Bata-Jakab Zsófi a változásokról
A pandémia átszabta az egész divatvilágot
Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója szerint a pandémia alaposan átszabta az egész divatvilágot a gyártástól kezdve, egészen a fogyasztási szokások radikális megváltozásáig. A hangsúly a fenntarthatóságra került, gyártóként a mind kevesebb friss kollekció, fogyasztóként pedig a tudatosság lett a fő jelszó.
Hosszú interjú jelent meg Bata-Jakab Zsófiával, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatójával a Femina.hu honlapján. Szily Nóra a divatipar alakulásáról, a vásárlási szokások változásáról és a női szerepekről kérdezte.
A Covid hatására az emberek kevesebbet kezdtek vásárolni, rájöttek, hogy korábban rengeteg ruhát vettek meg feleslegesen. Mára viszont sokkal tudatosabbakká váltak a fogyasztók, a fogyasztási szokások is nagy mértékben átalakultak. A pandémia közvetett hatásaként ma már kevesebb kollekciót gyártanak a cégek is. A járvány alatt sokszor nem érkeztek meg az anyagok időben, a maradékból kellett sok mindent megoldani, de voltak, akik feldolgozták a régi kollekció darabjait, és nem találtak ki újat. Régebben a márkák tizenvalahány kollekciót is kiadtak egy évben, ez mára 4-6-ra csökkent – foglalta össze a járvány fogyasztásra és a termelésre, gyártásra gyakorolt következményeit Bata-Jakab Zsófia.
A textilipar a második legszennyezőbb iparág a világon. Nagyon komoly változásoknak kell történnie ahhoz, hogy ennek a gyártása fenntarthatóvá váljon.
A kezdeti lépések már megtörténtek ebbe az irányba – folytatta, hiszen az ellátási láncok rövidülnek, és sokkal fontosabb most már a márkák életében is, hogy azt tudja mondani saját magáról, hogy etikusan állítja elő a termékeit.
Sok márka keresi például már azt, hogy hova szervezze át Ázsiából a gyártását. De a tervezők gondolkodásában is irányt kell váltani – toldotta meg előző gondolatmenetét Bata-Jakab. Az idősebb generáció esetében volt mindig egy-két nagyon jó minőségű alapdarab, amit kombinálni lehetett. Nem a mennyiség volt a fontos; egyre inkább az terjed, hogy ne vásároljunk olyan sokat feleslegesen.
Ennek már a kezdeti jeleit is érzékeli Bata, hiszen, mint mondja, szemmel láthatóan haladunk újra az alapdarabok felé, és a nagy márkák is visszanyúltak a régi klasszikusokhoz.
Szerinte egyre inkább azt akarják megmutatni, hogy „nézd, ez a zakó olyan fazon, ami bár régi, de most is ugyanolyan jól néz ki. Vedd meg ezt az alapdarabot. Lehet, hogy drágább, viszont évtizedeken át tudod hordani.”
A nagy divatházak is azt próbálják üzenni a darabjaikkal, hogy az adott márka időtálló, és nem szükségképpen reflektál arra, hogy mi az aktuális trend.
A Magyar Divat & Design Ügynökség célja, hogy Budapestből Közép-Európa divatközpontja, egy igazi divatfőváros váljon – fogalmazta meg a szervezet hosszú távú célját Bata-Jakab. Szerinte régiós szinten mi fogjuk betölteni azt a meghatározó szerepkört, amit tőlünk nyugatabbra Párizs jelent.
Hozzászólás zárolva.