Te hogy zöldítenéd az iskolád?
Saját tervezésű vízhasznosító-rendszerrel gondozott kert, bringás reggeli, zöld filmvetítés és szülői összefogás a SuSchool verseny idei eredménye. Ismét kiderült, a kreativitás és az elszántság csodákra képes!
A tavalyi nagy sikerre való tekintettel idén tavasszal újra megrendezésre került az Antall József Tudásközpont SuSchool 2015 fenntartható fejlődési témájú középiskolás versenye, a SUSCO Budapest nemzetközi fenntartható fejlődés konferencia felvezető eseménye, ahol idén a tavalyi hat helyett már 12 középiskola képviseltette magát. A versennyel a Tudásközpont szeretné felhívni a fiatalok figyelmét a fenntartható fejlődés témájának fontosságára, illetve ösztönözni őket a környezettudatos életmódra.
A kétfordulós versenyre olyan fővárosi és főváros környéki csapatok jelentkezését várta a Tudásközpont, akik már rendelkeznek alapvető ismeretekkel és érdeklődéssel a környezetvédelem témakörében. A diákoknak az első fordulón egy tesztet kellett kitölteniük, majd a fenntartható fejlődés témáján belül egy kiválasztott témát prezentálniuk. Az esemény egyik fő célja az volt, hogy a diákok ne csak elméleti tudást szerezzenek a fenntartható fejlődésről, hanem a gyakorlatba is átültessék, ezért a legjobban teljesítő öt csapat lehetőséget kapott, hogy a Tudásközpont által biztosított 50 000 forintból zöldítse iskoláját. A diákoknak másfél hónap állt rendelkezésükre, hogy változásokat hajtsanak végre a középiskolájukban és terjesszék a fenntarthatóság gondolatát a lehető legtöbb diáktársukat bevonva.
Ezután következett a verseny legizgalmasabb része, a döntő, ahol egy öttagú szakmai zsűri előtt kellett prezentálniuk a diákoknak a projektek eredményeit. A csapatok a legkülönbözőbb és rendkívül kreatív megoldásokat találtak arra, hogy miként lehetne fenntarthatóbbá tenni iskoláikat.
Saját kert, saját víz
A nyertes csapat, a Városmajori Gimnázium diákjai például egy saját tervezésű vízhasznosító rendszerrel ellátott kertet építettek ki az iskola belső udvarán, amely azóta is közkedvelt a diákok körében, valamint elindították a gimnázium szelektív hulladékgyűjtésének a kiépítését. A diákok folytatásul egy biciklis nap szervezését tűzték ki célul, amelyen minden iskolába érkező diákot reggelivel fognak jutalmazni. Rendkívül ötletes volt a második helyezett Xántus János Két Tanítási Nyelvű Gyakorló Középiskola csapata is, akik a SuSchool Facebook-kampányának lettek az abszolút győztesei. A xántusos diákok mottójuknak a „zöldebb iskola, zöldebb gondolkodás, zöldebb világ” idézetet választották. Előadásokat, filmvetítést tartottak iskolájukban a fenntartható fejlődésről, saját Facebook oldalt indítottak a környezettudatosság témájában, interjúkat, „zöld faliújságot” készítettek és LED izzókat szereltek be az iskola folyosóira.
50.000 helyett 500.000
Szintén meg kell említeni a harmadik helyezett ELTE Trefort Ágoston Gyakorlógimnázium LED izzócsere projektjét is, ahol a tanári kar és a szülők összefogásával az 50 000 forintos helyett egy 500 000 forint értékű munkaterv került elindításra. Az izzók cseréje a tanév végére fejeződik be. Példaértékűnek mondható az iskola vezetőségének a projekthez való pozitív hozzáállása, illetve hogy a terv az egyik villamosmérnök apukának a bevonásával kerül megvalósításra. Csapatmunkában és kreativitásban az Óbudai Árpád Gimnázium csapatánál sem volt hiány. A diákok itt egy „Chill Központot”, pihenő részleget hoztak létre az udvarukon, amit saját kezűleg barkácsolt és festett újrahasznosított raklapokból rendeztek be és növényekkel díszítettek. Végül pedig a II. Rákóczi Gimnáziumra is ki kell, hogy térjünk, akik egy biokertet alakítottak ki az iskola udvarában, amivel nemcsak szebbé varázsolták a környezetüket, de különböző zöldségek termesztésébe is belefogtak. A diákok már bele is kezdtek a fiatalabb generációk oktatásába, hogy ha elballagnak, legyen, ki folytassa a munkálatokat vele.
A projektek megvalósítása során elképesztő volt, hogy hány embert mozgattak meg a gyerekek. Sok esetben az egész iskolaközösség bevonásra került. Szülők, diákok, tanárok együtt dolgoztak a közös, jó cél érdekében. A legtöbb program még a szervezők várakozásait is felülmúlta, hiszen a diákok az iskolák vezetése elé vitték a terveiket, aminek köszönhetően újabb, az eredeti összeget sokszor megtízszerező források kerültek bevonásra a projektek megvalósítása érdekében. A program eredményeként számos új, a jövőben is jól működő közösség és közösségi tér jött létre. Több száz fiatalhoz jutott el társaikon keresztül a környezettudatosság és a fenntartható fejlődés gondolata.
Megérte teperni
Mindezeken túl azért is megérte a diákoknak jól teljesíteni a verseny során, mert a legügyesebb csapatok értékes ajándékokban részesültek. A nyertes iskola, a Városmajori Gimnázium tagjai például már az új Csepel biciklijükkel tekerhettek haza, míg a többiek értékes Intersport és Decathlon utalványokat kaptak. Vannak akik Segway túrán és a Medence Csoport újrahasznosítási workshopján vehetnek majd részt. A második fordulóval azonban a verseny nem zárult le teljesen. A Tudásközpont szervezésében a diákoknak lehetősége nyílt ellátogatni a Dél-pesti Szennyvíztisztító Telepre, valamint a Budapesti Erőmű Zrt. jóvoltából a kelenföldi erőműbe, ahol a körbevezető túrák alkalmával az ott dolgozóktól kaphattak bővebb információkat a berendezések működéséről.
A program és a téma iránti egyre nagyobb érdeklődést a jelentkezők és a projektekben résztvevő több száz diákon túl a támogatók száma is bizonyítja. A versenyen az ételeket olyan fenntarthatóan működő éttermek, cégek biztosították, mint a Napfényes Étterem, a Köles A Reform Konyha, a Szendzsó Reggeliző Kávézó vagy az Eisberg Hungary Zrt. De hozzájárult az FKF, az E.ON, az ELMŰ Zrt, a Medence Csoport, a Csepel Kerékpárgyártó és Forgalmazó Zrt. is a program sikeréhez.
A rendezvényt leginkább az egyik projekt során elhangzott, a Föld napja alkalmából oly sokat emlegetett idézet írja le: „Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?”. A döntőben bemutatott iskolazöldítő munkatervek kiváló bizonyítékai annak, hogy ha néhány lelkes, ötletes diák összeáll, sokszor elképesztő változásokat tud beindítani a környezetében. Ha évről évre csak plusz egy kezdeményezés indul útjára, még egy újabb gimnázium lesz zöldebb, tudatosabb, már tettünk valamit a fenntartható fejlődésért, gyermekeink jövőjéért.
Hozzászólás zárolva.