A ma 77 éves Catherine Deneuve az utolsó nagy dámája a francia filmnek. És szinte mindig ebben a szerepkörben is maradt, hozta ezt a hűvös, elérhetetlen ’femme fatale’ figurát. Érdekes, hogy bár drámai színésznőnek tartják, Deneuve soha nem játszott színházban, mert retteg a színpadtól.
137 filmben szerepelt eddig, az elsőt 14 évesen forgatták vele, majd őt is felfedezte a producer-rendező Roger Vadim, aki az idő tájt vált el Brigitte Bardot-tól. Akkor még nem történt semmi, de öt évvel később szerelembe estek egymással és 1963-ban megszületett közös fiuk, Christopher Vadim. A románc nem tartott sokig, mert a nőfaló Vadim beleszeretett Jane Fondába. Talán ezért is lett olyan nagy siker a Cherbourg-i esernyő - ami meghozta számára a kiugrást -, itt ugyanis, szerepe szerint azért nem tudja elfogadni egy katona közeledését, mert még szereti régi szerelmét…
Deneuve a francia új hullám (nouvelle vague) legnagyobb rendezőinek kedvence volt. Sorra hívta filmjeibe Luis Bunuel és Francoise Truffaut. Az egyik legismertebb filmje ebből a korszakból A nap szépe.
1971-ben forgat először Marcello Mastroinannival és a közös munkából szerelem, majd egy kislány, Chiara születik. Négy évig tartó kapcsolatuk alatt öt közös filmet forgattak és Deneuve mindegyikben olaszul játszott, mert tökéletesen beszéli a nyelvet. Lányuk is színész lett és eddig kilenc filmben szerepeltek együtt.
Két gyereke összesen öt unokával ajándékozta meg és Deneuve alighanem sokáig élvezheti ezt a szerepet, ha édesanyja genetikáját örökölte - aki egy hónappal ezelőtt töltötte be a 109. évét.
A divat mindig is központi szerepet kapott az életében – ez francia nőként nem is meglepő, persze. Ikonikus a frizurája, sokáig róla mintázták Franciaország jelképét, Marianne-t, van saját parfümje és Audrey Hepburn mellett ő volt a másik múzsája Yves Saint Laurent-nak. Mégsem ő vitte a tervezés felé, hanem az A.C.P. márka megalkotója, Jean Touitou, aki arról híres, hogy nagyon letisztult, urbánus stílust képvisel. Amikor felkérte a színésznőt, hogy alkossanak együtt, nem gondolta, milyen kemény dolga lesz vele. Deneuve ugyan maga is kedveli a minimalizmus vonalvezetését, de anyagokban hajlik a luxus felé és színekben is kilépett a keretekből. Ihletői saját filmjei voltak és szerepeiről nevezte el a ruhákat. Így született blúz Severin névvel A nap szépe nyomán és Gaby a 8 nőből; Nelly-szoknya a Vademberből és Mathilde kiskabát a Házmesterből.
Bár a szakma el van ragadtatva a meglehetősen borsos árú kollekciótól, mi azon a véleményen vagyunk, hogy Catherine Deneuve inkább a filmekben élje ki művészi ambícióit.