Ki mit tud?
A Magyar Televízió kulturális tehetségkutató műsora volt az, amit mindenki nézett 1962 és 1996 között eleinte fekete-fehér, aztán színes tévén nézte mindenki az országban. A versenyzők különböző kategóriákban álltak ki egymással, mind például ének, zene, vers, próza, tánc, később animáció, videóklip, humor, paródia. A Ki mit tud?-ban lett ismert többek között Kovács Kati, Koncz Zsuzsa, Zorán, Gálvölgyi János, Kern András, de itt mutatkozott be a közönség előtt a Metro, a Neoton, a Pokolgép, és a Hungária együttes is.
https://www.youtube.com/watch?v=YSiMKJXJrW0
A Ki mit tud? igazi mozgalom volt anno, és nagyon széles körben tette ismertté a könnyűzenei előadókat, és egyéb művészeket. Az ismertség mellett az első Ki mit Tud? győztesek jutalmul Helsinkibe utazhattak a Világifjúsági Találkozóra (VIT). A műsor annyira népszerű volt, hogy még az esti Híradó nézettségét is lekörözte, és a pártállami szervek erre nagyon büszkék voltak.
Igaz nem ének kategória, hanem humor, de a Ki mit tud?-ban fedezték fel például Kern Andrást, aki 14 évesen osztálytársával Pintér Gáborral adott elő egy paródiát.
https://www.youtube.com/watch?v=RfKZMIeeVAk
Táncdalfesztiválok kora
A Ki mit tud? mellett egy másik tehetségkutató uralta a televíziót, és ezzel a zenei közéletet is. A Táncdalfesztivál szintén a Magyar Televízióban ment 1966 és 1994 között. Volt némi átfedés a Ki mit tud?-ban fellépő énekesek között, de KISZ (Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség) és az MVH (Magyar Hanglemezgyártó Vállalat) közönségdíjasainak nyertesei között olyan későbbi hírességek tűntek fel, mint Szécsi Pál, Korda György, Aradszky László, Delhusa Gjon, Katona Klári, Koós János, Mary Zsuzsi, Máté Péter. A fesztiválok előadóit a Magyar Rádió zenekara és a Stúdió 11 kísérte.
https://www.youtube.com/watch?v=xR2wIcF_AHc
Tudtad, hogy Kovács Katinak háromszor is sikerült megnyernie a versenyt? Édesanyja adta be a fiatal énekesnő jelentkezését 1965-ben, végül ő lett az "Év hangja" és ezzel országos hírnévre tett szert. 1966-ban a siker tovább folytatódott, a Nem leszek a játékszered című dalával négy díjat is elhozott a fesztiválról.
https://www.youtube.com/watch?v=s0KPJ5InW2Q
A jampik a Tánc és popdalfesztiválon
Csavard fel a szőnyeget, Hotel Mentol, Limbó, Kaszinó Twist, Multimilliomos a jazzdoboz - megannyi Hungária sláger, ami az '50-es évek amerikai hangulatát hozta el a magyar házibulikba. A Hungária együttest Fenyő Miklós alapította, aki az Egyesült Államokból hazaköltözve népszerűsítette a jampi életérzést.
Az egész ország rajongott a jampi hajért, és mindenki színes ruhákkal járta a twistet a bulikban. Az együttes 1981-ben megnyerte a Tánc és popdalfesztivált (egykori nevén Táncdalfesztivált), majd a Hotel Mentol albumukkal átütő sikert arattak. 1982-ben megtöltötték a Budapest Sportcsarnokot, majd a Rock and Roll Party nagylemezükkel megdöntötték a magyar lemezeladási rekordot (600.000 példányt vettek belőle!)
https://www.youtube.com/watch?v=haPLxloxnCU
A zenei (és a politikai) élet befolyásolása
A Kádár-korszakban az egyetlen párt arra is hatással volt, hogy a fiatalok milyen zenét hallgassanak, hogyan szórakozzanak. A KISZ ifjúsági programjaiban tetten érhetően jelen volt a politika. Ha pedig mégsem, akkor - finoman szólva - nemtetszésüket fejezték ki. Sokkal szívesebben látták volna az ifjúságot politikai vitaesteken, de a kamaszok inkább táncoltak és "nyugati" zenét hallgattak a művelődési házakban rendezett összejöveteleken.
A Belügyminisztérium jelen volt a '70-es évekbeli beatkorszak alatt alakult galerik (fiatalokból szerveződött társaság) feloszlatásánál is. A BRFK 1968-ban tájékoztató brosúrát készített a "hippie jelenségről", és a beat-hez kötődő elítélendő szórakozási formákról. A '80-as évtől kezdődött némi enyhülés a rockzenéhez kapcsolódó politikában (más irányzatok, mint az újhullámos zenekarok esetében pedig folytatódott, sőt néhol erősödött a tiltó intézkedések sorozata), a cenzúra tehát továbbra is jelen volt.
A cenzúra kihatása
A nyugati popzene korlátlan megjelenése a párt szerint sértette az ország ifjúságpolitikai érdekeit. A vezetőség egyetértett azzal, hogy a kábítószer-fogyasztónak nevezett zenészeknek nem kell tovább reklámot adni, ezért tiltották be például a Boney-M Raszputyin című dalát, de a YMCA című szám is hasonló sorsra jutott, hiszen túlzottan távol állt a szocialista ideológiától. Persze ahogy annak lennie kell, a felvételt 'fű alatt' terjesztették, így mindenki hallgatta és a házibulik kedvence volt.
https://www.youtube.com/watch?v=16y1AkoZkmQ
A Kádár-rendszer a számukra nem megfelelően megnyilatkozó és tevékenykedő popzenészeket ellenséges csoportoknak tekintette. Az Agitációs és Propaganda Bizottság sok zenekart figyeltetett, ha olyasmit csináltak, ami nem tetszett, behívatták a tagokat és elbeszélgettek velük. A dalszövegeket ellenőrizték és átíratták, ha nem volt kedvükre való.
Fortepan / Urbán Tamás
A legtöbbször pellengérre állított zenekar a Beatrice volt, akiknek rajongói a legendás babos kendőben csápoltak a koncerteken. 1979-ben betiltották a banda nagylemezét, amit hatalmas botrány és vita követett. Természetes az album hatalmas siker lett a cenzúra ellenére is.
https://www.youtube.com/watch?v=pRA0S3sf4u4
Az 1989-es esztendővel bekövetkező rendszerváltozás Magyarországon felszámolta a Kádár-rendszer politikai-gazdasági kereteit a könnyűzene szereplői számára is. Ezt különböző jogi szabályozások követték, majd a pártállam elvesztette alapvető ellenőrző és felülbírálói szerepét és egy új korszak kezdődött a magyar zenei életben.
Ezt is olvasd el!