- A 10 milliárd forintot meghaladó kiskereskedelmi pezsgőpiacon némi visszaesés tapasztalható. Mennyiségben 5, értékben 3 százalékkal kevesebbet adtak el a boltokban 2004 október-2005 szeptember között, mint az előző hasonló időszakban. Az eladás színhelye egyre inkább a modern, nagy üzlet.
A decemberi pezsgőszezonban ötször-hatszor annyi pezsgőt adnak el a boltokban, mint az év többi hónapjai során. Amíg ugyanis az év többi részében, havonta 800 ezer és 900 ezer liter közötti pezsgőt értékesítenek a kiskereskedelemben, addig ez 4,5 millió liter körül alakult tavaly és tavalyelőtt decemberben. Így az év utolsó hónapjára jut az éves pezsgő-forgalom közel egyharmada.
Az édes pezsgő továbbra is a legnépszerűbb. Közel kétharmaddal részesül a bolti értékesítésből mennyiség és érték szerint is, idén augusztus-szeptemberben. Utána a félszáraz következik, majd a száraz. A forgalom többi részén osztozik az extra száraz, félédes, különlegesen száraz és egyéb szegmens.
A fehér pezsgőre jut az eladások 92 százaléka mennyiségben, értékben pedig 91 százaléka, 2004 október-2005 szeptember között. A vörös pezsgő értékben 6 százalékot visz el, míg a többi rosé.
Figyelemre méltó a modern bolttípusok dominanciája. Amíg a hipermarketek 36 százalékkal részesednek az évi 13 millió litert meghaladó mennyiségi eladásokból 2004 október-2005 szeptember között, addig egy évvel korábban a mutató még csak 33 százalékot ért el. Így a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek már 70 százalékot visznek el a mennyiségben mért forgalomból.
A nagyok a 200 négyzetméteresnél kisebb boltok rovására növelik eladásaikat. A kis boltok részesedése ugyanis 25-ről 21 százalékra csökkent egyik évről a másikra.,
Regionálisan Budapest és Pest megye kiemelkedik a mennyiségi eladásokból elért 38 százalékos részesedésével. Utána északnyugat következik 19, majd észak- és délkelet egyaránt 15, és dél-nyugat 13 százalékkal.
Méretek szerint a pezsgő döntő többségét 0,75 literes palackban adják el. Arra jut mennyiségben 99, értékben pedig 97 százalék. A két szempont szerint 1-1 százalékot ér el a 0,2 literes kiszerelés.
A kereskedelmi márkák itt is növekednek. A tavalyi 13 százalék után idén már 15 százalék jut rájuk a mennyiségi eladásokból, éves szinten. A növekedés oka, hogy a pezsgő-eladások nagy részét generáló Szilveszter előtti csúcsforgalomban a kereskedelmi márkák aránya megemelkedik az év többi hónapjához viszonyítva, és ez a trend tavaly tovább erősödött az egy évvel korábbihoz képest. A kereskedelmi márkás termékek aránya az év legfontosabb pezsgőértékesítési időszakában elérte a 18 százalékot.
További információk a www.acnielsen.hu oldalon találhatók.