Szokásos mindennapi sétánkra indultunk a zöldövezet utcáin. Az "üssünk két legyet egy csapásra" elvtől vezérelve útba ejtettük a közeli kispiacot. Ehhez azonban az egyik főút mentén kellett haladnunk egy megállót - a vasúti sínek miatt nem közelíthető meg hátulról, a kis utcák felől. Útközben leguggoltam, hogy megigazítsam babám sapkáját, amikor hirtelen bűzös, benzingőzös levegő csapta meg az orrom...
A babakocsi vagy a sétáló kisbaba fejmagasságában a lehető legszennyezettebb a levegő. Utnanéztem, hogy milyen gázokból áll az autók által kibocsátott kipufogó gáz:
"A motorban lezajló folyamatok soha nem tekinthetök ideálisnak (ennek oka többek között az égési idö rövidsége ill. a keverék összetétele), ezért a hengerben mellékreakciók is lejátszódnak. Ennek erdményeképpen az Otto-motor kipufogógáz-összetétele a katalizátor elötti térben a következö arányok szerint alakul (az adatok állandósult üzemre vonatkozó közelítö értékek):
- N2 (nitrogén) 78%
- CO2 (szén-dioxid) 10%
- H2O (vízgöz) 7%
- O2 (oxigén) és nemesgázok 1%
- H2 (hidrogén) 0,05%
- CO (szén-monoxid) 3%
- NOx (nitrogén-oxidok) 0,1%
- SO2 (kén-dioxid) 0,01%
- részecskék: 0,005%
- HC (szénhidrogének) 0,03-0,04%
Fentiek közül az egészségre legveszélyesebbek a szén-monoxid és a nitrogén-oxidok. A szénmonoxid szagtalan, íztelen, nem látható gáz, kis mennyiségben belélegezve felszívódik, nagyobb mennyiségben halálos méreg.
NOx, nitrogénoxid. Robbanáskor 1000 C fok feletti hömérsékleten keletkezik. Szénhidrogénnel vegyülve a fotokémiai szmog kialakulásáért felelös. Csökkentésére különféle müszaki megoldások kerültek alkalmazásra, szervíz körülmények között -általában- nem mérjük." (Szerzö: B. G.)
Ugye, nem túl megnyugtató. Ráadásul nemcsak sétáltatás közben lélegzi be szemünk fénye ezeket, hanem a kocsiban nagy forgalomban, dugóban a szellőző rendszeren át bejuttajuk a légtérbe a szennyezett levegőt. Mivel az autó fűtésére felhasználják a kipufogó gáz hőenergiáját, már a csövek legkisebb sérülése esetén is bejutnak az utastérbe a mérgező gázok ha bekapcsoljuk a fűtést.
Gondoljunk a kicsik egészségére és ne sétáltassuk őket forgalmas utaknál - ha muszáj arra mennünk, vegyük karba, vagy ültessük a nyakunkba a kicsit, amíg biztonságos környékre nem érünk. Az autó szellőzőjét zárjuk el nagy forgalomban, a fűtő-rendszer épségét pedig minden szezon előtt ellenőriztessük!
F.K.M.