Régebben a textíliákat és fogyasztási cikkeket főleg szükségszerűségből vásároltuk meg. A XX. század azonban új igényeket támasztott a termékekkel szemben: a megvásárolt termékek szerezzenek örömöt a vásárlónak, az életünk végéig szóló tartósság már nem fontos. De most itt az idő, hogy tovább lépjünk, és átgondoljuk az "új" jelentését. A fogyasztók és a szakma megkérdőjelezik a meglévő rendszereket, és utat engednek az érvényesülésének. Üdvözöljük Önt a „Nothing New, Everything New“ világában!
A krízis, mint az innováció mozgatórugója
Az évszázad első két évtizedében az iparnak és a kereskedelemnek több kihívással is meg kellett birkóznia. A válságok azonban innovációra is ösztönöznek. A textilipar innovációs törekvéseiben jelenleg a digitalizáció és a fenntarthatóság témái játsszák a legfontosabb szerepet. A koronavírus járvány következtében pedig még nagyobb jelentőséget kap ez a két téma a lakástextília területén. A 21/22-es Heimtextil trendek az újítások jelenlegi állapotáról is képet adnak. Négy trendvilágban foglalható össze a teljes tartalom: „Repurpose“, „Rewild“, „Reinforce“ és „Revive“.
„Reinforce“
Nyers, teherbíró, kifejező: a "Reinforce" trend az erős anyagokat és a durva dizájnt helyezi előtérbe. A „Reinforce“ stílusa egyszerű és bátor, megjelenése őszinte, robusztus és minimalista. A letisztult funkcionalitás és a skandináv dizájn maradandósága inspirálta ezt a trendet. A nehéz és tartós anyagokra fókuszál és nagyon tartós, markolható textíliákat hoz létre – mind vizuálisan, mind anyagában.
„Repurpose“
Mi mindent lehet alkotni a már meglévő anyagokból? A „Repurpose“ új megfogalmazásban mutatja be a textilipar termékfejlesztéseit: amíg a klasszikus tervezési folyamat új alapanyagok előállításával kezdődött, a „Repurpose“ trendnél már használt anyagokból hoznak létre új termékeket. Az alkotástól a megőrzés felé – a „Repurpose“ új rendeltetési célt ad a textíliáknak és megbecsüli azt, amit már előállítottak. A „Repurpose“ trend egyre nagyobb szerepet fog játszani a jövőben.
„Revive“
Kreativitás és az ifjúság aktivitása: a „Revive“ trend a "mai világ dolgaival" szembeni viszonyt és magatartást tükrözi. Nincsenek szabályok: nem az eredményre fókuszál, hanem az alkotás folyamatában keletkező érzelmi kielégülésre, a kísérletezésre és a tanulásra. Újra kapcsolatot teremt az emberi képességekkel és újraéleszti, újraértékeli az "áramlás" állapotát a kreatív folyamatokban. A végeredmény másodrendű. Amíg a javítást korábban tisztán kézműipari tevékenységnek tartották, ma a javítás az alkotás egyik módja – végtelen szabad tér nyílik meg a kísérletezések előtt.
„Rewild“
Welcome to the jungle: a posztmodern világban az emberek elveszítették a természethez való kötődésüket. Ez kihatással van arra, hogyan érti meg, és hogyan használja az egyén azt az ökológiai rendszert, amelyben él. A „Rewild“ trend témája az eredeti, vad természetbe történő visszatérés. Azt sugallja, hogy értsük meg a természet bölcsességét és tanuljunk belőle: fedezzük fel újra a természetes forrásokat és hasznosítsuk azokat egy modern kontextusban. Így a szakma termékfejlesztését tartós és regeneratív megoldások gazdagíthatják. Természeti kincsek, őshonos, vad és alapvető életfeltételek – ezt sugározzák a "Rewild" trend textíliái.
A tartósnak tervezett „Trend Space“
Hűen az egy éve kihirdetett „Material Manifests“-hez, a dizájnerek szem előtt tartják a „Trend Space“ fenntarthatósági elveken alapuló kialakítását. Ennek megfelelően a lehető legkevesebb hulladék termelése a cél, továbbá az újrahasznosítható anyagok alkalmazása, ezzel pedig az ökológiai lábnyom lehető legkisebbre csökkentése. A külön bemutatót a SPOTT Trends and Business és a dán MODUS A/S stúdió tervezi.
Különleges higiéniai és biztonsági intézkedések
A Heimtextil 2021 „Trend Space“ területét a Messe Frankfurt az új, nagyon szigorú higiéniai koncepciót szem előtt tartva alakítja ki. A külön bemutató helyszíne és az előadótér nagyon tágas, így az előírt 1,50 m-es biztonsági távolság tartható.