A minimál stílus legfontosabb alapvetése az, hogy a tér szolgálja az embert. A minimál enteriőr elegáns, egyszerű, légies, a formák és a színek nyugtatóan hatnak az emberre.
Hiába tűnik egyszerűnek, a minimál stílus kialakítása gondos odafigyelést és szigorú tervezést igényel. Minden részletnek a helyén kell lennie, nem zavarhatja meg az összképet semmilyen oda nem illő apróság. Ahhoz, hogy a minimál rendje megmaradjon a lakott lakásban is, szükség van némi rendszeretetre és odafigyelésre, de a látványos és pihentető lakás megéri a fáradságot.
A minimál vagy racionális lakberendezési irányvonala Bauhaus alapfelfogásából táplálkozik, amely az 1920-30-as években élte virágkorát. Az iskolát Walter Gropius építészmérnök alapította 1919-ben, vezetése alatt a kor jelentős képző- és iparművészei egyesültek. Tanítványaival a "tiszta" formát keresték, száműzve minden mellékeset, minden zavaró díszítést. A Bauhaus lényege, hogy az egyént felszabadítsa, korlátoktól mentessé tegye.
De más stílusok is hatottak a minimál kialakulására. Szellemi elődei közé tartozik a hatvanas években teret hódító "minimal art" irányzat, amelyben a műalkotás szerkezete alapelemekre egyszerűsödik, és a művészi érték nulla fokához közelít: ahhoz a legkisebb értékhez, amely a művet a köznapi geometrikus tárgyaktól még elválasztja.
Lehetetlen ugyanakkor nem észrevenni azt a hasonlóságot, ami a nagyon is modern minimált összeköti a teljesen hagyományos japán lakberendezéssel. A japán kultúrát teljes egészében áthatja a zen filozófia, nem kivétel ez alól a lakberendezés sem. A zen egyszerűségre tanít, arra ösztönöz, hogy szabaduljunk meg a mindennapok felesleges dolgaitól, melyek gátolják a szellem szabad áramlását. A rendezett, letisztult enteriőröket kedveli, melyben nem ütközik akadályba sem a test, sem a szellem. Ezt a filozófiát egyre inkább magáévá teszi az európai ember is, aki a rohanó világ okozta stressz kipihenését várja otthonától.
Igazán csak nagy térben érvényesüla minimál stílus, annak ellenére, hogy a kevés bútor és világos színek alkalmazása miatt tulajdonképpen tértágító hatású. Kis területen azonban, bár a berendezés viselheti a stílus alapvető jegyeit, éppen arról kellene lemondani, amit a berendezés az eredeti koncepció szerint csak erősíteni hivatott: a szabadon mozgó testről és szellemről.
A levegő és a fény áramlása, a nyitott terek is alapvetők a minimál enteriőr kialakításához. Lehetőség szerint ki kell használni a természetes fényforrásokat, de fontos szerepük van a tértágító hatású mennyezeti világítási rendszereknek és az olykor meglepő helyekre elhelyezett, gyakran rejtett fényforrásoknak is.
A kevés bútorral berendezett nagy térben mutatós, és tökéletesen stílusba illő dekoráció lehet néhány növény. Akár cserepes, akár vágott virágról van szó, ezek esetében is törekedni kell arra, hogy mind tartóedénye, mind a növény saját formája illeszkedjék az egyenes vonalak által dominált térbe. A növények nem csak esztétikai szempontból bizonyulnak előnyös választásnak. Fontos szerepük van a levegő kondicionálásában, de a természetes zöld látványa a városi ember lelkének felüdülését is segíti.
A harmónia és a rend
a minimál alapvető eleme, nagyon fontos, hogy a legapróbb tárgyak is együtt éljenek a berendezés többi darabjával. Folyamatosan ismétli, sorba állítja a formákat, kiszámíthatóságot teremt. Ez kihívás a berendezőnek, ám kiváló lehetőség arra, hogy bebizonyosodjék, milyen fontos minden egyes részlet a tökéletes hatáshoz.
A minimál rendezettsége elvárja, hogy a tér lakója ne törje meg a tiszta és tervezett formákat. Nem egyszerű tehát karbantartani, főleg azoknak ajánlott, akik alapvetően szeretik a rendet. Hiszen ebben a stílusban már az is rontja az összhatást, ha elöl marad egy-két elolvasott magazin, de az is kizárt, hogy meggondolatlanul megvegyünk egy csak polcdísznek alkalmas szuvenírt a nyaralás alatt. Hiszen semmi nem lehet szem előtt csak úgy, haszontalanul.
Amilyen kevés bútort enged, olyannyira fontos ezek minősége a minimál tér létrehozásához. A legfontosabb a kiváló minőségű alapanyag és a praktikus, jól kivitelezett szerkezet. Ez az oka annak többek között, hogy - noha nincs szükség túl sok dologra - viszonylag drága dolog ilyen teret berendezni.
A bútorok formája a lehető legegyszerűbb, gyakran szögletes, letisztult, egyenes vonalakból építkezik, eleganciát, minőséget és stabilitást sugall.
Az, hogy konyhák és fürdőszobák kialakításakor
előszeretettel választják a minimál stílust, talán ennek is köszönhető.
A konyhabeépítések ez esetben általában lakkozott felületűek, ami kétségtelenül mutatós megoldás, ám a karbantartása némi többletmunkával jár. Ahol például gyakran matatnak maszatos kis gyerekkezek a konyhában, szinte lehetetlen megtartani makulátlan fényét.
A bútorok osztása jellemzően - a lakás többi berendezése mellett - a konyhában is vízszintes, ezáltal tovább nyújtja a meglévő teret. Ehhez a stílushoz illeszkednek a mostanában elterjedt felfelé nyíló felsőszekrények, a szokásosnál szélesebb és mélyebb fiókok.
A fürdőszobai szaniterek között a szögletes mellett a kavicsra emlékeztető kerekded formák is megjelennek, remekül illeszkednek a letisztult stílushoz a pultra ültetett, szabályos alakú mosdók. A kádak jellemzően süllyesztettek, ha pedig erre nincs lehetőség, akkor néhány hozzáépített lépcsőfokkal teremtik meg a jellegzetes, vízszintes hangsúlyokat. Az egyszerűséget nem szabad szem elől téveszteni a csaptelepek kiválasztásakor sem, számtalan változatban kaphatók egyenes, szinte rudakból építkező típusok, amelyekből kádhoz, mosdóhoz való, sőt zuhanyfej is létezik.
A stílus jellegzetes anyagaa fém - általában acél -, a kő és az üveg. Ezek kiegészítésére viszont előszeretettel használ természetes anyagokat, például tömör fát vagy természetes szálú textileket. A természetes alkotóelemek tökéletlenségét büszkén vállalja, nem rejti el például a fa erezetét. Igaz, jellemzően ezek közül is azok a fajták dominálnak, amelyek mintázata rendezett, már-már mesterséges hatású.
A stílus színvilága is a természet, elsősorban a föld színeit idézi. A barnákat, bézseket finom zöldek, enyhe vöröses árnyalatok egészítik ki, ellenpontként kap helyet sokszor a légies hófehér. A legújabb trendek szerint már élénkebb színek is helyet kaphatnak a minimál enteriőrben, de ezek csak egyedi hangsúlyként jelennek meg a visszafogott tónusok mellett.
A modern, inoxgépek szorosan illeszkednek a minimál stílushoz, praktikusságuk miatt helyet kaphatnak, és nem is kell őket ajtóval vagy más módon álcázni, elrejteni. Ha viszont szem előtt vannak, fontos, hogy igazán mutatós, minőségi darabok kerüljenek a térbe - a minimál esetében éppen a kevés és látványos berendezési tárgy miatt egyébként is fontos, hogy minden darab, ami "bebocsátást nyer", minőségi áru legyen.
Kattintson a galériára!
Hogy ne csak mutatós, hanem lakható is legyen a minimál tér, szükség van némi rafinériára. Ennek segítségével pótolható például az esetlegesen szűkös természetes fény anélkül, hogy látható lámpatestekkel törnénk meg a sima felületeket.
Azért, hogy semmi ne zavarja a nyugodt összképet, de ne kelljen szerzetesi szűkösségben élni a mindennapokat, feltétlenül szükség van különböző - természetesen zárt - tárolókra, amik elnyelnek minden, a hétköznapi élethez elengedhetetlen apróságot. A modern bútorok a legkülönfélébb elrendezésű szerkény- és fiókrendszerekkel segítenek abban, hogy minden kényelmesen és praktikusan eltüntethető legyen úgy, hogy szükség esetén mégis kéznél van.
Néhány tárgy azért maradhat szem előtt, de ezeket szimmetrikusan, vagy ha nem is teljesen úgy, mindenképpen valamilyen előre meghatározott ritmus szerint kell elrendezni. Így a legszükségesebb dolgokért nem kell szerkénybe nyúlni, de a tárgyak nem törik meg a szemet nyugtató rendet.
Számos olyan praktika létezik, amellyel láthatatlanul lehet kielégíteni praktikusan szükséges funkciókat. A nyomásra nyíló szekrényajtókra nem kell fogantyú, de léteznek ugyanennyire letisztult formavilágú ajtók, amelyek rejtett vájat segítségével nyithatók. A különböző gipszkarton takarások és -kiemelések segítségével eltüntethetőek a zavaró szerelvények és drótok, mögéjük rejtett világítás is helyezhető.
Nem kell attól tartani, hogy hideg, barátságtalan lesz a minimál otthon légköre. A stílus térhódítása és az, hogy lényegi elemei több száz éve számos kultúrában megjelennek, bizonyítja, hogy a letisztult formák, színek, a tér rendezettsége jótékonyan visszasugárzik a benne élő emberre. Minimál után szuperbarokkA lakberendezés és tárgydizájn divatja éppúgy, mint az öltözeté, szezononként vesz új irányt. A tervezők sokszor éppen az ellenkezőjére biztatják a nagyérdemű vásárlóközönséget, mint tették azt néhány hónappal korábban. Emellett az az alapvetés is igaznak bizonyul a dizájn eme területén is, hogy minden, ami egyszer volt, újra divatos lesz néhány év, évtized vagy -század múlva. Így lehetséges, hogy a tökéletes letisztultság után - pontosabban mellette - megjelent a szuperbarokknak nevezett irányzat, amely érdekes keverékként a minimálhoz kötődő modern anyagokat és technológiákat használja, de elkalandozik a barokk formái, színei és mintái felé. Így kerülhet a letisztult térbe aranymintás, indás burkolat vagy textil, de ismét megjelentek a hagyományos csillárok is.
Timár Gigi
Fotó: Fényes Gábor, Förster Tamás, Erős Kft.
A cikk a Konyha & Fürdő Magazin 2008. október-novemberi számában jelent meg.