Magyarország eddigi legnagyobb adománygyűjtő - és osztó - jótékonysági akciója 2005 decemberében a Felvonulási téren; a Fővárosi Önkormányzat, a Magyar Televízió, a Coca-Cola Magyarország, a Népszabadság, a Sláger Rádió, az Index, a Flyerz illetve a Best magazin valamint a Magyar Vöröskereszt összefogásával.
2005 decemberében az ország legnagyobb jótékonysági akciója veszi kezdetét a Felvonulási téren, kivételes hatóerejű összefogással a rászorulókért - a Szociális Depó, a Magyar Vöröskereszt és a Fővárosi Önkormányzat szociális ellátórendszerének segítségével. Az akció célja - sok kicsi sokra megy logikával -, hogy minél több emberhez eljuttassa a szolidaritás üzenetét, amely szerint szükség, és most lehetőség is van arra, hogy megajándékozzuk a rászoruló gyermekeket, családokat. Ám ahhoz, hogy méltó módon tudjunk segíteni, nem titkolt szükségünk van a média támogatására és arra, hogy aki hallja kérésünket, adja tovább szomszédjának, rokonának, barátjának. A szervezők magánszemélyek és cégek adományait is várják.
A "Gyár" konkrét működése a következőképpen zajlik: az adományozók az építmény egyik oldalán beadják az ajándékokat a mikulásoknak, akik dobozokba csomagolják a meglepetéseket. Amint a csomag elkészült, az építmény másik oldalán bepakolják egy szállítókocsiba, amely elviszi a rászorulókhoz.
A MikulásGyár nyitva tartása: december 10-től 22-ig, hétköznapokon 16 órától 22-ig, hétvégén pedig reggel 10-től este 10-ig.
A Vöröskereszt tapasztalatai szerint a következőkre van a legnagyobb szükség: tartós élelmiszer, játék, könyv, higiéniás csomagok, háztartási vegyszer, édesség.
A MikulásGyár építménye egy kör alapú, 15 méter átmérőjű, 8 méter magas átlátszó konstrukció, egyedi kivitelezéssel és belső építészettel. A belső szerkezet kétszintes, könnyű szerkezetes állványzat, melynek földszintjén az ajándékok szétválogatása és csomagolása folyik, az emeletéről pedig a Magyar Televízió stúdiója tudósítja az eseményeket. Az ajándékokat válogató és csomagoló mikulások munkáját - mivel az épület áttetsző - az érdeklődők és ajándékozók megcsodálhatják a helyszínen, ahol karácsonyi finomságok, és minden órában zenés fényjáték várja őket.
A Fővárosi Önkormányzat közreműködésével 1997-ben alakult meg a Fővárosi Szociális Depó. Az alapítók tizennégy nagy budapesti vállalat vezetőjével együtt meghatározták, hogy a cégek által felajánlott támogatások nyilvános ellenőrzés mellett milyen módon jutnak el a rászoruló, segítség nélkül egyre lejjebb süllyedő budapestiekhez. A Depó működési feltételeinek megteremtése érdekében a Fővárosi Önkormányzat kialakított egy, a főváros területén levő, több mint 700 négyzetméteres lerakatot. Ebben az őrzött raktárban egész évben elhelyezhetők az adományok, amelyek a Magyar Vöröskereszt Budapesti Szervezete közreműködésével jutnak el a rászorulókhoz.
Az alapítás óta több mint 150 millió forint, csak 2005-ben több mint 20 millió forint értékű természetbeni adomány és felajánlás érkezett a Depóba. Az adományokból a fővárosi-, valamint a kerületi önkormányzatok szociális, egészségügyi és gyermekjóléti intézményeiben élők, és az ellátásban résztvevő társadalmi és civil szervezetek részesültek. Jelenleg is nagy értékű karácsonyi adomány található a Fővárosi Szociális Depóban. A tartós élelmiszereket, háztartási- és vegyiárukat a Fővárosi Önkormányzat a MikulásGyárnak ajánlotta fel. Ez az adomány is a Vöröskereszten keresztül fog eljutni a rászorulókhoz.
A Magyar Vöröskereszt - melynek múltja a XIX. Századra nyúlik vissza - komoly tapasztalatokkal rendelkezik a segítség, segélyezés területén, hazánk legismertebb segélyező szervezete. Az 1997 óta működő Szociális Depóval karöltve csatlakozott a kezdeményezéshez.
A Magyar Vöröskereszt 7 alapelve nagyban tükrözi a közös céljainkhoz való hozzáállásunkat. "Emberiesség, Pártatlanság, Semlegesség, Függetlenség, Önkéntesség, Egység, Egyetemesség." A Magyar Vöröskereszt Budapesti Szervezetének vezetője, Salgó Zoltánné így fogalmazott: "Fontosnak tartom, hogy karácsony közeledtével ne csak magunkra és szeretteinkre, hanem a rászorultakra is gondoljunk."
A Coca-Cola Magyarország - a korábbi évekhez hasonlóan - a karácsonynak különös figyelmet szentel. Az ünnepek alkalmával a cég is szeretné minél több ember számára teljesebbé tenni az év legmeghittebb pillanatait. A vállalat természetesen gondol azokra is, akik számára nem csupán a gondtalan ünneplést jelenti a karácsony, és ezért csatlakozott egy nagyszabású kezdeményezéshez, a Felvonulási téren felépülő MikulásGyárhoz.
A Coca-Cola Magyarország dolgozói szintén magukra öltik a jelmezt, és egy teljes napot az ajándékok szortírozásával töltenek az adományozás mellett.
Miért olyan kedves a hagyományos Mikulás a Coca-Cola számára? Haddon Sundblom amerikai művész alkotta meg az ismerős Mikulás-figurát a The Coca-Cola Company számára 1931-ben. A művész az utána következő harminchárom esztendőben különböző élethelyzetekben ábrázolta a Coca-Cola Mikulást. A The Coca-Cola Company azóta is ünnepi reklámjaiban és csomagolásain használja ezeket a klasszikus Mikulás-képeket.
A MikulásGyár kitalálója és kivitelezője a SuperGroup művészcsoport, mint ötletgazda és a projekt művészeti vezetője a külföldön már jól ismert és általa honosítani kívánt public art műfajt megpróbálja karitatív formába ültetve gyakorolni. Céljuk, hogy a művészetet kivigyék az utcára, régi álmuk volt, hogy ezt a lehető leghasznosabb formában tegyék meg.
A SuperGroup jelenlegihez hasonló akciója a MOA névre keresztelt bálna Balatonon való úsztatása volt, mellyel a segítséggel élőkre próbálták felhívni a figyelmet.
Tömegeket vonzott a színesre festett Erzsébet hídra 2005 nyarán a csókverseny, amivel a résztvevők megdöntötték a legtöbb egyszerre csókolózó pár világrekordját.
A MikulásGyár helyszíne a Felvonulási tér, mely eszünkbe juttatja többek között a Sztálin-szobor ledöntését, mint az 1956-os forradalom szimbolikus kezdetét, az immár 6 éves ARC plakátkiállítást, valamint az Időkereket. Koncerthelyszínként szolgált és tömegeket vonzott magához az elmúlt években Lionel Richie és Sting fellépésén. Mondhatni szeretnénk, ha mesélni tudna, és történeteibe foglalná majd a MikulásGyár legendáját is, és hisszük, hogy ideális helyszíne a sok emberre számító akciónak.
A világ eddigi legnagyobb karitatív eseményei közt emlegetjük a Live Aidet. A világ legnagyobb rockfesztiváljának számító eseményt Bob Geldof szervezte, hogy az afrikai éhezőket támogassa a bevételből. 1985-ben a Live Aid koncert háromszor akkora bevételt hozott, mint amire számítottak, összesen 30 millió angol fontot.
A londoni Wembley stadionban 72 ezer ember gyűlt össze, televízión keresztül pedig 160 országban 1,5 milliárd ember követte a koncertet, melyen olyan szupersztárok léptek fel, mint David Bowie, a Wham, vagy a Dire Straits. A legnagyobb privát adományt a dubai uralkodó ajánlotta fel, 1 millió angol fontot.
A 2005-ös Live 8, két évtizeddel a Live Aid után, és pár nappal megelőzve a G8-ak 2005. júliusi találkozóját, Bob Geldof aktivista újabb világméretű, kontinenseken átívelő eseménye volt, párhuzamosan a Make Poverty History kampánnyal.
Céljuk az volt, hogy a világ vezetői eltöröljék a világ legszegényebb nemzeteinek tartozását, és hogy méltányosabbá tegyék a szegény országok számára a nemzetközi kereskedelmet. A koncertek egyszerre folytak a G8 országokban és Dél-Afrikában, olyan fellépőkkel, mint Elton John, The Who, Sting, Paul McCartney, a Coldplay, Robbie Williams, vagy Mariah Carey. Az eseményeken, melyeket 182 tévécsatorna és kétezer rádióállomás közvetített, összesen több, mint ezer zenész lépett színpadra.
A Cunami katasztrófája egy világméretű jótékonysági akciót követelt meg, tíz milliárd dollár kormányzati és magánadományt gyűjtöttek össze a világ országai. Az állami segélyek több mint hat, a magánadományok négy milliárd dollárt értek el.
A mindent elsöprő szökőár utáni segélyezés egyik leglátványosabb eseménye az volt, amikor az ausztráliai Melbourne-ben krikett meccset szerveztek, amit 122 országban közvetítettek és amivel 12 millió amerikai dollárt értek el.
A Fővárosi Önkormányzat és a Magyar Televízió úgy döntött, hogy a rászorulókat segítő hagyományos adománygyűjtő programjaikat egyesítik. A közös akcióban az MTV biztosítja a téma súlyának megfelelő publicitást, a Fővárosi Önkormányzat pedig azt, hogy a felajánlott adományok a leginkább rászoruló budapesti családokhoz és intézményekhez jussanak el.
A "jószolgálati televízió" nemcsak műsorokat készít, hanem ügyeket is szolgál. Kiemelt és szívesen vállalt feladatuk a sokak életét érintő kezdeményezések - mint például ez a mostani - támogatása.
Hivatalos médiatámogatók:
MTV, Népszabadság, Index, Sláger Rádió, Best, Flyerz.