A Reneszánsz Év-2008 keretein belül és támogatásával megrendezett Nation & Fashion jelentős nemzetközi divatmárkák bemutatásával próbálta az európai divatot kézzelfoghatóan közelebb hozni a magyar közönség számára. A tervek szerint évente visszatérő eseménysorozat minden alkalommal más-más ország divatvilágába kíván betekintést engedni.
A hétvégén nyolc olasz divatmárka pret-a-porter kollekcióiból kaptunk egy kis ízelítőt. A két nap alatt Patrizia Pepe, a Moschino Jeans, az M Missoni, a Just Cavalli, a Guess by Marciano, John Richmond, a Dsquered2 és a Ferré divatházak bemutatóinak szolgáltatott elegáns színteréül a Műcsarnok három terme, melyeknek közepén egy 35 méter hosszú hófehér kifutóval sikerült maximálisan kihasználni a helyszín adta lehetőségeket.
A szervezésben érezhető volt a professzionalizmusra való törekvés, még akkor is, ha ezt nem mindig sikerült elérni. Ahogyan a magyar divatéletet, vagy textilipart sem hasonlíthatjuk össze például az olasszal, úgy nem várható el az sem, hogy bármilyen külföldi divatbemutató hasonlítási alapul szolgáljon. Ennek megfelelően a bemutatott ruhák sem a divatmárkák művészi értékeit kívánták bemutatni. Akik ezért látogattak el az eseményre, nagyot csalódtak. A piedesztálra állított olasz divatmárkák megmutatták az utcai viselethez közeli arcukat, farmeres vonalukat.
Talán azt az alcímet is adhatták volna a rendezvénynek, hogy "olasz márkák magyar szemmel", hiszen több esetben is a hazai forgalmazók termékeiből láthattunk válogatást, akik elsősorban a magyar piac igényeire koncentrálva alakítják ki szezonról szezonra árukészletüket. Azok, akik figyelik a trendeket, az aktuális kollekciókat, tudják, hogy ezek a márkák művészileg ennél sokkal többet "tudnak". Nincs ezzel semmi baj, de nem árt, ha tisztában vagyunk azzal, hogy ha komplex képet akarunk kapni a 2008-as olasz divatról, jobban teszzük, ha szétnézünk az interneten, vagy beszerzünk pár divatlapot
A kivetítőkön kaphattunk ízelítőt a szünetben abból, hogy hogyan néz ki egy olasz divatbemutató a magyarországi honosítás nélkül. És elgondolkodhatunk azon is, hogy vajon miért maradt távol a Gucci, az Armani vagy a Byblos.
Elgondolkodtató az is, hogy a hazai szakma vajon miért nem mutatott nagyobb érdeklődést a rendezvény iránt, és meglepő volt a hazai prominens személyiségek globális hiánya is. A körúton beszerzett Louis Vuitton táskák egy négyzetméterre eső gyakorisága azonban annál kevésbé.
Nagy Adri