Jó, vagy rossz, annyi bizonyos, hogy a robotok sok embert képesek munkájukban helyettesíteni. Sokak szerint pedig a mostani járvány fel fogja gyorsítani ezt a folyamatot.
A hagyományos vélekedés szerint az ügyek elintézésében a humán jelenlét elengedhetetlen, magyarul emberi kapcsolatok kellenek ehhez, a COVID-19 megjelenése azonban ezt vélhetőleg megváltoztatta – nyilatkozta Martin Ford jövőkutató a BBC-nek.
Ő leginkább eddig azt vizsgálta, hogy a robotok hogyan fognak integrálódni a jövő társadalmába.
'A vírus megváltoztatja a fogyasztói preferenciákat, és új lehetőségeket nyit az automatizálás előtt" – állítja.
Kis és nagy vállalkozások most azon vannak, hogy minél több elvégzendő feladatot a robotok lássanak el, így csökkentve az alkalmazottak közötti fizikai kontaktus lehetőségét is. A Walmart, Amerika legnagyobb kiskereskedője például robotokat használ a padlótisztításhoz.
Dél-Koreában szintén robotokat használnak a kórházakban a betegek hőmérsékletének mérésére és a kéztisztítószer elosztására.
Az egészségügyi szakértők szerint még legalább 2021-ig fenn kell tartani a social distancing rendszabályait, így a robotok iránti igény még nőhet is, hiszen közöttünk nincs szükség a másfél méteres távolságra.
A tisztító- és fertőtlenítőszereket gyártó cégek a kereslet jövőbeni növekedésére számítanak már most is.
Az ultraibolya sugárzással fertőtlenítő robotok dániai gyártója, az UVD Robot százával szállítja gépeit a kínai és európai kórházakba. Élelmiszerboltok és éttermek szintén használják már ezeket a gépeket.
A szakértők szerint egyre több vállalkozás fogja ezeket alkalmazni, amikor újból megnyitnak - robotok fogják takarítani az iskolákat és az irodákat. A tulajdonosok most a korábbiaknál sokkal inkább jobban törődnek az ügyfelek és a munkavállalók biztonságával, egészségével. Az ügyfelek és az alkalmazottak pedig egyaránt jutalmazni fogják ezt a fajta céges hozzáállást.
Nagy valószínűséggel az élelmiszerágazat és a vendéglátás lesz a legnagyobb felhasználó, hiszen itt jelentkezhetnek leginkább egészségügyi kockázatok a személyes érintkezésből, és itt lehet a legnagyobb haszna a társadalmi távolságtartásnak.
Az olyan gyorséttermi láncok, mint a McDonald's, szintén robotokat fog alkalmazni szakácsként és felszolgálói pozícióba.
A nagy elosztó raktárakban - amilyeneket az Amazon és a Walmart üzemelte,t – már ma is számtalan robotot használnak. A COVID-19 után mindkét vállalat arra törekszik, hogy fokozza a robotok válogatásban, szállításban és csomagolásban való alkalmazását.
Ez csökkentheti a raktári munkások által benyújtott panaszok számát, akik azt állítják, hogy a jelenlegi körülmények között nem képesek társadalmi távolságot tartani kollégáiktól. De a technológiai szakértők szerint emiatt néhányuk munkát veszítene.
Miután egy társaság már befektetett egy munkavállalót helyettesítő robotba, kétszer is meggondolja, hogy ismét élő munkaerőt vegyen igénybe egy adott munka elvégzésére. A robotok drágák, de ha már egyszer költöttek rájuk, és munkába álltak, akkor már az üzemeltetésük olcsóbb a humán erőforrásnál.
Martin Ford jövőkutató szerint a robotok használata a COVID-19 utáni világban marketing-előnyekkel is jár majd. „Az emberek inkább olyan helyre mennek el dolgozni, ahol kevesebb munkavállaló és több gép van, mert úgy érzik, hogy csökkentik ezáltal az egészségügyi kockázatot" - magyarázza.
A mesterséges intelligencia (AI) is sok mindenben megváltoztatja a járvány utáni életünket. Fejlesztés alatt áll az az AI, amely felválthatja majd az iskolai oktatókat, a fitnesz edzőket, vagy éppen a pénzügyi tanácsadókat. A nagy tech-vállalatok is szélesíteni akarják a mesterséges intelligencia alkalmazását. Mind a Facebook, mind pedig a Google már az AI segítségével moderál, hiszen emberi munkával ez már szinte lehetetlenség lenne.
Egy 2017-es jelentés szerint McKinsey az Egyesült Államokban dolgozóinak egyharmadát 2030-ig robotokkal fogja felváltani. De az olyan események, mint például a pandémiák, megváltoztathatják az összes ütemtervet és a számok még talán ennél is vadabbak lehetnek.