Horvátország az 1246 sziget országa. Most néhány olyan aprócska szigetre kalauzoljuk el olvasóinkat, ahol semmiféle autóforgalom nincs, vagy azért, mert utak sincsenek, vagy mert a helyi közösség tiltja a gépjármű-forgalmat.
Silba
Nevezik a tengerészek és matrózok szigetének is. Az autóközlekedés tiltott az aprócska szigeten, az ezt szabályozó rendeletet a helyi lakosok igényei szerint alakították ki. Egy komp köt ki naponta, amelyről az áruszállító teherautók ugyan legördülhetnek, de a kikötőt már azok sem hagyhatják el.
Silbán ráadásul még a kerékpár forgalmat is korlátozták; a hely ezért a gyalogosok paradicsoma. A sziget legnagyobb nevezetessége a Toreta, egy torony, külső csigalépcsővel. A legendák szerint egy hajóskapitány – Petar Marinić – építtette a 19. században egy viszonzatlan szerelem emlékeként.
Unije, kis és nagy Srakane
A sziget a nála ötször nagyobb Losinj mellett fekszik. Unije-n egyáltalán nincsenek autók, a fő közlekedési és szállító eszköz a kézikocsi. A sziget északi része kiemelt ökológiai jelentőséggel bír, ugyanis költözőmadarak vándorlási útján fekszik. Bár a sziget kicsi, négy őshonos olívafajtával is büszkélkedhet.
Unijéhez tartozik további két sziget, kis és nagy Srakane, ezeken szintén nincs autóforgalom, viszont sok-sok méh élőhelye található itt, ezek pedig tucatjával vonzzák a biológusokat a világ minden tájáról.
Kornati Nemzeti Park és Žut szigete
A „Kornati” szigetecskéin kizárólag hajók és csónakok uralkodnak, igaz, azok mindenféle méretben.
Már az ókortól kezdve a helyi lakók bárkákkal – úgynevezett gajettákkal – közlekedtek az aprócska szigetek között. Él itt egy aranyszabály. Azon a szigeten, ahol áll egy ház, ott étterem is van. Így Kornati a gaszrohedonisták kedvelt helye.
Olib
Zadarból vagy Losinjból ugyan még autót használva is el lehet jutni Olib szigetére, viszont ott az autóút végetér, és egy egészen más típusú kaland veszi kezdetét.
A szigeten a fő közlekedési eszköz az Amerikából hazatelepülők által „behozott” golfkocsi. A sziget keleti részén található a Slatinica-öböl, a hajósok kedvenc helye, illetve a helyiek és vendégek felettébb kedvelt strandja. A kristálytiszta tenger még néhány száz méter megtétele után is csak bokáig ér, a tengerfenék pedig – ellentétbe a legtöbb adriai stranddal – homokos.
Zlarin
Zlarin szigete elsősorban a koralltelepeiről ismert; gyűjtésük és feldolgozásuk már a 15. századtól engedélyezett. Annak ellenére, hogy a szigetet legalább tíz kilométernyi aszfaltozott út hálózza be, csak az áruszállító teherautóknak van engedélyük a közlekedésre.
Ha valaki a helyi múzeumban szeretné megtekinteni a korallok színpompás fajtáit, az vagy gyalog, vagy golfkocsival juthat el a kiállításra. A szigetre látogatóknak azt ajánlják, hogy mindenképpen nézzék meg a sziget különleges óratornyát, a Leroj-t.
Prvić
Ez az első sziget Šibenik illetve a tengerpart felé haladva, Faust-szigetnek is nevezik, Faust Vrančić, egy 17. században élt tudós és feltaláló után.
Prvić-en két település található, Luka vagy Prvić Luka illetve Šepurine. Mivel ez a két település mindössze egy kilométerre fekszik egymástól, ezért sem jelent gondot, hogy a szigenen nem lehet autóval közlekedni.
Susak
Susak legfőképpen arról ismert, hogy tucatjával találhatók itt a sekély, homokos öblökkel tarkított tengerparti részek. Azt már kevesebben tudják, hogy az alig száz lakosú sziget népviselete az egyetlen Európába, amely nem takarja el a térdet (a ruhadarabok között itt elsősorban a szoknyákra érdemes gondolni).
A sziget csendjét csak akkor veri fel az autók zaja, amikor rakományt raknak ki a hajókról.
INFO:
Aki már most indulna Horvátországba, mindenképpen előbb tájékozódjon a beutazás feltételeiről.