Életforma.hu

PÉLDA-KÉP

Giorgio Armani: a tervezőzseni, aki felépített egy birodalmat

Ha létezik olyan ma a divatban, hogy élő legenda, akkor ez a titulus egyértelműen Giorgio Armaninak jár. A tervező nevéhez a divatvilágot alapjaiban megformáló újítások kötődnek, ráadásul az Armani mindig is a leginkább emberarcú divatházak közé tartozott.

Giorgio eredetileg egyáltalán nem a divattervezésben képzelte el a karrierjét, és ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy 1950 és 1953 a milánói egyetem orvosi karának hallgatója volt, igaz az iskolát végül nem végezte el. Ezután egy ideig a veronai katonai kórházban dolgozott, ám itt gyorsan ráébredt, hogy mégsem az orvoslás lesz a hivatása, így új állás után nézett.

Végigjárva a ranglétrát

Félelmetesen magasra ívelő pályafutása a divatvilágban igen szerényen, egyszerű kirakati öltöztetőként indult egy milánói boltban, itt később a férfi részleg eladója lett, így sok más kollégájával szemben tervezői pályáját már úgy kezdte, hogy nem volt előtte ismeretlen a divat üzleti oldala sem.

„Mikor elkezdtem, nem volt semmim.” (Giorgio Armani)

A ’60-as évek közepén az üzletember-stylist Nino Cerutti már tervezői ajánlattal kereste Armanit – Giorgio több mint tíz évig tervezett a Cerutti-nak férfi kollekciókat, de ezzel párhuzamosan szabadúszó munkákat is vállalt, így előfordult, hogy egyszerre akár tíz cég is foglalkoztatta.

Az 1970-es évek elején Giorgio megismerkedett azzal a Sergio Galeotti-val, aki a későbbiekben meghatározó üzleti partnerévé vált a luxusmárka Armani megalapításában és menedzselésében is. A szabadúszóként dolgozó Giorgio végül 1975 júliusában szánta rá magát a cégalapításra, a friss divatmárka irodájának első bérleti díját és az első fizetéseket eladott Volkswagenjéből finanszírozta.  Nem sokkal később bemutatták a már Armani néven futó első kollekciókat az 1976 tavaszi/nyári szezonra.

Giorgio Armani (Fotó: Wikimedia Commons/Lorenzo Bozzi)

 

Armani, az újító

Giorgio Armani 1978-ban kötötte meg azt az alkut, amely a következő években megrengette az olasz divatvilágot – a legnagyobb textilmanufaktúrát működtető GFT céggel megállapodott arról, hogy gyári körülmények között, tervezői felügyelettel állítsanak elő ready-to-wear luxuskollekciókat.

Kevesebb, mint öt évvel alapítása után a márka az Egyesült Államokban kezdett terjeszkedni, az egyre sikeresebbé váló férfi és női kollekciókkal az Armani gyorsan a nemzetközi divatvilág kedvencévé vált. Az elkövetkező évek az újabb és újabb projektek elindításáról szóltak, egyebek mellett ekkor született meg a fehérnemű és a fürdőruha, a kiegészítő, és a parfüm üzletág is. Ezt nem sokkal később követte az Armani Junior, az Armani Jeans és az újabb világsikert hozó Emporio Armani is, amely fiatalosabb tervezéseivel és kevésbé borsos áraival további fogyasztókat tudott elérni. 1982-ben már az Emporio keretein belül elindult egy újabb fehérnemű, fürdőruha és kiegészítő üzletág is.

„Valódi embereknek tervezek – folyton a vásárlóinkra gondolok.” (Giorgio Armani)

Az Emporio Armani hirdetési tervének megalkotásakor Giorgio ismét újításokkal állt elő, így a márka tévéreklámokban és óriásplakátokon is hirdette magát, illetve már meglévő vásárlóknak prospektusokat küldött ki. Armani emellett felismerte a divat fontosságát a filmművészetben is, a nagy sikert arató ’Amerikai dzsigoló’ jelmezeinek megálmodása után Giorgio például az Oscar-díjas ’Aki legyőzte Al Caponét’ film tervezője is volt.

A következő években a sikert sikerre halmozó luxusmárka tovább bontogatta a szárnyait, így egyebek mellett 1988-ban elindult az Armani Japan és egy újabb napszemüveg-kollekció is megszületett, de zoknikkal, ajándékkollekcióval és egy, a tömegfogyasztókat célzó, amerikai „alapmárkával” is előállt. A ’90-es években ez a tendencia folytatódott, ekkor született meg egyebek mellett az Armani sportruházat, síruházat, lakberendezés és kozmetikum ágazat is.

Armani, a nagyra törő luxusmárka

2001-ben Giorgio Armanit minden idők legsikeresebb olasz tervezőjének választották. Az előző évek terjeszkedési láza jelentősen lelassult, és a végbemenő racionalizálási folyamat után ma így áll össze az „Armani-flotta”:

  • Giorgio Armani – az ide tartozó high-end, ready-to-wear kollekciók csak az Armani butikjaiban és néhány luxusüzletben érhetőek el
  • Armani Privé – a haute couture kollekció darabjaival leggyakrabban a vörös szőnyegen találkozhatunk, az elegánsan egyszerű, de mégis látványos ruhák a hírességek kedvencei
  • Emporio Armani – a divatház legismertebb márkája rengeteg országban, köztük Budapesten is jelen van. Az Emporio arcai jelenleg Shawn Mendes, Rihanna és Rafael Nadal
  • Armani Exchange – a tömegfogyasztókat célzó A/X mindig is Giorgio Armani egyik szívügye volt, olyannyira, hogy a 2005-ben beszálló befektetőket is kivásárolta. A márka jelenleg 31 országban érhető el, árai 20 ezer forint körül kezdődnek
  • Armani Junior – a gyermekmárka arca az Oscar-díjra jelölt 16 éves színésznő, Quvenzhané Wallis
  • Armani/Casa – a lakberendezési márka bútorokkal is foglalkozik, így például asztalokat is gyárt
  • Armani/Dolci – a pralinék és csokoládék nagyjából a 10 ezer forintos értékhatárnál kezdődnek
  • Armani/Fiori – elsőre meglepő lehet, de az Armani zászlóshajó alá befért egy virágküldő szolgáltatás is, a Fiori elsősorban Hollandiában termesztett növényekkel dolgozik
  • Armani/Hotels – 2010-ben a Burj Khalifa alsó 39 emeletén nyílt meg az Armani hotel, a 160 szobás és lakosztályos szálloda belsejét Giorgio Armani tervezte, a bútorokat a /Casa, míg a virágokat a /Fiori szolgáltatja

Ma már nem nagyon rendeznek vörös szőnyeges eseményeket több csodálatos Armani ruha felvonultatása nélkül, és az olasz tervező olyan szupersztárok kedvencévé vált, mint Lady Gaga - az énekesnő világ körüli turnéján többször is az ő kreálmányait viselte.

Az Armani és a koronavírus

A világjárvány rendkívüli helyzetet teremtett az élet szinte minden területén, így egyáltalán nem volt meglepő, hogy az Armani végül a milánói divathétre tervezett bemutatóját csak virtuálisan nyitotta meg a nagyközönség előtt. A 89 éves tervező egy igazi klasszikus kollekcióval várja az őszt, a jellemzően sötét színekkel, virágmintákkal és visszafogott csillogással operáló kollekció minden ízében Armani.

A luxusmárka már 2007-ben, a világon elsőként közvetítette egy divatbemutatóját, így lassan 13-14 év tapasztalat után az már nem volt kérdés, hogy koronavírus ide vagy oda, a virtuális tér nem fog kifogni Giorgio Armanin.

DIVATTÖRTÉNETI SOROZATUNK ELŐZŐ RÉSZEI ITT OLVASHATÓK:

- Egy kis olasz boltból indult- hogyan lett a világ kedvence Versace?

- A 111 éves elegancia - hogyan írta át az elegancia fogalmát a Chanel?

- Az olasz státuszszimbólum- hogyan jutott a világ tetejére Gucci?

- Hogyan hódította meg nők millióit egy feminista luxusmárka, a Prada?


10 Millió Fa: így lesz erdő az 1%-ból!

10 Millió Fa: így lesz erdő az 1%-ból! 

A 10 Millió Fa közössége idén elérte egyik legnagyobb célját.
Egy női vállalkozó is lehet sikeres

Egy női vállalkozó is lehet sikeres 

A vállalkozói lét kihívásokkal teli, de egyben inspiráló és felszabadító út is. Sokan még mindig úgy gondolják, hogy az üzleti világ a férfiak terepe, pedig ma már egyre több nő bizonyítja, hogy kiváló vezetői képességekkel, kitartással és kreativitással igenis helyt lehet állni, sőt: a kimagasló eredmények elérése sem lehetetlen.
A nőknek számos terepen kell helytállni

A nőknek számos terepen kell helytállni 

Egy felnőtt nő élete számos szerepből tevődik össze. Pláne akkor, ha még gyereket is nevel. Ezek között a szerepek között meglehetősen nehéz egyensúlyozni és mindegyiknek megfelelni.
Mikor lesz már egyenlőség? Napjainkban is sok hátrányos megkülönböztetés éri a nőket!

Mikor lesz már egyenlőség? Napjainkban is sok hátrányos megkülönböztetés éri a nőket! 

Az AVON Nőnap alkalmából változásra szólít fel!
Magyar szinkronkorcsolyázók óriási sikere Salzburgban

Magyar szinkronkorcsolyázók óriási sikere Salzburgban 

Ahol a jég is piros fehér zöld színre változott vasárnap!
Ma indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció

Ma indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció 

Idén is rászoruló családoknak adhatnak karácsonyi ajándékot a vásárlók a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös élelmiszergyűjtő akciója, az Adni Öröm! keretében.
Kétszázezer jótékony aludoboz ára jut nehéz sorsú gyerekek táboroztatására

Kétszázezer jótékony aludoboz ára jut nehéz sorsú gyerekek táboroztatására 

Idén márciustól jótékony célra is felajánlhatták a visszaváltható alumínium italdobozok árát a fogyasztók. A kezdeményezésnek köszönhetően 200 ezer doboz gyűlt össze, ami több mint 3 tonna újrahasznosítható alumíniumot jelent. A befolyt közel egymillió forintból a Magyar Máltai Szeretetszolgálat nehéz sorsú gyerekek nyári táborozását segíti.
Irodalommal a nélkülöző állatokért – Bucsi Mariann és az Állatvédőrség összefogtak

Irodalommal a nélkülöző állatokért – Bucsi Mariann és az Állatvédőrség összefogtak 

Nem titkolt céljuk, hogy a megemelkedett energiaárak és rezsiköltségek következtében egyre nehezebb helyzetbe kerülő állatmenhelyek és -otthonok a jövőben is képesek legyenek működni, a rászorulókat megmenteni, valamint megfelelő színvonalú ellátást biztosíthassanak a befogadott jószágok számára.
Portréfilm készült Szabó Gyuri bácsiról, a bükki füvesemberről

Portréfilm készült Szabó Gyuri bácsiról, a bükki füvesemberről 

„Halál ellen nincs orvosság, de az odáig vezető út szép is lehet” – hívja fel a figyelmet a gyógynövények fontosságára Szabó Gyuri bácsi a róla készült portréfilmben. A film a díszbemutatót követően hamarosan a nagyközönség számára is elérhető lesz.
5 sakkos készség, mely a karrieredben is segíthet

5 sakkos készség, mely a karrieredben is segíthet 

Tudtad, hogy a munkaerőpiacon is kamatoztathatod a sakkozási képességeidet?