Giorgio eredetileg egyáltalán nem a divattervezésben képzelte el a karrierjét, és ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy 1950 és 1953 a milánói egyetem orvosi karának hallgatója volt, igaz az iskolát végül nem végezte el. Ezután egy ideig a veronai katonai kórházban dolgozott, ám itt gyorsan ráébredt, hogy mégsem az orvoslás lesz a hivatása, így új állás után nézett.
Végigjárva a ranglétrát
Félelmetesen magasra ívelő pályafutása a divatvilágban igen szerényen, egyszerű kirakati öltöztetőként indult egy milánói boltban, itt később a férfi részleg eladója lett, így sok más kollégájával szemben tervezői pályáját már úgy kezdte, hogy nem volt előtte ismeretlen a divat üzleti oldala sem.
„Mikor elkezdtem, nem volt semmim.” (Giorgio Armani)
A ’60-as évek közepén az üzletember-stylist Nino Cerutti már tervezői ajánlattal kereste Armanit – Giorgio több mint tíz évig tervezett a Cerutti-nak férfi kollekciókat, de ezzel párhuzamosan szabadúszó munkákat is vállalt, így előfordult, hogy egyszerre akár tíz cég is foglalkoztatta.
Az 1970-es évek elején Giorgio megismerkedett azzal a Sergio Galeotti-val, aki a későbbiekben meghatározó üzleti partnerévé vált a luxusmárka Armani megalapításában és menedzselésében is. A szabadúszóként dolgozó Giorgio végül 1975 júliusában szánta rá magát a cégalapításra, a friss divatmárka irodájának első bérleti díját és az első fizetéseket eladott Volkswagenjéből finanszírozta. Nem sokkal később bemutatták a már Armani néven futó első kollekciókat az 1976 tavaszi/nyári szezonra.
Armani, az újító
Giorgio Armani 1978-ban kötötte meg azt az alkut, amely a következő években megrengette az olasz divatvilágot – a legnagyobb textilmanufaktúrát működtető GFT céggel megállapodott arról, hogy gyári körülmények között, tervezői felügyelettel állítsanak elő ready-to-wear luxuskollekciókat.
Kevesebb, mint öt évvel alapítása után a márka az Egyesült Államokban kezdett terjeszkedni, az egyre sikeresebbé váló férfi és női kollekciókkal az Armani gyorsan a nemzetközi divatvilág kedvencévé vált. Az elkövetkező évek az újabb és újabb projektek elindításáról szóltak, egyebek mellett ekkor született meg a fehérnemű és a fürdőruha, a kiegészítő, és a parfüm üzletág is. Ezt nem sokkal később követte az Armani Junior, az Armani Jeans és az újabb világsikert hozó Emporio Armani is, amely fiatalosabb tervezéseivel és kevésbé borsos áraival további fogyasztókat tudott elérni. 1982-ben már az Emporio keretein belül elindult egy újabb fehérnemű, fürdőruha és kiegészítő üzletág is.
„Valódi embereknek tervezek – folyton a vásárlóinkra gondolok.” (Giorgio Armani)
Az Emporio Armani hirdetési tervének megalkotásakor Giorgio ismét újításokkal állt elő, így a márka tévéreklámokban és óriásplakátokon is hirdette magát, illetve már meglévő vásárlóknak prospektusokat küldött ki. Armani emellett felismerte a divat fontosságát a filmművészetben is, a nagy sikert arató ’Amerikai dzsigoló’ jelmezeinek megálmodása után Giorgio például az Oscar-díjas ’Aki legyőzte Al Caponét’ film tervezője is volt.
A következő években a sikert sikerre halmozó luxusmárka tovább bontogatta a szárnyait, így egyebek mellett 1988-ban elindult az Armani Japan és egy újabb napszemüveg-kollekció is megszületett, de zoknikkal, ajándékkollekcióval és egy, a tömegfogyasztókat célzó, amerikai „alapmárkával” is előállt. A ’90-es években ez a tendencia folytatódott, ekkor született meg egyebek mellett az Armani sportruházat, síruházat, lakberendezés és kozmetikum ágazat is.
Armani, a nagyra törő luxusmárka
2001-ben Giorgio Armanit minden idők legsikeresebb olasz tervezőjének választották. Az előző évek terjeszkedési láza jelentősen lelassult, és a végbemenő racionalizálási folyamat után ma így áll össze az „Armani-flotta”:
- Giorgio Armani – az ide tartozó high-end, ready-to-wear kollekciók csak az Armani butikjaiban és néhány luxusüzletben érhetőek el
- Armani Privé – a haute couture kollekció darabjaival leggyakrabban a vörös szőnyegen találkozhatunk, az elegánsan egyszerű, de mégis látványos ruhák a hírességek kedvencei
- Emporio Armani – a divatház legismertebb márkája rengeteg országban, köztük Budapesten is jelen van. Az Emporio arcai jelenleg Shawn Mendes, Rihanna és Rafael Nadal
- Armani Exchange – a tömegfogyasztókat célzó A/X mindig is Giorgio Armani egyik szívügye volt, olyannyira, hogy a 2005-ben beszálló befektetőket is kivásárolta. A márka jelenleg 31 országban érhető el, árai 20 ezer forint körül kezdődnek
- Armani Junior – a gyermekmárka arca az Oscar-díjra jelölt 16 éves színésznő, Quvenzhané Wallis
- Armani/Casa – a lakberendezési márka bútorokkal is foglalkozik, így például asztalokat is gyárt
- Armani/Dolci – a pralinék és csokoládék nagyjából a 10 ezer forintos értékhatárnál kezdődnek
- Armani/Fiori – elsőre meglepő lehet, de az Armani zászlóshajó alá befért egy virágküldő szolgáltatás is, a Fiori elsősorban Hollandiában termesztett növényekkel dolgozik
- Armani/Hotels – 2010-ben a Burj Khalifa alsó 39 emeletén nyílt meg az Armani hotel, a 160 szobás és lakosztályos szálloda belsejét Giorgio Armani tervezte, a bútorokat a /Casa, míg a virágokat a /Fiori szolgáltatja
Ma már nem nagyon rendeznek vörös szőnyeges eseményeket több csodálatos Armani ruha felvonultatása nélkül, és az olasz tervező olyan szupersztárok kedvencévé vált, mint Lady Gaga - az énekesnő világ körüli turnéján többször is az ő kreálmányait viselte.
Az Armani és a koronavírus
A világjárvány rendkívüli helyzetet teremtett az élet szinte minden területén, így egyáltalán nem volt meglepő, hogy az Armani végül a milánói divathétre tervezett bemutatóját csak virtuálisan nyitotta meg a nagyközönség előtt. A 89 éves tervező egy igazi klasszikus kollekcióval várja az őszt, a jellemzően sötét színekkel, virágmintákkal és visszafogott csillogással operáló kollekció minden ízében Armani.
A luxusmárka már 2007-ben, a világon elsőként közvetítette egy divatbemutatóját, így lassan 13-14 év tapasztalat után az már nem volt kérdés, hogy koronavírus ide vagy oda, a virtuális tér nem fog kifogni Giorgio Armanin.
DIVATTÖRTÉNETI SOROZATUNK ELŐZŐ RÉSZEI ITT OLVASHATÓK:- Egy kis olasz boltból indult- hogyan lett a világ kedvence Versace?
- A 111 éves elegancia - hogyan írta át az elegancia fogalmát a Chanel?
- Az olasz státuszszimbólum- hogyan jutott a világ tetejére Gucci?
- Hogyan hódította meg nők millióit egy feminista luxusmárka, a Prada?