...az audioberendezések esetében elsődleges szempont a hangzás.
A dizájnos külső és a remek műszaki felépítés azonban - szerencsére - egyáltalán nem zárják ki egymást, még akkor sem, ha a csöves erősítőnél a csövek dominálnak, a hangszóróknál az anyag, a lemezjátszónál a mechanika. Mert ez is lehet szép.
Még a legnagyobb hifirendszerek sem tudják az élőzene csodálatos hangzását reprodukálni, ám a 2004 novemberében tartott budapesti High-End Show keretében látottak-hallottak az eddiginél közelebb hozták az élőkoncert élményét. A világ legszínvonalasabb audioberendezései vonultak fel az Art'otel Budapest Hotelben, immár tizenkettedik alkalommal.
A hangzás az elsődleges,
és nem a látvány - mondják a rajongók. S jóllehet a vezetékek eltüntetése tényleg nem szempont - ezek amúgy legalább annyiba kerülnek, mint mondjuk egy erősítő, és a szerepük is van olyan jelentős -, a készülékeket nézve nem mondhatjuk, hogy a dizájn háttérbe szorult volna. A külcsín viszont egyáltalán nem öncélú, a zene érvényesülését nem akadályozza felesleges díszítés.
Felejtsük el a bútorokéhoz hasonló felületeket vagy a hajlított faburkolatokat! A divatos külső érdekében a gyártók nem használnak egzotikus anyagokat vagy túlbonyolított szerkezeteket sem.
A high-end készülékeknek tudniillik nincs szükségük álruhára; szépségüket funkcionális külsejük adja. Talán a Bauhaus filozófiája áll a legközelebb ezekhez a berendezésekhez: a forma követi a funkciót. Azaz a doboz éppen akkora, amekkorát a benne lévő szerkezet követel, és az anyagválasztást is kizárólag a hangzás befolyásolja. Egy erősítő nem akar másnak látszani, mint ami; nem próbál más iparágból átvett formákat megjeleníteni, és ezzel lakályossá tenni az otthont.
Ez persze nem azt jelenti, hogy külső nem gondos tervezés eredménye , csakhogy itt a hangzást szolgálja, és csakis azt.
Önmagában látványelem
a Hovland erősítő. Stílusa gyönyörködtet, a műszaki teljesítménye pedig méltán tartozik a világ élvonalába. A Wilson Benesch Curve elnevezésű két és fél utas, álló hangdoboza a koncerttermekével vetekedő tökéletes hangzás érdekében a Forma-1-ből ismert monocoque-kal azonos, úgynevezett kompozit technológiával készült, mintegy huszonnégy különféle, karbonszál-erősítésű anyag felhasználásával.
De a Clearaudio Everest lemezjátszóállványt sem pusztán a hi-tech stílus imádata ihlette. A mintegy száz kilogramm tömegű rozsdamentes acél hengerek, rezgéscsillapítók és speciális műanyag összekötők kombinációjából álló készülék minden eleme a hangzásért került pont úgy és pont oda, ahová került.
Elengedhetetlen darabja
a profi audióberendezéseknek a lemezjátszó. Az igazi vájt fülű zenehallgatók ugyanis a mai napig esküsznek a hagyományos, nagy fekete bakelitlemezekre. Igaz, kicsit recseg, serceg, de... Sokak szerint a digitális hangzás soha nem fogja elérni az analóg audioberendezések színvonalát. Sőt, vannak, akik azt állítják, hogy korán jött és ontotta el a világot az új technológia. Egy biztos, a fekete lemezek reneszánszukat élik a zenei csemegére vágyók körében. Olyannyira, hogy jó néhány, high-end készülékeket forgalmazó üzletben kaphatók új és használt LP-k is.
A berendezésekkel hallgatva a zenét, szinte jelen vagyunk a hang eredeti forrásnál. Persze jó, ha mindehhez van egy megfelelő akusztikájú zeneszobánk...
seb