Üssenek rá egy üvegre, léte nyomban másodpercekre csökken, ha viszont vigyáznak rá, évszázadokon át létezik.
Mi a halál? - tépelődik a nagy kérdések évszázadok óta, mind a laikusok mind a tudósok.
A nagy görög gondolkodó, Platón szerint a filozófia nem más, mint felkészülés a halálra. Lev Sesztov huszadik századi orosz filozófus, Platón gondolatait tovább fejtegetve, így vélekedik az emberi lét tragikus mulandóságáról:
Akármit mondunk, akármit gondolunk is a halál felől, szavaink és gondolataink mögött mindig hatalmas félelem és óriási nyugtalanság bújik meg. S minél mélyebben átérezzük a halál tényét, félelmünk annál jobban növekedni fog.
Vajon közülünk sokan gondolnak-e a halálra?
És ha már gondolunk rá, hiszünk-e a halál utáni élet létezésében?
A szakkönyvek a halál utáni lét alábbi fázisait különböztetik meg:
- a szervezet fiziológiai folyamatainak leállása ;
- a haldokló még képes érzékelni az orvosnak a halál beálltát megállapító szavait;
- a növekvő és kellemetlen zajérzet;
- a haldokló megszabadul a testétől, és egyre nagyobb sebességgel száguld egy alagútban, melynek végén fényt, néha egy fényes lényt lát;
- lepereg előtte egész addigi élete; találkozik halott rokonaival és barátaival;
- egy pillanatra érzékeli, hogy átlép egy határvonalat, ahonnan már nem térhet vissza testébe;
- majd akaraterejét megfeszítve vagy anélkül, de visszatér testébe.
Az öngyilkossággal próbálkozók többnyire komor élményekkel térnek vissza, látomásaik komorak, zordak, gyakran rettenetesek.
A visszatértek tanúvallomásai, jóllehet eltérnek egymástól a részletekben, nemzeti hovatartozásuktól, életkoruktól, nemüktől, vallásuktól és lakhelyüktől függetlenül a lényegben megegyeznek.
Bár néha az emberek az állítják, amit látni szeretnének.
A keresztények angyalokat, a Szűzanyát, Jézus Krisztust, az apostolokat.
Az indusok szentélyeiket látják, a hitetlenek fehér ruhás ifjú lényeket pillantanak meg, vagy semmit sem látnak, ellenben érzik valaminek a jelenlétét.
Egyes adatok szerint a halál küszöbéhez ért vagy a klinikai halálon átesett személyek mindösszesen tíz százaléka emlékszik rá világosan, mit tapasztalt.
Mikor is áll be a halál valójában?
Az életjelenségek klinikailag igazolható megszűnésekor?
Az agy felbomlása után?
Vagy abban a végzetes pillanatban, amikor a lélek kiszakad a testből, mint izzó a foglalatból? Csupán elvileg új elképzelések adhatnak választ ezekre a kérdésekre...
Egyes feltételezések szerint az embernek három teste van: az első - fizikailag kitapintható, anyagi; a második - a látens és éteri, a harmadik - lelki szubtancia. Mind a három reálisan létező, ám természetük eltérő. A halál pillanatában az ember megszabadul fizikai burkától, ám tovább él az éteri testben, s fokozatosan átköltözik az asztrál testbe, vagyis a túlvilági létbe.
Nos, ha fejet hajtunk az ember mint isten előtt, vajon tovább ál-e a test a halál után? Ez minden létező vallás és filozófia alapvető kérdése?
A lélek a test halála után megszemélyesített alakban létezik tovább? Ez a kérdések kérdése.
Nem sok örömöt lelünk abban az ígéretben, hogy egyéniségünk megmarad, de felolvad az energetikai-informatív mező végtelen tengerében.
Vajon a léleknyomat a későbbiekben hatással lehet-e önnön sorsának alakulására?
S végül a legfájdalmasabb kérdés:
Ha atomháború vagy másfajta katasztrófa következtében az egész emberiség elpusztul, eleven emberek közreműködése nélkül megőrződik-e a nooszféra, az Isten rajtunk kívül megmarad, vagy pusztulásunk egyúttal az egész világmindenség pusztulását jelenti?
Lehetséges-e az ember fizikai halhatatlansága?
A fizika szempontjából a halhatatlanság eléréséhez olyan rendszert kell létrehozni, mely a környezetnek nem ad több energiát, mint amennyit onnan kap. Lehetséges-e ilyenfajta dinamikus egyensúly? S mekkora információmennyiséggel kell bírnia ennek a csak saját magába bezárkózott, halhatatlan rendszernek? Egyenlőre minden tudományos és társadalmi-történelmi tapasztalatunk ódzkodik ez ellen, s azt sugallja, hogy minden önmagába zárkózott, fejlődésre képtelen rendszer, halálra van ítélve.
Kérdésből van elég, megoldani őket most olyannak tűnik, mintha szitával akarnánk vizet hordani egy folyóból.
Móritz Mátyás