Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Drogérialáncokról készült felmérés-Valami mindenhol bűzlik

A Tudatos Vásárlók Egyesülete aktuális Cégmércéjében azt vizsgálta meg, hogy mennyire etikus, illetve a társadalom iránt mennyire felelős cégpolitika társul a hazánkban legismertebb drogérialáncokhoz: ezúttal a Rossmann-t, a DM-et és a Müllert vették górcső alá. Vásárlásuk során nem csak egy-egy termék mellett tették le voksunkat, hanem annak gyártóját és forgalmazóját is támogatták. 


Az egyes szempontok szerinti eredményeket összevetve viszonylag gyenge mezőny alakult ki, mindegyik cégnek bőven van még tennivalója a felelős és etikus működés terén. Az összesítés alapján kis pontkülönbséggel első helyén a Rossmann áll, utána következik Müller, a rangsorban az utolsó helyet pedig a DM szerezte meg.

Hideg zuhany, meleg zuhany
A vizsgált drogériák közül egyikük sem tett közzé honlapján környezeti jelentést. Nem nyújtanak tehát tájékoztatást arról, hogy milyen erőfeszítéseket tesznek a tevékenységük során keletkezett környezeti problémák, károk megoldására, elkerülésére.

Jó hír viszont, hogy mindhárom drogéria polcain megtalálhatók saját márkás vagy egyéb minősített biotermékek vagy natúrkozmetikumok.

Foglalkoztatási szempontból is találtak jó és rossz példákat: a Rossmann-t kártérítés megfizetésére kötelezte a bíróság egy roma munkavállaló elutasítása miatt, a DM pedig 2008-ban elnyerte a Legjobb Női Munkahely címet.

Ár nincs mindenhol, vakok kíméljenek!
A felmérés szerint az elmúlt években mindhárom cég kapott büntetést árfeltüntetési hiányosságok miatt a GVH-tól. Ugyancsak fizettek a fogyasztók tisztességtelen befolyásolása miatt, valamint gyógynövények engedély nélküli árusítása miatt is. Előfordult, hogy lejárt szavatosságú termékeket árultak, valamint az üzletbe nem engedtek be egy vak férfit vakvezető kutyájával. Ez utóbbi két hiányosságot a DM üzletlánc jegyzi.


A drogérialáncokról készült Cégmérce rangsora a http://cegmerce.tudatosvasarlo.hu/index.php?modul=cegrangsor&termekcsoport=33  oldalon

az összefoglaló elemzés a http://tudatosvasarlo.hu/cikk/cegmerce-drogeriak

A Cégmércéről

A Cégmérce a cégek környezeti és társadalmi teljesítményéről elérhető publikus adatokat összesíti, és eszerint rangsorolja a vállalatokat.

 

A Cégmérce célja, hogy

  • segítsen a tudatos vásárlóknak a környezetbarát és etikus márkák azonosításában, megtalálásában; hogy gyorsan és egyszerűen megtalálhatóak legyenek a támogatandó, etikus és az elkerülendő, kritizált márkák, vállalatok,
  • gyorsan és egyszerűen megtalálhatóak legyenek a támogatandó, etikus, vagy épp az elkerülendő és kritizált márkák, vállalatok;
  • tájékoztassa a médiát és a közvéleményt a vállalatok társadalmi és környezeti teljesítményéről,
  • hozzájáruljon a vállalatok fenntarthatóbb, felelősebb működéséhez (felkapottabb nevén a vállalatok társadalmi felelősségvállalásához, amit a CSR betűk jelölnek) és a környezetkímélő, etikus termékek piacának növekedéséhez;
  • információhoz juttassa azokat a befektetőket, akik a társadalmi felelősségvállalásban és a környezetvédelemben élen járó vállalatokba szeretnék pénzüket fektetni.

 

Az adatgyűjtés során a TVE tájékozódik az érintett hatóságok adatbázisaiból, a hazai és a nemzetközi sajtóból gyűjt információkat, valamint megkeresi az érintett vállalatokat is. A Cégmérce az utóbbi öt évben nyújtott teljesítményre vonatkozó adatokat értékeli, de az adatbázisban ennél régebbi ügyekre vonatkozó információk is szerepelnek.

 

 

A Cégmércében a márkák sorrendje az egyes szempontok kihagyásával, illetve előtérbe helyezésével át is rendezhető  az alábbi oldalon: http://cegmerce.tudatosvasarlo.hu/index.php?modul=beallitasok.

Lehetőség van az értékelt cégeknek üzenetet küldeni az alábbi linken: http://cegmerce.tudatosvasarlo.hu/index.php?modul=uzeno.

A Tudatos Vásárlók Egyesületéről www.tudatosvasarlo.hu/tve

A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete adja ki az egyetlen, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárlót (www.tudatosvasarlo.hu/magazin). 2004 óta működteti http://www.tudatosvasarlo.hu/ portált, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát. 2010-ben indította el az Ökofitnesz (http://www.okofitnesz.hu/) elnevezésű alkalmazást, mely interaktív és játékos módon segít a környezettudatos életvitel kialakításában. További projektje a Cégmérce (http://www.cegmerce.hu/), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontú rangsorolása. Honlapján működteti a (www.tudatosvasarlo.hu/eszam) részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető élelmiszer adalék adatbázist. Internetes adatbázisában megtalálhatók továbbá egészség- és környezetvédelmi szempontú terméktesztek és tanácsadó szolgálat a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben. 2009 októberében jelent meg "Magyarország Zöld Térképe (http://www.zoldterkep.hu/), mely a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze az ország egész területén." A http://www.tudatosutazo.hu/ weboldal nyílt tanácsadó fórummal várja az érdeklődőket, valamint turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írások és a turizmussal kapcsolatos legfontosabb fogyasztóvédelmi jogszabályok gyűjteménye található meg.



 


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.