - mondja Silvia Lepiarczyk, a Ringier Európa vezérigazgatója, a Ringier csoport igazgatótanácsának tagja.

Kik Magyarország legsikeresebb üzletasszonyai? Minek köszönhetik a sikerüket? Hogyan jutottak fel a csúcsra? Hogyan kellett megküzdeniük férfi társaikkal? Ezekre a kérdésekre ad választ a Magyar Hírlap Az 50 legsikeresebb magyar üzletasszony válogatása. A kiadvány szerkesztői egy kérdőíves felmérést is készítettek velük, hogyan értékelték saját helyzetüket, sikerességüket.

Sikerét mindenki saját személyes képességeinek tulajdonítja. Ehhez még a válaszolók 54 százaléka szerint kellett a munkához szükséges legmagasabb iskolai végzettség megszerzése is. Az üzletasszonyok többsége közgazdász egyetemi diplomával rendelkezik. Bevallásuk szerint senkit sem segítettek politikai kapcsolatai.

Ezzel szemben a barátok segítését 21 százalékban, 12 százalékban szülői, rokoni támaszt említettek. Sok nő a kitartásával magyarázza saját sikerét. Az olvasmányélményemből azt látom, hogy hallatlan kitartás, küzdés, hit és energia jellemzi ezeket a hölgyeket. Optimizmus, empátia, és néha a családi élet feláldozása kellett az eredmény eléréséhez.

A többség úgy ítélte meg, hogy segítette karrierjét az, hogy nő, míg 18 százalékban egyértelmű hátránynak minősítették a nemüket. A hölgyek 18 százaléka élt is a neméből fakadó előnyökkel. 12 százalékuk beosztottjainál nem csak főnöki, de női eszköztárát is bevetette. Téves az a feltevés, hogy a nők a férfiakkal szeretnek inkább dolgozni, hiszen négyszer többen kedvelik a női kollégákat. 18 százalékuk szereti jobban a férfi, s csak 6 százalékuk a női főnököket.

A siker egyik fő mutatója a tartóssága. A vezetők 70 százaléka legalább 10 éve ugyanannál a vállalatnál dolgozik, de van olyan is aki már 43 éve. Legalább 10 éve első számú vezetőként irányítja a céget 69,7 százalékuk. 54,5 százalékuk már legalább 20 éve vezet céget. A kiadványban szereplő üzletasszonyok összesen kétszázmilliárd forint árbevételt produkáló céget irányítanak. Banki és pénzügyi területen több mint háromezermilliárd forintnyi eszközállomány felett rendelkeznek. A sikeres vezetők 70 százaléka büszkélkedhet azzal, hogy társaságának árbevétele a triplájánál is többel bővült. A válaszadók több mint fele létszámgyarapodásról is beszámolt.

A válaszolók 70 százalékának van férje, igaz 30 százalékuk már legalább egyszer elvált. A barátok 67 százaléknál nem változtak. A sikeres üzletasszony gondos anya, házi tündér is egyben. Nagy Beáta szociológus szerint a női karrierek legfőbb akadálya a nő többes teherviselése, vagyis a kereső tevékenységen túl a feleség, az anya szerepét is be kell tölteni, s a házi munkát is el kell végezni.

Az asszonyok többsége személyesen is gazdagodott. 12 százalékuk vagyona legalább ötvenszeresére nőtt. De sokan nem vették ki a nyereséget a vállalkozásból, hanem visszaforgatták, így személyes vagyonuk nem nőtt oly mértékben. A siker példaképek 88 százaléka a gyermekeit tartja a legfontosabbnak, rájuk költik a legtöbbet. Második helyen a személyes szükségletek állnak, 42 százalékuknál, míg a férjekre, barátokra csupán 15 százalékuk áldoz. A személyes szükségletek közül az utazásra (57%), a megjelenésre, ruhára (39%), szépségápolásra (24%), ékszerre (12%), valamint a lakásra (27%) és a kertre (15%) költenek szívesen. Viszont a szerencsejátékokra, költséges szórakozásra egyikük sem költ. A sikeres üzletemberek sokkal többet adnak magukra, mint hölgytársaik. A magyar üzletasszonyokra nem jellemző, hogy Armani kosztümökben járjanak, megelégszenek egy gyenge közepes szinttel. A hazai sikeres nők sajnálják erre a pénzt, hiszen egy nívós táska pl. 800 eurónál kezdődik.

Az üzletasszonyok kedvenc időtöltése az olvasás (73%), második helyen a síelés és a kultúra: mozi és színház áll. Ezen kívül szeretnek még kertészkedni, kirándulni. A sikeres nőknek nincs oly klubéletük, mint a férfiaknak. A tipikus menedzsersportokban (vitorlázás, tenisz, golf) is elvétve bukkannak fel csak nők. Ha mozogni szeretnének, akkor inkább a tornát választják. Fitneszbe jár 36 százalék, úszik 30 százalék, fut, 18 és teniszezik 3 százalékuk. S mindössze csak 3 százalékuk ül szívesen a tévé előtt. Az egészségi állapotuk nagyon jónak mondható. 71,8 százalék mondta azt, hogy semmi baja. A tipikus menedzser betegségek közül, gyomorpanasza van 15,7 százaléknak, nyugtatót szed 6,5 százalék, magas a vérnyomása 6 százalékuknak.

Hol dolgoznak a válogatás sikeres asszonyai? A legtöbben a divat és textiliparban, pénz- és bankvilágban, ingatlanfejlesztés, építőipar területén, idegenforgalomban, reklámszakmában, ezen kívül kereskedőként, nehéziparban, kozmetikai iparban, vegyi és műanyagiparban, egészségügy területén, bortermelésben, autós cégnél, színészként.


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.