Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Drogérialáncokról készült felmérés-Valami mindenhol bűzlik

A Tudatos Vásárlók Egyesülete aktuális Cégmércéjében azt vizsgálta meg, hogy mennyire etikus, illetve a társadalom iránt mennyire felelős cégpolitika társul a hazánkban legismertebb drogérialáncokhoz: ezúttal a Rossmann-t, a DM-et és a Müllert vették górcső alá. Vásárlásuk során nem csak egy-egy termék mellett tették le voksunkat, hanem annak gyártóját és forgalmazóját is támogatták. 


Az egyes szempontok szerinti eredményeket összevetve viszonylag gyenge mezőny alakult ki, mindegyik cégnek bőven van még tennivalója a felelős és etikus működés terén. Az összesítés alapján kis pontkülönbséggel első helyén a Rossmann áll, utána következik Müller, a rangsorban az utolsó helyet pedig a DM szerezte meg.

Hideg zuhany, meleg zuhany
A vizsgált drogériák közül egyikük sem tett közzé honlapján környezeti jelentést. Nem nyújtanak tehát tájékoztatást arról, hogy milyen erőfeszítéseket tesznek a tevékenységük során keletkezett környezeti problémák, károk megoldására, elkerülésére.

Jó hír viszont, hogy mindhárom drogéria polcain megtalálhatók saját márkás vagy egyéb minősített biotermékek vagy natúrkozmetikumok.

Foglalkoztatási szempontból is találtak jó és rossz példákat: a Rossmann-t kártérítés megfizetésére kötelezte a bíróság egy roma munkavállaló elutasítása miatt, a DM pedig 2008-ban elnyerte a Legjobb Női Munkahely címet.

Ár nincs mindenhol, vakok kíméljenek!
A felmérés szerint az elmúlt években mindhárom cég kapott büntetést árfeltüntetési hiányosságok miatt a GVH-tól. Ugyancsak fizettek a fogyasztók tisztességtelen befolyásolása miatt, valamint gyógynövények engedély nélküli árusítása miatt is. Előfordult, hogy lejárt szavatosságú termékeket árultak, valamint az üzletbe nem engedtek be egy vak férfit vakvezető kutyájával. Ez utóbbi két hiányosságot a DM üzletlánc jegyzi.


A drogérialáncokról készült Cégmérce rangsora a http://cegmerce.tudatosvasarlo.hu/index.php?modul=cegrangsor&termekcsoport=33  oldalon

az összefoglaló elemzés a http://tudatosvasarlo.hu/cikk/cegmerce-drogeriak

A Cégmércéről

A Cégmérce a cégek környezeti és társadalmi teljesítményéről elérhető publikus adatokat összesíti, és eszerint rangsorolja a vállalatokat.

 

A Cégmérce célja, hogy

  • segítsen a tudatos vásárlóknak a környezetbarát és etikus márkák azonosításában, megtalálásában; hogy gyorsan és egyszerűen megtalálhatóak legyenek a támogatandó, etikus és az elkerülendő, kritizált márkák, vállalatok,
  • gyorsan és egyszerűen megtalálhatóak legyenek a támogatandó, etikus, vagy épp az elkerülendő és kritizált márkák, vállalatok;
  • tájékoztassa a médiát és a közvéleményt a vállalatok társadalmi és környezeti teljesítményéről,
  • hozzájáruljon a vállalatok fenntarthatóbb, felelősebb működéséhez (felkapottabb nevén a vállalatok társadalmi felelősségvállalásához, amit a CSR betűk jelölnek) és a környezetkímélő, etikus termékek piacának növekedéséhez;
  • információhoz juttassa azokat a befektetőket, akik a társadalmi felelősségvállalásban és a környezetvédelemben élen járó vállalatokba szeretnék pénzüket fektetni.

 

Az adatgyűjtés során a TVE tájékozódik az érintett hatóságok adatbázisaiból, a hazai és a nemzetközi sajtóból gyűjt információkat, valamint megkeresi az érintett vállalatokat is. A Cégmérce az utóbbi öt évben nyújtott teljesítményre vonatkozó adatokat értékeli, de az adatbázisban ennél régebbi ügyekre vonatkozó információk is szerepelnek.

 

 

A Cégmércében a márkák sorrendje az egyes szempontok kihagyásával, illetve előtérbe helyezésével át is rendezhető  az alábbi oldalon: http://cegmerce.tudatosvasarlo.hu/index.php?modul=beallitasok.

Lehetőség van az értékelt cégeknek üzenetet küldeni az alábbi linken: http://cegmerce.tudatosvasarlo.hu/index.php?modul=uzeno.

A Tudatos Vásárlók Egyesületéről www.tudatosvasarlo.hu/tve

A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete adja ki az egyetlen, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárlót (www.tudatosvasarlo.hu/magazin). 2004 óta működteti http://www.tudatosvasarlo.hu/ portált, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát. 2010-ben indította el az Ökofitnesz (http://www.okofitnesz.hu/) elnevezésű alkalmazást, mely interaktív és játékos módon segít a környezettudatos életvitel kialakításában. További projektje a Cégmérce (http://www.cegmerce.hu/), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontú rangsorolása. Honlapján működteti a (www.tudatosvasarlo.hu/eszam) részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető élelmiszer adalék adatbázist. Internetes adatbázisában megtalálhatók továbbá egészség- és környezetvédelmi szempontú terméktesztek és tanácsadó szolgálat a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben. 2009 októberében jelent meg "Magyarország Zöld Térképe (http://www.zoldterkep.hu/), mely a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze az ország egész területén." A http://www.tudatosutazo.hu/ weboldal nyílt tanácsadó fórummal várja az érdeklődőket, valamint turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írások és a turizmussal kapcsolatos legfontosabb fogyasztóvédelmi jogszabályok gyűjteménye található meg.



 


6 egyszerű tipp lakásból házba költözéshez

6 egyszerű tipp lakásból házba költözéshez 

Nőként sokat kombinálunk, ami időnként bosszantó, de néha nem is rossz szokás. Kiváltképp akkor, ha olyan szituáció előtt állunk, mint egy lakásból való költözés az új családi házba.
Hogyan őrizd meg bőröd frissességét a nyári hónapokban?

Hogyan őrizd meg bőröd frissességét a nyári hónapokban? 

Amikor a meleg napokon pihenni indulunk, mindenki szeretné a legjobb formáját hozni, és ebben a bőrünk ápolása különösen fontos szerepet kap.
Viszkok Fruzsi tippje: tartós szőrtelenítés otthon is

Viszkok Fruzsi tippje: tartós szőrtelenítés otthon is 

Az otthoni tartós szőrtelenítés egyre népszerűbb megoldás azok körében, akik szeretnének hosszú távon megszabadulni a nem kívánt szőrszálaktól anélkül, hogy időt és pénzt áldoznának drága szalonkezelésekre.
Hogyan rendezd be a hálószobád, hogy valódi pihenőszigetté váljon?

Hogyan rendezd be a hálószobád, hogy valódi pihenőszigetté váljon? 

A hálószoba sokkal több, mint egy hely, ahová aludni járunk. Ez az otthon legintimebb tere, ahol kikapcsolódunk, megpihenünk, és új energiával töltődünk fel. Éppen ezért fontos, hogy a berendezése ne csak ízléses, hanem funkcionális és kényelmes is legyen. Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb szempontokat, hogy a hálószobád ne csak szép, hanem élhető és nyugodt tér is legyen.
Hogyan szoktasd hozzá kutyádat a szobakennelhez?

Hogyan szoktasd hozzá kutyádat a szobakennelhez? 

A szobakennel sok gazdi fejében még mindig a „bezárás” fogalmával él együtt, pedig valójában épp az ellenkezője: egy jól bevezetett kennel nyugalmat, stabilitást és biztonságot ad a kutyádnak.
Így lesz stresszmentes az ételrendelés

Így lesz stresszmentes az ételrendelés 

Nőként nem mindig könnyű helytállni a mindennapokban, hiszen a munkahely mellett többnyire rájuk hárul a háztartás vezetése, a főzés és a gyereknevelés is.
Ne hagyd az utolsó pillanatra: így hozd formába a kertet nyárra

Ne hagyd az utolsó pillanatra: így hozd formába a kertet nyárra 

Amint megérkezik a tavasz, a kert újra életre kel, de csak akkor, ha mi is készen állunk rá.
Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.