Életforma.hu

PÉLDA-KÉP

Egy kis olasz boltból indult - hogyan lett a világ kedvence Versace?

Az olasz divatóriás bizonyos szempontból a világ egyik legsikeresebb családi vállalkozása, hiszen a cég kulcspozícióinak többségét a mai napig olyan emberek látják el, akiknek Versace a vezetékneve. De hogyan lett egy milánói kisboltból sztárok által istenített világmárka?

Az ógörög kultúráért és Andy Warhol műveiért rajongó Gianni Versace édesanyja, Francesca szabóságában kezdte pályafutását, először itt ébredt fel benne a ruhák és a divat iránti szerelem. 26 éves volt, amikor Milánóba utazott azért, hogy tervezőként dolgozzon.

Az első, már Versace-ként futó kollekciója 1977-ben született meg, ezt az eddig főként más márkáknak dolgozó Gianni egy, a modern művészetek milánói múzeumában tartott divatbemutatón mutatta be. Rá alig egy évvel megnyílt az első Versace butik a város divatnegyedében – ez az üzlet ma is ugyanott működik.

 „Úgy gondolom, hogy egy divattervezőnek az a dolga, hogy szegje meg a szabályokat és döntse le a korlátokat.” (Gianni Versace)
A Versace ma is a hírességek kedvence. Kylie és Kendall Jenner a tavalyi Met-gálán viselt Atelier Versace ruhákat. (Fotó: versace.com)

 

A legendás tervező mindig is az életet, a szépséget és a nőiességet ünnepelte kollekcióival, így nem csoda, hogy üde színfoltként robbant be a visszafogott színekkel és stílusokkal dolgozó nemzetközi divatvilágba – a szexualitást és az eleganciát ügyesen ötvöző ruhái kezdettől fogva megosztották a közönséget. Ekkortájt kezdődött rivalizálása a kor másik meghatározó olasz tervezőjével, Giorgio Armanival. Egy elhíresült korabeli mondás jól leírja a két divatóriás stílusának különbségeit:

„Armani öltözteti a feleséget, Versace a szeretőt.”

Épülő divatbirodalom

A tervező testvére segítségével 1978-tól elkezdte aktívan felépíteni a márkát, az ikonikus medúzafejes logót a szülővárosukban (Reggio Calabria) megmaradt ógörög romok inspirálták. Bátyja, Santo a divatház elnöke, míg húga, Donatella az alelnöki pozíció mellett Gianni kreatív tanácsadója lett.

Az elkövetkező években a márka sikert sikerre halmozott, 1982-ben Gianni megálmodta a ma is egyik legnagyobb újításaként számon tartott oroton, a vékony, metálfényben ragyogó anyag a későbbi Versace kollekciók védjegye lett, és még az elmúlt években is többször feltűnt a márka divatbemutatóin. Ehhez az évhez köthető egyébként a Versace kiegészítők és a berendezési tárgyak értékesítésének megkezdése is.

Hírességek kedvence

Az igazi luxusmárka státuszt 1989-ben elinduló, már kifejezetten a haute couture fókuszú Atelier Versace hozta meg a cégnek. A divatbirodalom minden szintjén közreműködő Gianni hírességeket kért fel arra, hogy szerepeljenek a márka reklámkampányaiban, valamint bemutatóin is az első sorba ültette őket (ez a mai napig bevett gyakorlat minden divathéten – egy újabb trend, amit Gianni Versace indított el). A 1990-es évek olyan legendás szupermodelljei közül többet, például Naomi Campbellt, Christy Turlingtont, és Linda Evangelistát is a Versace kifutói indították el a világhír felé.

Elizabeth Hurley Versace ruhája pillanatok alatt szenzációvá vált. (Fotó: Wikipedia/Dave Benett)

A sokszor csak „Rock n’ Roll tervezőként” emlegetett Gianni Elton John és Michael Jackson számára is készített ruhákat, és persze emellett a világ leggyönyörűbb nőit is öltöztette. Az egyik leghíresebb Versace ruha az akkori mértékkel elképesztően provokatívnak számító miniruha, amelyet Elizabeth Hurley viselt a „Négy temetés egy esküvő” című film bemutatóján Hugh Grant partnereként. A köznyelvben csak „A Ruha”-ként emlegetett kis fekete ruhát a Versace szívességként adta kölcsön az akkor még gyakorlatilag ismeretlen brit színésznőnek – arra egyik fél sem számított, hogy a bemutató követően az egész világ az olasz titán egyik legprovokatívabb tervezéséről beszél majd.

A vörös szőnyegek világa mellett azonban Versace tervezéseit szívesen hordták az arisztokrácia tagjai is, a brit királyi család tagjai mellett Caroline monacói hercegnő is viselte a márka ruháit.

A színházak barátja

A színházrajongó Gianni mindig is nagy lelkesedéssel tervezett jelmezeket különböző előadásokhoz, amellett, hogy saját szavai szerint „a szabadságot találta meg a színházban”, színes és sokszor nagyon merész ruhái ragyogtak a színpadokon, ráadásul klasszikus műveltsége miatt szinte minden érához tudott illő jelmezeket kreálni.

Egyebek mellett a milánói Scala balettelőadásaiban és a svájci Béjart Ballet színpadképeinek megalkotásában is közreműködött, de például a San Francisco-i opera Capriccio előadásában is Versace ruhákat viseltek a színészek.

Meghalt a király, jöjjön a királynő

Azután, hogy 1997-ben (máig ismeretlen okokból) Andrew Cunanan lelőtte miami házának lépcsőjén Giannit, hirtelen óriási felelősség hárult a hátra maradt Versace testvérekre. Néhány hónapos átmeneti időszak után felállt az új rendszer, Santo került a vezérigazgatói székbe, míg Donatella vette át a főtervezői szerepet.

A "dzsungelruha" másolata egy múzeumban. (Fotó: Wikimedia Commons/Mabalu)

Donatella első saját haute couture bemutatóját egy évvel és három nappal Gianni halála után, 1998. július 18-án rendezték, a modellek a párizsi RItz uszodája fölé épített átlátszó kifutón sétáltak. A korábban alkohol- és drogproblémákkal küzdő Donatellára rászakadó feladat elsőre úgy tűnt, hogy túl nagy lesz a számára, de a 2000-es évektől kezdve egyre inkább bizonyossá vált, hogy fel fog tudni nőni a feladathoz.

Népszerűsége akkor ugrott meg először igazán, mikor 2000-ben Jennifer Lopez a Grammy-díjátadóra az általa tervezett, csak „dzsungelruha” néven elhíresült zöld ruhát viselte – érdekesség, hogy ennek a ruhának változatait korábban maga Donatella, és Geri Halliwell a Spice Girls tagja is viselte, ám egészen addig nem figyelt fel rá a világ, amíg Jennifer Lopez nem lejtett benne végig a vörös szőnyegen. Azóta Donatella nevéhez több tucat Versace kollekció, és olyan hírességekkel lebonyolított reklámkampány fűződik, mint Madonna, Christina Aguilera, Beyoncé, January Jones, vagy éppen Nicki Minaj.

A mérhetetlenül őszinte és időnként kőkemény stílusú Donatella Versace annak ellenére tudott megmaradni a divatvilág egyik meghatározó alakjaként, hogy többször is óriási mélypontokon jutott túl. Amellett, hogy lelkesen jótékonykodik, hangos támogatója az üzletasszonyoknak, és a modern feminizmus egyik imádott alakja.

„Előbb-utóbb eljön az ideje annak, hogy lelassíts. Miután meghaltál.” (Donatella Versace)

Merre tart most a Versace?

2016 óta a cég vezérigazgatói székében az a Jonathan Akeroyd ül, aki korábban a brit Alexander McQueen márkát irányította igen nagy sikerrel. 2019 januárjában a luxusmárka 2,1 milliárd dollárért becsatlakozott a Michael Kors tulajdonában lévő Capri Holdings-ba, ám a Versace-testvérek és Akeroyd a tulajdonosváltás után is megtartották pozícióikat.

Percekkel kezdés előtt az idei bemutatón. (Fotó: Instagram/@donatella_versace)

 

Ugyan évek óta szólnak a pletykák arról, hogy Donatella Versace visszavonul, még az idén februárban milánói divathéten is az ő nevével fémjelzett ready-to-wear kollekciót mutatott be a márka. A jellemzően visszafogottabb bemutatók után idén is üde színfoltként tűnt ki Versace vadabb kollekciója, amely a nőiességet lendületesen keverte a férfiasabb vonallal, így a színekből és a mintákból is jócskán jutott mindkét nemnek.

A műsorból természetesen nem maradhattak ki a Versace számára évek óta kiemelkedően fontos, Instagramon óriási követőtáborral rendelkező modellek, így az sem volt meglepetés, hogy a záródarabot, egy fényes, lámpabura formájú estélyit éppen a 123 milliós követőtáborral rendelkező Kendall Jenner viselte.

Így várja az őszt a Versace (Fotó: Instagram/@kendalljenner/@kaiagerber/@imaanhammam)

 

Mi kifejezetten kedveltük a Versace őszi-téli kollekcióját, amelyet más divatházak darabjaival összevetve nagyjából lehet következtetni arra, hogy miket viselünk majd a hidegebb hónapokban. A bőrdzsekiktől, a kockáktól és a csíkoktól például idén sem kell majd elköszönnie azoknak, akik szeretnék követni a legújabb divatot.

Egy biztos: az olasz divatház végérvényesen rányomta bélyegét a divat történelmére. Bár az kérdéses, hogy Donatella és Santo után kik viszik majd tovább a családi bizniszt, ahhoz nem férhet kétség, hogy a Versace medúzafeje még évtizedekig ragyogni fog.

 


10 Millió Fa: így lesz erdő az 1%-ból!

10 Millió Fa: így lesz erdő az 1%-ból! 

A 10 Millió Fa közössége idén elérte egyik legnagyobb célját.
Egy női vállalkozó is lehet sikeres

Egy női vállalkozó is lehet sikeres 

A vállalkozói lét kihívásokkal teli, de egyben inspiráló és felszabadító út is. Sokan még mindig úgy gondolják, hogy az üzleti világ a férfiak terepe, pedig ma már egyre több nő bizonyítja, hogy kiváló vezetői képességekkel, kitartással és kreativitással igenis helyt lehet állni, sőt: a kimagasló eredmények elérése sem lehetetlen.
A nőknek számos terepen kell helytállni

A nőknek számos terepen kell helytállni 

Egy felnőtt nő élete számos szerepből tevődik össze. Pláne akkor, ha még gyereket is nevel. Ezek között a szerepek között meglehetősen nehéz egyensúlyozni és mindegyiknek megfelelni.
Mikor lesz már egyenlőség? Napjainkban is sok hátrányos megkülönböztetés éri a nőket!

Mikor lesz már egyenlőség? Napjainkban is sok hátrányos megkülönböztetés éri a nőket! 

Az AVON Nőnap alkalmából változásra szólít fel!
Magyar szinkronkorcsolyázók óriási sikere Salzburgban

Magyar szinkronkorcsolyázók óriási sikere Salzburgban 

Ahol a jég is piros fehér zöld színre változott vasárnap!
Ma indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció

Ma indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció 

Idén is rászoruló családoknak adhatnak karácsonyi ajándékot a vásárlók a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös élelmiszergyűjtő akciója, az Adni Öröm! keretében.
Kétszázezer jótékony aludoboz ára jut nehéz sorsú gyerekek táboroztatására

Kétszázezer jótékony aludoboz ára jut nehéz sorsú gyerekek táboroztatására 

Idén márciustól jótékony célra is felajánlhatták a visszaváltható alumínium italdobozok árát a fogyasztók. A kezdeményezésnek köszönhetően 200 ezer doboz gyűlt össze, ami több mint 3 tonna újrahasznosítható alumíniumot jelent. A befolyt közel egymillió forintból a Magyar Máltai Szeretetszolgálat nehéz sorsú gyerekek nyári táborozását segíti.
Irodalommal a nélkülöző állatokért – Bucsi Mariann és az Állatvédőrség összefogtak

Irodalommal a nélkülöző állatokért – Bucsi Mariann és az Állatvédőrség összefogtak 

Nem titkolt céljuk, hogy a megemelkedett energiaárak és rezsiköltségek következtében egyre nehezebb helyzetbe kerülő állatmenhelyek és -otthonok a jövőben is képesek legyenek működni, a rászorulókat megmenteni, valamint megfelelő színvonalú ellátást biztosíthassanak a befogadott jószágok számára.
Portréfilm készült Szabó Gyuri bácsiról, a bükki füvesemberről

Portréfilm készült Szabó Gyuri bácsiról, a bükki füvesemberről 

„Halál ellen nincs orvosság, de az odáig vezető út szép is lehet” – hívja fel a figyelmet a gyógynövények fontosságára Szabó Gyuri bácsi a róla készült portréfilmben. A film a díszbemutatót követően hamarosan a nagyközönség számára is elérhető lesz.
5 sakkos készség, mely a karrieredben is segíthet

5 sakkos készség, mely a karrieredben is segíthet 

Tudtad, hogy a munkaerőpiacon is kamatoztathatod a sakkozási képességeidet?