Életforma.hu

PÉLDA-KÉP

Egy magyar autódizájnernő az Audinál - interjú

Talán sokan nem is tudjátok, de az autók felnijeit egy külön dizájncsapat tervezi. Dániel Tünde pedig az egyik legnagyobb autógyárban, az Audinál dolgozik és vesz részt nap mint nap a legújabb modellek felniterveiben.

Sokan el sem tudják képzelni, hogy a felniket is külön dizájn csapat tervezi. Mit csinál egy felnitervező? - kérdezte Tündét a Drive Me Baby.

  • A felnik az autó külsejének legnagyobb kiegészítői, ezért fontos, hogy összhangban legyenek az adott modell formatervével. A felnitervezőnek olyan dizájnt kell kialakítania, ami illik az adott modellhez. A tervezési folyamat rajzolással, új ötletek és formák kitalálásával kezdődik, amit később 3D modellek formájában alakítunk véglegessé. Az autódizájner munkájának szerves része a beszállítóinkkal való szoros együttműködés, akik a gyártásba kerülő felniken még alakítanak annak érdekében, hogy a kerék megfeleljen az összes biztonsági előírásnak.
A sportautók Tünde kedvencei. Fotó: DMB

 

Hogyan kell elképzelni egy felnitervező autódizájner munkanapját?

  • Bizonyos értelemben ez is egy klasszikus irodai munka, jellemzően reggel fél kilenckor-kilenckor kezdek a stúdióban, leülök a tervezőasztalhoz, és többnyire délután öt-hat óráig dolgozom. Amikor új projektünk van, vázlatokat készítek, ötleteket gyűjtök. Amennyiben már előrehaladottabb a folyamat, akkor a modellezőkkel konzultálok, a beszállítóinkkal egyeztetek, esetleg fel is keresem őket. Minden egyes munkában valami újat kell kitalálnom és ez olykor nem könnyű, éppen ezért folyamatosan keresem az inspirációkat. Az inspiráció és a kutatás kulcsfontosságú a kreativitás ébrentartásához, hogy aztán megérkezzen az ötletet adó szikra. A nemzetközi hangulat amiben dolgozom, nagyon sok motivációt ad számomra.

A munkafolyamat melyik része a kedvenced?

  • A tervezés a legizgalmasabb. Jelenleg fejlesztéssel, 3D nyomtatással kapcsolatos projekteket viszek a csapatommal, sok kutatómunkát végzek a lehetséges technológiákról, anyagokról, ami szintén nagyon-nagyon izgalmas.

Az autókat gyerekkorod óta imádod. Mikor tudatosult benned, hogy mindenképpen az autóiparban képzeled el a jövődet?

  • Tinédzser koromban Forma-1 rajongóvá váltam és éreztem, hogy valamilyen formában nekem majd az autókkal kell foglalkoznom. Viszont az autótervezéssel a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen ismerkedtem meg. Csodálattal figyeltem az “autó szakon” végzőket. Akkor tudatosult bennem, hogy tényleg ez az, amivel hivatásszerűen szeretnék foglalkozni. Az egyetemen lehetőségem nyílt rá, hogy izgalmas és nagyszabású projekteken dolgozhassak az egyik legnagyobb német prémiummárka, a Mercedes-Benz közreműködésével. Miután elkészítettem a diplomamunkámat tudtam, hogy ezen a területen képzelem el a karrieremet, mint autódizájner.
Az új Audi e-tron. Fotó: DMB

 

Hogyan jött az autóiparon belül épp a felnitervezés?

  • Mindig úgy gondoltam magamra, mint univerzális tervezőre. Mint autódizájner, egyaránt terveztem már interiőrt, exteriőrt, és ez a lehetőség jó kihívásnak ígérkezett akkor, amikor a Volkswagennél kezdtem dolgozni. Az Audihoz már úgymond szakértőként kerültem és egyelőre maradtam is ezen a területen.

Rögtön e-autókkal kezdtél vagy hagyományos hajtású autókra is terveztél felniket?

  • Hagyományos autók és e-autók is voltak már a kezdetektől a projektek között. Az első szériagyártásba kerülő tervem a Volkswagen Touareghez készült. Az Audi e-tron volt az első elektromos dizájn, amit készítettem.

Tapasztalataid alapján ma mennyire vannak jelen a nők az autóipar formatervezői és egyéb területein?

  • Még mindig nincsenek elegen! Szerencsére a tendencia azt mutatja, hogy minden, korábban férfiasnak tartott iparágban is egyre több a nő. De sajnos az autóiparon belül még nem történt robbanásszerű változás ezen a téren. Az egész exteriőr csapaton belül negyven férfi van és velem együtt három nő.

Ha éppen nem felniket tervezel, mivel töltöd az időt?

  • Nagyon sok mindent szeretek csinálni! Főleg olyat, ami autókhoz is köthető! Szeretek autóversenyekre járni, legyen szó Forma-1-től vagy oldtimer rally-ról. A legújabb hobbim a YouTube csatornám készítése és az ezzel járó kreatív munka, mint például a videóim szerkesztése, vágása, és a fényképezés. Imádok utazni, és az is fontos számomra, hogy visszaadjak a tudásomból, tapasztalatomból, ezért fiatalokat is mentorálok. Szükség van jó szakemberekre és több nőre is a szakmában.

Milyen céllal indítottad el a Girlslovescars blogot, videócsatornát és a közösségi felületeidet?

  • Két célom volt: az első, hogy megmutassam az autós világ női oldalát is. Szeretném a lányokat inspirálni és bebizonyítani számukra, hogy az autódizájn lehet női szakma is. A blogon szeretnék olyan nőket bemutatni, akik fontos szerepet játszottak vagy játszanak az autós világban: tervezők, versenyzők, technikai úttörők. Úgy gondolom, hogy ez egy olyan vonal, amiről kevesen tudnak. A másik pedig, hogy kevés olyan felület van, ami a dizájn irányából közelíti meg az autóipart. Úgy látom, van potenciál abban, ha egy szakmabeli, az autóipar belső berkeiben jártas nő a történelmi hátteret is hozzáadva mesél az autókról, autótervezésről.
Vezetni nem magassarkúban szokott. Fotó: DMB

 

Mióta van jogosítványod? Milyen sofőrnek tartod magad?

  • 13 éve van jogsim és jó vezetőnek tartom magam. Sportosan vezetek, de nem túl gyorsan. Néha azért talán kicsit agresszív vagyok, főleg ha városban vezetek. Nem bírom a hezitáló, lassú vezetőket. Ebben igyekszem fejlődni.

Te is elektromos autóval jársz? Mit gondolsz az e-autókról? Valóban ez a jövő?

  • Nem, még nem azzal járok. De biztos, hogy ez lesz a jövőben az általános. Véleményem szerint a luxusautók szegmense megmarad a hagyományos benzines verziónál és a nagy átlag átáll majd a hibrid vagy teljesen elektromos hajtásra. De ennek még kell egy kis idő.

Melyik a kedvenc autómárkád?

  • Mivel sportautó és F-1 imádó vagyok, az egyik kedvencem a Ferrari.

Zárásként egy sokakat megosztó, de annál inkább női autós kérdés. Mi a véleményed a magassarkúban való autóvezetésről?

A cipő sarkának nem tesz túl jót, ezért én tartok egy pár lapos talpú cipőt a kocsiban, csak a vezetéshez.


10 Millió Fa: így lesz erdő az 1%-ból!

10 Millió Fa: így lesz erdő az 1%-ból! 

A 10 Millió Fa közössége idén elérte egyik legnagyobb célját.
Egy női vállalkozó is lehet sikeres

Egy női vállalkozó is lehet sikeres 

A vállalkozói lét kihívásokkal teli, de egyben inspiráló és felszabadító út is. Sokan még mindig úgy gondolják, hogy az üzleti világ a férfiak terepe, pedig ma már egyre több nő bizonyítja, hogy kiváló vezetői képességekkel, kitartással és kreativitással igenis helyt lehet állni, sőt: a kimagasló eredmények elérése sem lehetetlen.
A nőknek számos terepen kell helytállni

A nőknek számos terepen kell helytállni 

Egy felnőtt nő élete számos szerepből tevődik össze. Pláne akkor, ha még gyereket is nevel. Ezek között a szerepek között meglehetősen nehéz egyensúlyozni és mindegyiknek megfelelni.
Mikor lesz már egyenlőség? Napjainkban is sok hátrányos megkülönböztetés éri a nőket!

Mikor lesz már egyenlőség? Napjainkban is sok hátrányos megkülönböztetés éri a nőket! 

Az AVON Nőnap alkalmából változásra szólít fel!
Magyar szinkronkorcsolyázók óriási sikere Salzburgban

Magyar szinkronkorcsolyázók óriási sikere Salzburgban 

Ahol a jég is piros fehér zöld színre változott vasárnap!
Ma indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció

Ma indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció 

Idén is rászoruló családoknak adhatnak karácsonyi ajándékot a vásárlók a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös élelmiszergyűjtő akciója, az Adni Öröm! keretében.
Kétszázezer jótékony aludoboz ára jut nehéz sorsú gyerekek táboroztatására

Kétszázezer jótékony aludoboz ára jut nehéz sorsú gyerekek táboroztatására 

Idén márciustól jótékony célra is felajánlhatták a visszaváltható alumínium italdobozok árát a fogyasztók. A kezdeményezésnek köszönhetően 200 ezer doboz gyűlt össze, ami több mint 3 tonna újrahasznosítható alumíniumot jelent. A befolyt közel egymillió forintból a Magyar Máltai Szeretetszolgálat nehéz sorsú gyerekek nyári táborozását segíti.
Irodalommal a nélkülöző állatokért – Bucsi Mariann és az Állatvédőrség összefogtak

Irodalommal a nélkülöző állatokért – Bucsi Mariann és az Állatvédőrség összefogtak 

Nem titkolt céljuk, hogy a megemelkedett energiaárak és rezsiköltségek következtében egyre nehezebb helyzetbe kerülő állatmenhelyek és -otthonok a jövőben is képesek legyenek működni, a rászorulókat megmenteni, valamint megfelelő színvonalú ellátást biztosíthassanak a befogadott jószágok számára.
Portréfilm készült Szabó Gyuri bácsiról, a bükki füvesemberről

Portréfilm készült Szabó Gyuri bácsiról, a bükki füvesemberről 

„Halál ellen nincs orvosság, de az odáig vezető út szép is lehet” – hívja fel a figyelmet a gyógynövények fontosságára Szabó Gyuri bácsi a róla készült portréfilmben. A film a díszbemutatót követően hamarosan a nagyközönség számára is elérhető lesz.
5 sakkos készség, mely a karrieredben is segíthet

5 sakkos készség, mely a karrieredben is segíthet 

Tudtad, hogy a munkaerőpiacon is kamatoztathatod a sakkozási képességeidet?