Facebook hozzászólás

Füstbe ment citromos víz

Számos sztárdiéta javasolja, hogy kezdjük a napot egy pohár langyos, citromos vízzel, hiszen attól majd felgyorsul az emésztésünk, és rohamtempóban olvadnak majd le rólunk a kilók. Horváth Kata, a Duna Medical Center dietetikusa lerántja a leplet a citromos víz mítoszról, és elmondja, hogyan árthat többet ez a reggeli rutin, mint amennyit használ, ha használ egyáltalán.

Citrom nélkül is jó a víz

A napi 2,5-3 liter folyadék − ezen belül ásványvíz ivása − mindenkinek ajánlott, hiszen a dehidratáció lassítja az anyagcserét, és káros az élettani folyamatokra. Tehát igaz, hogy az ajánlott vagy megnövelt vízfogyasztás érezhetően serkenti az emésztést, továbbá gyorsítja az agyi funkciókat, kedvezően hat a vérnyomásra, sőt, még a bőr is feszesebbé válik tőle, de ez bizonyítottan citromlé nélkül is működik!

Citrom vízbe csobban, Kép: pixabay
Kép: pixabay

Mennyi az annyi?

A hivatalos napi ajánlott C-vitamin beviteli érték 60 mg, ezzel szemben 1 szelet citrom leve körülbelül 1 mg C-vitamint tartalmaz. Ebből látjuk, hogy 60 pohár citromos vizet kellene meginnunk egy nap, hogy elérjük a megfelelő beviteli mennyiséget. A citromban megtalálható flavonoidok, antioxidánsok rákellenes hatása igazolt, de egy pohár itallal, melyben 1-2 szelet citrom van, a napi ajánlott mennyiség elenyésző részét tudjuk csak fedezni, ami a daganatos megbetegedések prevenciójához igen kevés. Jelenleg nem bizonyított, hogy a nagy dózisú C-vitamin fogyasztása immunerősítésre hatékony lenne.

Felejtsük el a lúgosítást is

A citromos víz nem lúgosít, mert az ételek pH-értéke nincs hatással általános egészségünkre. Testünk, szerveink működésével fenntart egy számára optimális határok közötti pH-értéket, amit nem tudunk ételeinkkel befolyásolni. A citromos víz fogyasztásával nem lehet megelőzni az olyan betegségeket, mint például az ízületi gyulladás − ahol purin szegény diéta tartása az előnyös, a terhességi cukorbetegséget (GDM), de sajnos a rákos megbetegedéseket sem. Sőt, a refluxszal küzdő, magas gyomorsavtartalommal rendelkező, gyomorégésre hajlamos embereknek nem is ajánlott, és a fogzománcot is károsíthatja.

A citromos víz rendszeres ivása jelentősen hozzájárulhat a reflux kialakulásához vagy a fogzománc sérüléséhez. A fogorvosok nem győzik hangsúlyozni, hogy citromos víz fogyasztása után nem szabad közvetlenül fogat mosni, hiszen a felpuhult zománcot károsítjuk vele, ilyenkor a sima vízzel való öblögetés javasolt.

Influenza ellen csak természetesen
A megelőzéshez tartozik a sűrű és alapos kézmosás, még orrfújás előtt is! Miért? Mert lehet, hogy a kezünkre került vírusokat épp akkor tunkoljuk az orrnyálkahártyánk közelébe. Ide tartozik még a zsúfolt tömeg kerülése, arcunk eltakarása stb. Emellett jó, ha az immunrendszerünket felkészítettük a kórokozók fogadására, hogy minél hamarabb megakadályozzák a vírusok szaporodását. Ezekből az ötletekből raktunk össze egy csokrot!

Hagyjuk a méregtelenítést a vesékre!

A testünkben ezt a funkciót a veséink és a májunk tökéletesen elvégzik. Semmilyen csodaszerre vagy bármilyen tisztító folyadékra nincs szükségünk, hiszen méreglerakódásaink vagy „koszos” beleink sincsenek, tehát nem kell méregtelenítenünk.

Beindítja a fogyókúrát?

A citrom pektint tartalmaz, amely az almában is megtalálható. Rosttartalma miatt telít, így segít elkerülni a súlygyarapodást és támogatja az emésztőrendszer munkáját. Azonban kifacsarva a citrom már igen kis mennyiségű rostot rejt magában. A dietetikusok az elhízás ellen folytatott küzdelemben sokkal hatékonyabbnak tartják, és javasolják a napi többszöri rostfogyasztást, a magas rosttartalmú ételeket, mint a zabot és a hüvelyeseket, a teljes életmódváltás mellett, amely persze magába foglalja a rendszeres testmozgást is.

Limonádé, Kép: pixabay
Limonádé, Kép: pixabay

Jó valamire egyáltalán a citromos víz?

A citromos vizet azért ajánlják a cikkek, mert ha nem rakunk hozzá cukrot, kiváló alternatívája az édes üdítőknek és gyümölcsleveknek, amelyekből egy pohárnyi is magas kalóriatartalmú lehet. A citromos vízből többet kívánunk, jobban itatja magát, mint a tiszta víz, miközben alig tartalmaz kalóriát.

Rendben, ha nem a citromos víz, akkor mi az egészséges fogyás titka?

Az egészséges fogyáshoz ezeket a kulcsszavakat kell megjegyezni az étkezésben: rendszeresség, mértékletesség, változatosság, magas rost-, zöldség- és gyümölcsfogyasztás, az életmódban: kiegyensúlyozottság, heti két mozgás és pihentető alvás. Az immunrendszerünkre, az anyagcserénkre és a BMI-értékünkre is ezek együttese lesz jótékony hatással. Önmagában nem szabad a C-vitamin bevitelre alapozni az egészséget és egyenlőségjelet húzni a kettő közé. A szervezetünknek minden nap szüksége van állati és növényi eredetű fehérjékre, telített és telítetlen zsírokra, szénhidrátokra, ásványi anyagokra és vitaminokra és természetesen 2,5-3 liter folyadékra!

(Forrás: Duna Medical Center)

 

Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

Receptek

DIVAT ÉS SZÉPSÉG

1 / 141

HÍREK

1 / 1 130

Test és lélek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!