Az üzleti életben általában elvárt a jó megjelenés, a választékos ízlés, a jó minőség, mondhatni ez evidencia. Öltönyt viselnek a vállalati ügyintézők, az ügynökök, az adminisztráció dolgozói, de a felső- és a csúcsvezetés emberei is. A legjobb stílust a finom részletek, a választékosan összeválogatott kiegészítők adják. Ezt nem egy emlékezetes filmalkotás is mélyen az emlékezetünkbe véshette: Michael Douglas a Tőzsdecápában, Pierce Brosnan a Thomas Crown-ügyben tökéletes megtestesítője a klasszikus, sikeres üzletembernek, aki sikerét nemcsak vállalatainak számával, hanem tökéletes megjelenésével is szimbolizálja.
"A jól öltözött emberek a világ minden pontján hasonlóan öltözködnek" (Zino Davidoff)
Létezik egy a kontinenseken és kultúrákon is túlmutató, egyetemlegesnek mondható jó ízlés, amit az olaszok nemes egyszerűséggel bella figurának, tökéletes kinézetnek neveznek. Ám az átlagos üzletember ruházata - főleg itthon -, sajnos, messze elmarad az előbb említett urakétól. Hazai képünk elég szomorkás, ötlettelen, és igen "szürke". Általában feszes - néha unalmas - öltönyt és fáradt kiegészítőket öltő tipikus business mant látunk magunk előtt, aki az öltönyét kötelességből viseli, és az rajta lévő darabok között nem mindig tökéletes az összhang.
Ahhoz, hogy az öltöny viselése örömet is jelentsen, megfelelő kelméből készült, a testalkathoz optimálisan illeszkedő szabású, jó kidolgozású ruhát kell választani, mert a helytelen szabás, a kellemetlen anyag, de akár egy szintetikus bélés is megszomoríthatja tulajdonosának életét. S inkább kevés jó minőségű öltönyt, mint többet, de gyengébbet.
"Ne az átlagosból akarjunk sokat, hanem a különlegesből egy keveset" (Oscar Wilde)
Ahogy az üzlet fogalma, gyorsasága és módozatai átalakultak, ugyanúgy alakul át - igaz, némi késéssel - az üzleti ruházat is. Az új évezredben már a különféle üzleti szférákban egymástól sokszor drasztikusan eltérő öltözékeket tartunk megfelelőnek. S az öltözetek egyre kényelmesebbek, és kevésbé "vonalasak". A mind lazábbá váló üzleti ruházat természetesen amerikai hatásként jelent meg, de a túlzó lazaság az utóbbi évekre elcsendesült, és visszatérni látszanak a "jólöltözöttség" tipikus elemei, igaz, kevésbé kötött formák szerint. A klasszikus értelemben vett öltöny, azaz az azonos kelméből készített nadrág-zakó és esetleg mellény mellett ott vannak a kötetlenebb, lazább zakó-nadrág összeállítások is. A zakó és farmer pedig a casual Friday - a már a hétvégére készülődők pénteki - közkedvelt öltözékeként terjedt el.
A klasszikus öltönyös üzleti ruházatot egyes szakmáknál általánosan, máshol inkább a vezetőknél és azoknál várják el, akik ügyfélkapcsolatokat bonyolítanak, ezáltal cégüket, terméküket is képviselik. Az olyan állásoknál, amelyek a cég belső életéhez, a beck office-hoz tartoznak, nem elvárt az első osztályú üzleties megjelenés: sokkal fontosabb az, hogy a ruházat alkalmazkodjon a munka jellegéhez és a munkahelyi környezethez.
Számos cég a munkatársaira kötelező erővel bíró írásos anyagot - company dress code-ot - vezet be annak érdekében, hogy a helyes és elvárt megjelenést ne a szokás, hanem a számonkérhető és leírt szabályok alakítsák. A company dress code határozza meg a cégen belüli és a falakon kívüli, azaz a front és a back öltözeti elvárásokat. Nem formaruhát köt ki, hanem az adott vállalatnál érvényes általános elvárásokat szabályozza, és részletezi az egyes szinten dolgozókkal szembeni követelményeket is. Ezzel megkönnyíti az öltözködési anomáliák leküzdését.
Kőbe vésett szabályok változtak meg
Korunkban a divat, az öltözködés szezonról szezonra megtörténő változásai a férfiruhatárat, e szilárd bázist, is elérték. Ma már csak a híres kézi szabóságok készítenek öltönyöket a "következő tíz vagy még több évre". Az ismert és kevésbé neves márkák minden bemutatón újat, kicsit mást, a tavalyitól eltérőt vonultatnak fel, és ezzel ösztönöznek a vásárlásra. Egyik évben a vállak szélesednek, vagy lesznek éppen csapottak, a másikban a gombok száma és mélysége vagy éppen a nadrág meghatározó vonalvezetése változik. Az öltönyhöz viselt ingek egyik évben tradicionálisan hófehérek vagy világoskékek, gallérjuk normál magasságú, máskor éppen sötétek, feketék vagy mélyszürkék, széles, magas gallérral.
Mindez természetesen igaz az üzleti öltözetre is. Az üzleti "dress code"-ot pedig nagymértékben az üzlet profilja, imázsa és az adott személy hierarchikus helyzete határozza meg. Az öltöny inggel, de nyakkendő nélkül viselve a smart casual besorolásnak felel meg, de a legtradicionálisabb cégek kivételével ez ma üzleti megjelenésként elfogadható. Fontosabb megbeszéléseknél, üzleti ebédeknél és vacsoráknál, prezentációknál persze ajánlatos nyakkendőt is kötni, sokak ezt még mindig elvárják, és a nyakkendő-nélküliséget felelőtlen hozzáállásnak tartják. A cégen belüli megjelenéskor a nyitott inggallér és a kötött ingpulóver is megfelelő kísérője az öltönynek vagy a zakó-nadrágos összeállításnak.
A klasszikus üzletember továbbra is öltönyt, dress shirtöt, azaz üzleti inget (mindig galléros, és elvárhatóan hosszú ujjú) és nyakkendőt visel, mindig bőrlábbelivel és lehetőleg hosszú szárú zoknival. Az öltözet egészére jellemzőek a sötét alap és a világosabb kiegészítők, azaz a szürke vagy kék, illetve fekete öltönyhöz a fehér, kék vagy kék felülmintás ing és a színekhez igazodó, azokat kiegészítő - néha egymásba átvezető - nyakkendő. Télen mindennek kötelező kísérője a fekete vagy szürke átmeneti, illetve gyapjú-kasmír télikabát is. Az öltözetek nyáron is inkább sötét árnyalatúak, de szerephez juthat a világosabb szürke árnyalatok mellett a bézs, a drapp és a többi földszín is. Fehéret ebben az esetben sem ajánlott viselni, ez a szín maradjon meg a földközi-tengeri hajóutakhoz.
Ma egyre többen választják a hagyományos elemekre épülő, de a mintákat és színeket bátrabban használó, informált klasszikus, más néven modern klasszikus stílust is. Ez felhasználja a klasszikus elemeket, de újszerűen, bátran, a kor hangulatának megfelelően kombinálva. A legnevesebb divattervezők mai ajánlataikat leginkább ilyenek. Gucci széles csíkos flanelöltönyhöz gyöngyszürke inget és nyakkendőt ajánl, Dolce & Gabbana Esterházy-kockás öltönyhöz széles csíkos inget és perzsamintás nyakkendőt. Az örök klasszikus Giorgio Armani mélyszürke kreppöltönyhöz fekete inget és nyakkendőt kombinál.
A klasszikusnak mondott háromgombos zakók mellett ismét megjelentek a kétgombosok, s aki ma követni akarja a trendeket, a kétgombos, testvonalat követő zakót, egyenes szabású, nem szűk nadrágot, szűk inget és nyújtott orrú cipőt visel, kétségtelenül a hetvenes éveket idéző hangulatban, keskeny nyakkendővel.
De hiába a személyiséghez és fizikai adottságokhoz illő, jól megválasztott színű, tökéletes szabású és kidolgozású öltöny, mert mindez csak akkor ér valamit, ha aki hordja, viselni is tudja...
Schiffer Miklós