"Szeretlek, mint anyját a gyermek,
mint mélyüket a hallgatag vermek,
szeretlek, mint a fényt a termek,
mint lángot a lélek, test a nyugalmat!
Szeretlek, mint élni szeretnek
Halandók, amíg meg nem hallnak."
(József Attila)
Az ember az istenek teremtő erejét legközvetlenebbül, a természetbe ágyazott szexualitásban éli át. Nemcsak azért, mert a szexualitás a szaporodás alapja. Inkább azért, mert a szexualitásban önön lényegét, a duálunióra való képességét éli át: a kinyílás, a kitárulkozás, az egyesülés és az átadás folyamatában az uniomisztika élményét élheti át. Ez az uniomisztika élmény reménye hajtja az egyediségében gőgösen bezárt egyént a másik felé. Minden szexuális élmény önmagunk újraélése, újraalkotása. Előre szinte kiszámíthatatlan, hogy bekövetkezik-e a beteljesülés élménye. Nem maga a szexuális aktus a kiszámíthatatlan, hanem az az által felfedezhető "találkozás". Ezt a találkozást azonban mégis egy hosszú fejlődési folyamat előzi meg, melyet a pszichológia pszichoszexuális fejlődésnek nevez.
A pszichoszexuális fejlődés
A fehér kultúrába a pszichoanalitikus gondolkodás hozta be azt az ismeretet, hogy az ember életében a szexualitás a megszületéstől kezdve meghatározó módon jelen van. Természetesen nem abban a szaporodást is biztosító értelemben, mint a nemi érettség után, belső kényszerként és hajtóerőként. Sokkal árnyaltabb, áttételesebb módon hatja át a fejlődés folyamatát. Ez az áttételes mód sokkal inkább, mint a szenvedélyesség, az erőfeszítés a jó átélésére és az elégedettség elérésére, a szerelmetesség, a rajongás, az önfeledtség és belefeledkezés képességeként és élményeként jelenik meg a korai években.
Mindezeknek az élménymódoknak és "jellemvonásoknak" az alakulása és kifejlődése mélyen nemiségünkbe: a fiúságunkba, vagy a lányságunkba ágyazott. Alapja a test erogén zónái, az ahhoz való viszony és fejlődése, és mindezekre a mikrokörnyezet reagálása.
A pszichoszexualitás részben ösztönös, részben a nevelés dinamikus, alakuló és alakítható folyamatában alakul, szerveződik.
Freud a libidófejlődés állomásaival írja le a pszichoszexuális személyiségfejlődés öröm és kapcsolati (önmaga testével és környezete releváns személyeivel - tárgykapcsolat) felfedező folyamatát.
A pszichoszexuális fejlődés bonyolult és dinamikus folyamat, mert szerepet kap benne, és alakító erővel bírnak a következők:
A libidó tárgymegszállás- és libidófejlődés szakaszai, az erogén zónák
- a saját test erogén zónáinak, mint sajátöröm-szerző lehetőségének és képességének, domináns fejlődési állomásainak felfedezése és megőrzése, az ahhoz kapcsolódó érzelmi és jellemalakító hatásaival.
- orális szak (a szopás, mint indító élményen keresztül a száj és a kapás, mint örömforrás szerepe életünkben,
- analis szak (a tisztaságra szoktatás időszakának indító élményeként a kiengedés és visszatartás, a jutalom és büntetés szerepe életünkben)
- uretrális szak (a visszatartás és elengedés kettőssége, a nemi azonosságtudat kialakulása).
- fallikus szak (a versengés a győzelem-vereség, és önmagunk megjelenítésének elviselése) .
A nevelési attitűd és szokásrendszer
- a gyermek fejlődéséhez, a gyermeki erotikussághoz kapcsolódó nevelési, gyöngédségi és az érzelmi biztonság, kielégülés szabadságának a biztosítása és irányítása, mint jellemformáló hatások.
A családban uralkodó személyes kapcsolatformák, a gyermek helye a családban és más mikroközösségben
- a legfontosabb másikkal: anya, apa, testvér és a kortársi csoport tagjaival való kapcsolat biztonsága. Ez a mikroközösség az alapja a nemi szereptanulásnak, az éntudat és önértékelés alakulásának.
A főbb érzelmi beállítódások alakulása
- a saját önmegítélés és az érzelmi beállítódás jellemzőinek alakulása és korrekciójának biztosítása, mint az erotika a pszichoszexuális magatartás forrásai:
- szeretet: öröm és elégedettség,
- szégyen és bűntudat,
- versengés: kudarc és győzelem,
- önértékelés: magabiztosság és kishitűség,
- a másikkal való viszony: primer és/vagy szekunder nárcizmus (önmagával van-e elfoglalva, avagy túllépve saját bőre határain a másikra, az ügyre, a tevékenységre képes-e centrálni, és ezáltal értékelni önmagát.)
A felnőttkor integritása
A gyermeki szexualitás bár tartalmaz testi örömöt, mégiscsak a részösztönök rezdüléseiről, azok aktiválódásáról a "rész az egész helyett" élményéről szólnak. Mindezek az élmények azonban nélkülözhetetlenek a felnőtt, a kiteljesedett szexualitás eléréséhez. Ugyanis az uniomisztika élmény eléréséhez - mint a tűzijáték szemet-lelket gyönyörködtető kibontakozásához - nélkülözhetetlenül szükséges, hogy lépésről-lépésre aktiválódjanak az "előgyújtás kis petárdái", hogy a végső nagy, eget-földet betöltő káprázatos elvarázsolódás bekövetkezzen.
A szexualitás ebben az értelemben nemcsak a nemi ösztön kielégülése, hanem több ennél találkozás önmagunkkal a másikban, a másik által.
A Nő Ezer Arca szexualitás programja pont azt célozzák meg, hogy az uniomisztika élménye átélhető legyen.
Dr. C. Molnár Emma ügyvezető igazgató,
pszichoterapeuta
További információ:www.anoezerarca.hu