A koronavírus-járvány okozta, régóta tartó bizonytalan helyzet soha nem látott mértékű fásultságot okoz a munkavállalóknál. A home office miatt elveszítjük a lendületünket, nem találjuk a motivációnkat, a türelmetlenség pedig a munkatársakkal való kommunikációban is megjelenik. Nemes Zsuzsanna MBA közgazdász arról beszélt, ebben a helyzetben empatikusabbnak kell lennünk egymással, a vezetőknek pedig hatványozottan oda kell figyelnie a munkavállalók mentális állapotára.
A szakember szerint elképesztő szintű monotonitás állt be az életünkben, hónapok óta nem találkoztunk a kollégáinkkal, emiatt mindenki fásult, kedvetlen, egyre több munkavállaló a kiégés határán van. „Folyamatos nyomás alá vagyunk helyezve, ami hosszú távon kiégéshez vezet. Nem tudunk olyan lendülettel dolgozni, nehezebben látunk hozzá a feladatok elvégzéséhez, nincs meg a belső motivációnk és ezáltal napról napra türelmetlenebbé válunk. Csökken a koncentráció, ez a mentális és lelki állapot pedig a munkahelyi kommunikációban is érződik. Sokkal kevésbé tudunk együttműködni másokkal, így a hatékonyságunk is romlik” – magyarázza a közgazdász aki rendszeresen ad tanácsokat szervezetfejlesztés és vezetői coaching témában az érdeklődőknek.
Akaratlanul is a kollégáinkon vezethetjük le a feszültséget
Mivel mindenki stresszes és a kollégáink is nehéz időszakot élnek meg, elfogadóbbnak kell lennünk. Ha a másik fél esetleg ingerültebben szól hozzánk, lehet, hogy a saját élete problémáit vetíti ki ránk, de az esetek többségében nem velünk van baja, akaratlanul fordul ellenünk. „Lépjünk ki a harcból, ne álljunk bele a vitákba. Minél inkább magunkra vesszük mások gondjait, annál inkább hibáztatjuk saját magunkat. Várjunk öt percet, vegyünk egy mély levegőt és beszéljük át a témát nyugodtan” – mondta a szakértő. Hozzátette azt is, a munkahelyi konfliktusok kezelésében a járványhelyzet idején hatványozottan nagy a felelőssége a vezetőknek is. Persze ők sincsenek egyszerű helyzetben, hiszen feléjük a legnagyobb az elvárás, rajtuk múlik leginkább egy cég sikere. De a vállalat nem profitálhat úgy, ha a munkatársak teljesen elveszítik az érdeklődésüket.
A járványhelyzet idején hatványozottan nagyobb a felelőssége a vezetőknek.
„Békeidőben a konyhában futottunk össze a kollégákkal, ezt az online térben nehéz pótolni, de nem lehetetlen. Szükség van a négyszemközti beszélgetésekre a feszültség oldása érdekében. A vezetők megtudhatják, ki kivel kommunikál könnyedén, kitől kapja az információkat, hol vannak az elakadások. Ezzel gördülékenyebbé tehetjük a munkafolyamatokat és hosszú távon a cég életét is” .
Most kell igazán a csapatépítés
Nemes Zsuzsanna azt javasolja, érdemes úgynevezett együttműködési workshopokat szervezni a cégen belül, elsősorban online formában. Ugyan az élet egyszer vissza fog térni a normális kerékvágásba, de már nem lesz olyan, mint vírushelyzet előtt. „A workshopokon át lehet beszélni azokat a tényezőket , amikkel javíthatunk a szervezet működésén. A kompetenciák, a feladatok már mások, mint egy évvel korábban, sok, a járvány kezdete óta belépő munkatárs nem ismeri személyesen a kollégáit, ezért érdemes közelebb hozni őket egymáshoz” – sorolta.
Ezzel a módszerrel mérsékelni lehet annak a veszélyét, hogy a fásultságból idővel kiégés legyen. Meg kell előzni, hogy a munkavállalók teljesen elveszítsék az érdeklődésüket, mert az az egész szervezetre negatív hatással lehet. Természetesen a végtelenségig a vezetőket sem lehet terhelni, nekik is tudatosan figyelni kell önmagukra. A fásultságot ugyanis eleinte egyáltalán észre sem vesszük, ám ha állandósul, akkor nehéz visszafordítani a folyamatot.