1995-ben, amikor megjelent Goleman Érzelmi intelligencia című nemzetközi best seller-e, egy globális mozgalom vette kezdetét, mely az EQ gyakorlati alkalmazását és tanítását tűzte ki célul mind a gazdaságban, mind az iskolákban és más közösségekben világ szerte.
Az American Express-től az Avon-ig sok vállalat, multicég, iskola, kórház, állami hivatal kezdte követni az EQ gyakorlatát. Az érzelmi intelligencia programjai új távlatokat nyitnak az általános iskola diákjaitól a hadsereg hivatalnokaiig mindenkinek.
Goleman szerint minden egy nyári napon kezdődött, amikor is két pszichológia professzor, John Mayer és Peter Salovey egy ház kifestése közben politikáról diskuráltak. Salovey (ma a Yale Collage igazgatója és a Yale pszichológia szakának professzora) és Mayer (a New Hampshire-i egyetem professzora) tudásról és érzelemről szóló kutatásaikról beszélgetvén kilyukadtak egy politikushoz. A következő kérdést tették fel: egy ilyen intelligens ember hogy tud ilyen hülyén cselekedni? Azt a következtetést vonták le, hogy ahhoz, hogy intelligens döntéseket hozzunk, több kell az egyszerű intellektusnál, amit a hagyományos IQ-val mérünk.
A beszélgetés eredményét Salovey és Mayer közzétették egy kevéssé ismert lapban - ez adta Goleman-nak az ötletet könyve megírásához. A végeredmény: a műből több mint 5 millió példány fogyott el és 30 nyelvre fordították le.
De mitől vált az EQ ilyen népszerűvé? Részben azért, mert segítséget nyújt az emberi interakciók komplexitásának megértéséhez, másrészt mert, aki a birtokában van, az részvéttel, empátiával és nagyobb tudással kezeli a dolgokat, és így jobb eredményeket ér el.
Goleman szerint az érzelmi intelligencia egyik legnagyobb előnye, hogy mindenkinek segít jobb döntéseket hozni. Ez a hatékonyság növelése miatt hatalmas érdeklődést vált ki a cégekből, és nélkülözhetetlen az oktatásban és a magánéletben is.
Az EQ és a cégek
Mi a közös az American Express, az Avon, a Shell, az Unilever, a Nestle, a Pfizer, a Lockheed, a Hilton, a Boeing, a Motorola és a Johnson & Johnson cégekben? Mindnyájan multicégek, melyek az érzelmi intelligencia segítségével próbálják javítani teljesítményüket.
Mivel az EQ társas kapcsolati képességünket jelenti, így azok a vezetők, akik érzelmi ráhatásokkal ébresztenek bizalmi viszonyt, szorgalmat és lelkesedést, jobb eredményeket érnek el.
Ha valaki ki tudja hozni embereiből a legjobbat, az azt jelenti, hogy vállalkozásából hozza ki a legjobbat. Az Orlando-i Sheraton Studio City-nél például egy egy évig tartó EQ kezdeményezés következtében elégedettebbek lettek az ügyfelek, nőtt a cég iránti bizalom, s így 24 százalékkal nőtt a nyereség is.
Az EQ bevezetése az iskolában
Az EQ-t használó legnagyobb területek egyike az oktatás. Durban-tól Dél-Afrikán és Jakarta-n át egészen Indonéziáig, világszerte rengeteg tanár használja érzelmi intelligenciáját, hogy sikeresebben végezze "küldetését".
Azokban az iskolákban, ahol az igazgató egy érzelmileg intelligensebb vezetői módszert alkalmaz, a diákok egyetemi eredményei jelentősen magasabbak. Hogy miért? Mert azok az igazgatók, akik használják az EQ-jukat a tanárok bíztatásához, hogy legyenek motiváltabbak, tanítsanak jobban, ott következésképpen könnyebben sajátítják el a diákok a tananyagot, jobb teljesítményt érnek el, és javul a kapcsolatuk az iskolával. Felmérések kimutatták, hogy azok között a tanulók közt, akiknek ily módon fejlesztik a szociális és érzelmi képességét, kevesebb az erőszak és az öngyilkosságra való hajlam.
Egy Self-Science nevű gyakorlóiskolában a tanárok 100 százaléka állította, hogy a program javítja az együttműködést és a kapcsolatokat az osztályban. Az oktatók 92 százaléka egyetértett azzal is, hogy a módszer segít ébren tartani a diákok figyelmét, és jobb viszonyt kialakítani tanulók és tanárok között.
Az EQ és a mindennapi élet
Az EQ révén érzelmi önfegyelemre tehetünk szert, ami segít abban, hogy kezelni tudjuk saját érzelmeinket, s így boldogabbak legyünk. Lehet, hogy banálisan hangzik, de a boldog emberek általában egészségesebbek, empatikusabbak és sikeresebbek.
Az érzelmi intelligencia a hétköznapi örömök megízlelése révén javítja az élet minőségét. Ennek következtében kevésbé leszünk unottak és idegesek a mindennapjainkban, valamint intenzívebben részt veszünk abban, ami körülöttünk zajlik.
Barsi Böbe
Forrás: Joshua Freedman e Kees Blase: Intelligenza Emotiva con il dott. Daniel Goleman, www.nexuseq.com