MANIPULÁCIÓ
Srácok, ez nem mese!
A gyerekeknél érvényesül a legerősebben a reklámok manipulatív hatása. Csak 9-10 éves korukban válnak elég éretté ahhoz, hogy megkülönböztessék a fikciót a valóságtól, valamint, hogy meglássák az ok-okozati összefüggéseket. A Brand Tester élménypark a megelőzésre és a reklámtudatosságra bíztatja a szülőket.
A reklámok és más médiaszövegek manipulatív hatása sokkal erősebben érvényesül a gyerekeknél, mint a felnőtteknél. Nem meglepő, hiszen a 4-5 éves kor alatti gyerekek nem tudnak különbséget tenni a reklám és a mesefilm vagy egyéb médiatartalmak között, emellett, nem képesek értelmezni ezek realitáshoz fűződő viszonyát, ahogy ez az Amerikai Pszichológiai Társaság vizsgálatából kiderül.
5 éves koruk felett már képessé válnak arra, hogy meglássák a különbséget, de itt sem a tartalmi, hanem a formai eltérések miatt, mint például a hossz vagy a ritmus. Ahhoz, hogy felismerjék, hogy egy adott reklám vagy más tartalom, részben vagy teljesen fikció, és az ok-okozati összefüggéseket is meglássák, csupán 9-10 éves korukra lesznek elég érettek.
− Fontos, hogy a szülők tisztában legyenek azzal, hogy a reklámok nehezen értelmezhetők a gyerekek számára. Nem látják át, hogy a reklám célja elsősorban a termék népszerűsítése, a vásárlásra ösztönzés. A mai gazdasági és kommunikációs trendeket figyelembe véve, nem számíthatunk arra, hogy kevesebb reklámmal fogunk találkozni, éppen ellenkezőleg, újabb és egyre kreatívabb megoldások születnek arra, hogy egy márka hogyan kerüljön közelebb a fogyasztóhoz. A legkézenfekvőbb, ha a gyerekeket megtanítjuk arra, hogyan értelmezzék a reklámokat és váljanak egyre tudatosabbá – magyarázza Czagány Alexandra a Brand Tester márkatesztelő park főszervezője.
Hogyan tudjuk a gyerekeket tudatosabbá tenni a médiafogyasztással kapcsolatban?
- Igyekezzünk elkerülni, hogy a gyerek „ott felejtődjön” a televízió előtt, mivel, ha minden tartalmat egyedül kell befogadnia, könnyen kiszolgáltatottá válik azok hatásának!
- Ha van rá lehetőségünk, azonnal magyarázzuk el az adott reklámot! A bizalmi partnert a szülők jelentik a gyermekek számára, így a személyes példák és közvetlen magyarázatok nagyon sokat segítenek a látottak értelmezésében.
- Az interneten található tartalmak kapcsán használjunk szűrőprogramokat!
- Kérdezzük meg gyermekünket, miről mit gondol és ha szükségesnek érezzük, próbáljuk meg kipuhatolni, minek hatására alakult ki benne az a bizonyos kép!
Ezt csinálja a gyereked a digitális térben
Hozzászólás zárolva.