Gondolom, mindannyian kerültünk már olyan szituációba, amikor az agresszivitás és a fékezhetetlen indulatok tartottak uralmuk alatt egy-egy beszélgetést.
A dühös emberek gyakran használják az agresszív ( Csak én számítok, te viszont nem), vagy a passzív-agresszív (Csak én számítok, te nem. De ezt nem kötöm az orrodra) kommunikációt. Egyikkel sem könnyű mit kezdeni.
Az agresszív kommunikáció hátránya, hogy ilyenkor hajlamosak vagyunk szélsőséges vitát kezdeményezni, hogy céljainkat bármi áron elérjük; míg a passzivitásba vonulás sem célravezető, hiszen a gyengeségedet sejteti, és még nagyobb agresszivitást szülhet a beszélgetőpartner felől.
A dühödt kommunikáció sajátja, hogy az események túl gyorsan zajlanak, az érzelmek magas hőfokon égnek, s nyomást gyakorolnak ránk. Azt hisszük, gyorsan kell reagálnunk, pedig valójában mindig több időnk van a reakcióra, mint ahogy azt a helyzetben szubjektíven megéljük.
Ha konfrontálódunk valakivel, vagy úgy alakul a beszélgetés, hogy mi magunk válunk agresszívvá, érdemes néhány trükkhöz folyamodni, hogy továbbra is kezünkben tartsuk a gyeplőt:
- Ha olyan helyzetbe kerülsz, ami kiprovokálja a dühödet, tanulj meg időben leállni, megnyugtatni magad (vegyél mély levegőt/ nyugtasd meg magad olyan kifejezésekkel, mint: Nyugi. Hűtsd le magad stb.)
- Szakítsd meg egy kevés időre a szemkontaktust azzal, akivel konfrontációba kerültél. Véletlenül se bámulj rá, mert ezt agresszív jelzésnek értelmezheti a másik.
- Használj "Én" kijelentéseket, fogalmazz meg egyértelmű kéréseket (érzelmi állapotot) a másik felé. pl. " Amikor ezt mondod, akkor úgy érzem magam...mert..."
A cél a saját álláspontod, érzelmeid megismertetése a másikkal, nem pedig a beszélgetőpartner ócsárolása vagy felidegesítése.
- Figyelj aktívan a másik mondandójára, és kerüld az "Igen..., de..." jellegű kijelentéseket, mert ezzel te kerülsz ismételten a középpontban, s eltereled a másikról a figyelmet.
5. Ha a másik fél túl ideges, dühös ahhoz, hogy megértse az üzeneted, próbáld megfogalmazni a mondandódat másképp. Ilyenkor tartsd szemelőtt, hogy ő is túl zaklatott, agresszív talán ahhoz, hogy kordában tartsa az érzelmeit.
- Ne engedd, hogy a másik belekényszerítsen egy elhamarkodott válaszreakcióba. Ha a közül kell választanod, hogy elveszítsd az önuralmad vagy kilépj a szituációból, inkább ez utóbbit részesítsd előnyben.
- Ne feledd a másik tiszteletét még egy összeütközés során se! Egy jól megfogalmazott kérés, udvarias gesztus sokszor hamarabb eljuttat célodhoz, kevésbé ütközöl ellenállásba.
pl. "Ha nem okozna nagy gondot, akkor..." vagy "Lenne olyan kedves, hogy..."
- És végül ne feledd: A megemelt hangerő nem garancia a sikeres beszélgetéshez!