Az otthon már régen nem csak menedékhely, ahol az ember egyedül vagy szerettei körében igazán azt teheti, amihez kedve van. Gyakran idegenekkel is itt találkozunk, és mivel a lakás sokat elmond lakója személyiségéről és társadalmi helyzetéről, sokan szeretnének első látásra is súlyos, lenyűgöző benyomást kelteni. A teátrális lakberendezés persze nem feltétlenül csak másoknak szól. Van, aki egyszerűen ilyen díszletek között érzi jól magát.
A teátrális lakberendezés lényege, hogy tökéletes képet alkosson. Az első, lenyűgöző hatás a legfontosabb. Mivel azonban a lakótérben - szemben a színpaddal - nem lehet kizárólag egy nézetre komponálni, minden apró részletnél látványos, átgondolt megoldásokra van szükség.
Arccal előreA "nézőtér", vagyis amerre a szoba fő nézete fordul, lehet a bejárat vagy egy olyan kulcsfontosságú hely, ahol feltehetőleg több időt tölt majd az, aki a szobában tartózkodik.
A nappali esetében a legszebb látvány feltárulhat mondjuk a kanapén ülve, a dolgozószobában pedig akár az íróasztal mögül.
Ennél az igen látványos térrendezésnél viszont mindent alá kell rendelni a tökéletes megjelenésnek. Nem feltétlenül kényelmes például az egy sorba, mondjuk a kilátás felé fordított kanapésor, vagy a kandalló szélességében egymással szembeállított két ülőalkalmatosság, hiszen könnyen kellemetlen távolságba kerülhetnek a beszélgetőpartnerek, vagy kartávolságnál messzebb a dohányzóasztal, amire a poharat lehetne tenni.
Ahhoz viszont, hogy kellőképpen érvényesüljön a szoba fő attrakciója, kár lenne bármit is elétenni, így a teátrális hatás kedvelőinek nem lehet kérdés, marad a kényelmetlenebb, de látványosabb megoldás.
A primadonna és a statisztákA legátgondoltabb berendezésben is vannak előtérbe kívánkozó és a környezetbe simuló tárgyak, részletek.
A kiemelésnek számos módja van, remekül beválnak a színházban alkalmazott trükkök otthon is. Függönyök, paravánok segítségével eltakarhatók a kevésbé dekoratív részletek, annál inkább előtérbe kerül majd a takaró elé helyezett tárgy. Még hatásosabb lesz az összkép, ha a látványos térrészletet külön fénnyel kiemeljük a környezetéből, ahogy a színpadon a fejgéppel a primadonnát szokás. Kiemelni megfelelő színezéssel is lehet. Ennél a stílusnál megengedett az általában éppen teátrális hatása miatt csak kisebb felületen alkalmazott fekete falfestés, de a tárgyak kiemelése helyett maga a falfelület is lehet dekoráció. A fal lehet élénk színű, fényes vagy éppen mintás is, ráadásul nem is különösebben munkaigényesek ezek a megoldások, köszönhetően a tapéta újabb reneszánszának.
Vannak persze olyan tárgyak is, amelyek minden pluszmunka nélkül is a figyelem középpontjába kerülnek. Egy műtárgy vagy dizájnbútor sokszor önmagában fő helyen a leglátványosabb, de nem csak ilyesmi lehet a szoba fókuszpontja. Egy-egy különleges, első pillantásra oda nem illő darab is meglehetősen figyelemfelkeltő, ám érdemes játszani a szokatlan méretekkel is. Egy hatalmas csillár, a szokásosnál méretesebb asztali lámpa, látványos, túlméretezett függöny vagy éppen ágy mindenképpen hatásos, ez esetben viszont figyelni kell rá, hogy a főszereplőt ne nyomja el a többi berendezési tárgy.
Kattintson a galériára!
A hatás teljessé tételéhez nemcsak a nagyobb bútoroknak, hanem a legkisebb kiegészítőnek is a helyén kell lennie. Mivel itt a praktikum kevéssé fontos szempont, minden szem előtt lehet, ami illik a szoba stílusához, de semmi, ami nem a tervezett kép része.
Kisebb "színpadokat" lehet berendezni, melyeken bármi megjelenhet, ami közvetíti a kívánt üzenetet. Kis asztalokon, párkányon vagy az éjjeliszekrényen ez esetben nem az épp olvasott napilapnak van helye, hanem olyan kellékeknek, melyek egy színdarabban a szereplő legfőbb jellemvonásait, ez esetben saját kiemelésre szánt értékeinket hangsúlyozzák. Nyilvánvalóan más képet alakítunk ki olyasvalakiről, akinél belépéskor elsőre antik fegyver kerül a szemünk elé, mint arról, aki minden sarkot színben illeszkedő virággal, esetleg véletlenül ottfelejtett, hatást keltő míves szelencével, üvegcsével díszít.
A jól megtervezett dekoráció mellett azonban zavaróan hatna a mégoly meleg, de stílustörő pokróc a szék támláján, nem is beszélve a gyerek esetleg elöl maradt játékáról.
Mértékletes manírokÉppen ezért, kimódoltsága és kevéssé praktikus volta miatt, az igazán a végletekig vitt teatralitás nem feltétlenül garantál kellemes mindennapi környezetet.
Ez a stílus teljességében egy fogadószobában, régi típusú szalonban mutatkozhat meg igazán, ahol tényleg minden a vendégekért van, és a rájuk gyakorolt benyomás különösen fontos. Mivel ilyennel sajnos egyre kevesebben rendelkeznek, a családi nappali egyben a vendégfogadás színtere is. Itt is használhatóak bizonyos hatásos elemek, de a kellemes esti tévézést nem érdemes a látványos, de kényelmetlen berendezéssel elrontani. Arról már nem is beszélve, hogy az igazán privát terekben, mint például a hálószoba, ez a stílus kizárólag azoknak ajánlott, akiknek tényleg a szívükből jön a színházasdi. Hiszen itt valóban csak az a fontos, hogy lakó jól érezze magát. Ha ehhez arany baldachin kell, akkor úgy, ha pedig csupasz falak, hát azok között.
Persze némi mértékkel adagolt manírnak azért mindenhol van helye, a legvisszafogottabb személyiség is megtalálja azt a szépen rendezhető függönyt vagy kiemelni való részletet, amellyel kialakíthatja a saját kicsi színházát.
Timár Gigi
Fotó: Bartos Gyula, Förster Tamás, Graham&Brown
A cikk a Piac és Profit 2008. októberi számának NHD rovatában jelent meg.