Sztártervezőkkel erősítenek a legnagyobb fürdőszobás cégek. Sokuk folyamatosan együttműködik a legnagyobb nevű dizájnerekkel, legyenek azok frissen felkapott új tehetségek vagy már klasszikussá nemesedett állócsillagok.

A természetes formák
ihlette organikus dizájn is folyamatosan az élvonalban lévő trendek között szerepel. E stílus nagyágyúi között a Capitain Organic névvel becézett Ross Lovegrove az egyik legismertebb. A brit sztártervező többek között a más csillagokat is alkalmazó török Vitra Bathroom számára álmodott meg kollekciókat, melyek tükrözik a high-tech és az organikus formák szintézisén alapuló tervezési metódusát. Lovegrove kiindulópontja minden esetben a természet, pontosabban annak tudatosítása, hogy a természet minden részletében szabálytalan, egyenetlen, és éppen ez adja szépségét.
Az egyik legismertebb női formatervező, a spanyol Patricia Urquiola szintén az organikus stílust követi, esetében azonban nem csupán természetes formák, de növényeket idéző minták is szerepet kapnak. Az Axor Urquiola kollekció vitathatatlanul nőies, meghitt és biztonságos térkoncepció, mely nyitottsága ellenére a szabadon álló elemek - mint például a radiátorként funkcionáló paraván - megfelelő elrendezésével a szükséges intimitást is biztosítja. A szaniterek formája régebbi korokat idéz, a tudás pedig kétségtelenül mai. Ez a kollekció is - a mai trendeknek megfelelően - mindent magába foglal a kádtól a radiátoron át a csaptelepekig, a részletek személyre szabásával viszont minden fürdő igazán egyedi lehet.
Léteznek teljesen új
fürdőszoba-koncepciók is, amelyek csak halványan emlékeztetnek a hagyományos berendezésre. Az őrült spanyolként emlegetett Jamie Hayon szerint vétek lenne a fürdőszobába tervezett tárgyakat elrejteni, ezért olyan kollekciót tervezett, amelynek egyes darabjai a lakás más részein is megállják a helyüket. A többfunkciós tárolókkal kiegészített lábas kád, a lámpával vagy tükörrel egybeépített mosdó egyszerre modern és klasszikus, és oly könnyed, hogy szinte hihetetlen, hogy teljesen funkcionális is.
A fürdőbe szánt termékek olykor önálló életre kelnek, mint például a ma nagyon divatos mozaik. A holland Tord Boontje az idei milánói bútorvásáron mutatta be a Bisazza számára tervezett „digitális emlékek" névre keresztelt kollekcióját, amely különböző fényviszonyok hangulatának apró kockákban való leképezése után praktikus, mozaikkal borított tároló bútorban ölt testet - legyen az aztán a fürdő vagy bármely más helyiség dísze.
Az eredeti, és ami helyette van
Attól, hogy valami jól néz ki, még nem biztos, hogy használni is kellemes lesz. Még akkor sem, ha a megszólalásig hasonlít a nagy tervezők által hosszú hónapok, olykor évek alatt kialakított, a minőségre adó gyártók által pedig megfelelő anyagokból és odafigyeléssel előállított másikhoz. A lényeg ugyanis éppen ezekben a részletekben rejlik. Az önmagáért való forma nem segít, és elég néhány milliméter különbség, hogy a végeredmény tökéletesen ergonómikus tárgy helyett egy formára hasonló, de funkcionalitásában attól messze elmaradó darab legyen. A formatervező sztárok dizájndarabjai befektetésnek sem utolsók, hiszen értéküket a műalkotásokhoz hasonlóan őrzik. Persze nem kell feltétlenül hatalmas összegeket kiadni egy-egy jól megtervezett darabért, de ha szűkebb a keret, a nagy sztárok helyett feltörekvő tehetségek munkáit érdemes keresni.
- timár -
A cikk a Konyha&Fürdő magazin 2009/4. számában jelent meg.