Egy felelős céget az irodai terek és az adminisztratív munkafolyamatok megfelelő alakítása is jellemez, nem csak a termékgyártáshoz kapcsolódó elvek, a működésével járó károsanyag-kibocsátások vagy az odafigyelés a szűkebb és tágabb környezetre.
A mai elvárásoknak megfelelő irodát leginkább levegője, bútorai, a felhasznált papír, az irodatechnikai berendezések és az energiatakarékos működés különbözteti meg avult elődeitől. Mindezek akár jelentősebb ráfordítások nélkül is kialakíthatók egy kis odafigyeléssel és körültekintő tervezéssel. A zöldiroda.hu honlapon összegyűjtöttek néhány jó tanácsot, amelyeket figyelembe véve máris környezettudatos lehet az irodánk.
Szinte nincs olyan pontja munkánknak és munkahelyünknek, amelyet ne lehetne környezettudatossá alakítani, a hatékonysággal pedig nem csak bolygónk helyzete javul, de a cég kiadásai is jelentősen csökkenthetők.
Levegő és földAz optimális irodai hőmérséklet például nyáron 24, télen 20 Celsius-fok, és ezt nem feltétlenül a légkondicionáló használatával kell elérni. Az iroda kiválasztásánál fontos szempont lehet a tájolása és az is, hogy a kivitelezéskor milyen külső szigetelést alkalmaztak. Bár egyre több ingatlanfejlesztő fektet hangsúlyt az épületek energiahatékonyságára, ma még viszonylag kevés a környezettudatos irodaház Magyarországon. A kellemes belső hőmérséklet szempontjából azonban az árnyékolás, illetve a falak hővédelme is fontos lehet. A különböző típusú függönyök vagy reluxák a hőmérséklet mellett a belső fénymennyiség szabályozásának is elengedhetetlen eszközei, míg a hővédő tapéták a helyiség hőmegtartását javítják.
A levegő minőségének a páratartalom szintén meghatározó eleme. Szakértők 45-55 százalékos szintet ajánlanak, amit folyamatos párologtatással érhetünk el. Ez amúgy a hőérzetet is fokozza, így a fűtés optimalizálása szempontjából is fontos lehet.
Az irodabútorok kiválasztásával is sokat tehetünk környezetünkért és munkatársainkért. Az igazán tudatos irodákat megújuló erdőkből származó fából készült bútorokkal rendezik be, de léteznek újrahasznosított papírból készült kartonbútorok is. A kételyek eloszlatása végett az egyedi dizájnbútor forgalmazója megfelelő terhelhetőséget és hosszan tartó használhatóságot ígér. Bár kétséges, hogy egy teljes munkakörnyezet berendezésére alkalmasak-e, bizonyos közösségi helyiségek vagy várószobák bútorozására biztosan. Az elhasznált darabok megsemmisítése pedig alig terheli a környezetet, lévén az anyag újrahasznosítható.
Amivel dolgozunkNem csak ülni, írni is lehet hulladékpapírból készült papírra. A "szürke papír" partnereink számára is hangsúlyozza, hogy számunkra fontos a környezet.
Bár már évekkel ezelőtt többen megjósolták a papírmentes irodák korszakának eljövetelét - lévén, hogy a technológia ezt lehetővé tenné -, a tények még mást mutatnak. A felhasznált papír mennyiségének radikális csökkentése azonban a munkafolyamatok átszervezése nélkül is megvalósítható. Az elektronikus archiválással például jelentősen kevesebb e-mailt kell kinyomtatni, az egyik oldalon már használt papír másik oldala pedig jó lehet jegyzetek készítésére vagy faxon küldött szövegekhez. A szelektíven gyűjtött papírral is hozzájárulhatunk környezetünk megóvásához, ráadásul ily módon munkatársaink tudatát is formálhatjuk.
Az irodaszerek kiválasztásánál is érvényesíthetők a "zöld" elvek. Az irattartók anyaga szintén lehet környezetbarát fa vagy papír, de érdemes lehet arra is figyelni, hogy az adott terméket gyártó cég vajon kellően környezettudatos-e. A magánfogyasztásban egyre inkább érvényesül, hogy a vevők előnyben részesítik az ökotudatos márkákat. Miért ne érvényesülhetne ugyanez az elv az irodaszerek beszerzésekor is?
Ökogépek
Az irodán belül az irodai berendezések terén érvényesülő tudatosság vezethet talán a legkomolyabb környezeti megtakarításhoz. A legtöbb IT gyártó cég ma már komoly hangsúlyt fektet arra, hogy termékeik a lehető legkevesebb energiafelhasználással működjenek. Ezt jelzik a különböző tanúsítványok vagy az ökocímkék. A nyomtatók, faxok, fénymásolók, számítógépek beszerzésénél az ár-érték arány meghatározásakor ezt is jó, ha figyelembe vesszük. A berendezések révén az üzleti célú utazások is csökkenthetők, hiszen a video- vagy telefonkonferencia kiválthatja azok egy részét.
Jelentősen csökkenhet egy vállalat energiafogyasztása azáltal is, ha a dolgozók mindegyike körültekintően lekapcsolja a villanyokat és az elektronikus berendezéseket. A KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdálkodásért tanácsa szerint a monitorokat fél óra, a számítógépeket egy-két óra szünet esetén, a fénymásolókat, nyomtatókat használat után rögtön kapcsoljuk ki! Ez persze a kisebb, néhány fős irodákat leszámítva szinte megvalósíthatatlan, de a berendezések racionális használatára azért lehet törekedni.
Sebők Orsolya
Fotó: Förster Tamás, natureshade.hu, sisco.com
A cikk a Piac és Profit 2008. novemberi számának NHD rovatában jelent meg.