A fiatal magyar képzőművészek pályakezdését támogató, jelenleg közel 400 fős szakmai egyesület Gyep/tégla című tárlatának középpontjában a városi életforma, a természettel való közvetlen kapcsolat megszűnése áll. A Holdudvar Galériában augusztus 27-én nyíló kiállítást a léptékváltás, a város és a természet elemeinek felcserélése jellemzi. A bemutatott alkotások megoldást keresnek arra a feszültséggel teli viszonyra, melynek során elvész a lakótér otthonossága, s ezzel párhuzamosan erősödnek a civilizációs ártalmak. A művészek mindezek ellenére humorral reflektálnak a városi létforma negatívumaira. Újfajta megközelítésük nem a város szürkeségét, anti-humánus jellegét hangsúlyozza, hanem a mai városlakó modernitás-tapasztalatát kezeli aktívan és ironikusan.
"Az alkotásokban megmutatkozó város és természet játékosan egymásnak feszülő kettőse egyszerre fedi fel a művészek e fiatal generációjának saját környezetéhez való újfajta viszonyát, valamint a természethez való tipikusan urbánus hozzáállást." - összegzi a tárlatot Lovass Dóra és Szalai Borbála kurátor. A kiállítás a szeptemberi szezonzárásig látható a margitszigeti Holdudvar Galériában.
A kiállító művészekről
Albert Ádám évek óta pszeudó vagy imitált tárgyakat hoz létre. A várost néha úgy kezeli, mint erdőt, a botanikus kertet mint metropoliszt. Mostani installációjában a botanikus kertek növényrendszertani tábláinak formátumát ütközteti a digitális kultúrát megidéző piktogramokkal.
Csiszér Zsuzsi fotóira a részletek felfedező szeretete jellemző. Sokszor hétköznapi tárgyak megfigyeléséből hoz létre sajátosan ingergazdag vizuális egységeket. Jelen projektje játékosan kezeli a füvet: a fű a "Föld haja", amit meg lehet fésülni, copfba lehet fonni, vagy akár csatokkal összefogni.
Ferenczy Zsolt képsorozatain, installációin és objektjein montázsszerűen berendezett tájkertek és vágyterek reprezentációit mutatja be. Nála az otthon közeli melegsége és a távol fenyegető, titokzatos vonzása fonódik össze játékosan: ez a játékosság bármikor átfordulhat fenyegetettséggé, a fenyegetettség pedig a játékosságban oldódhat fel.
Koralevics Rita munkái a család és az otthon fogalomkörét járják körül, több alkotása foglalkozik saját gyökereinek és jelenbeli helyének keresésével. Nevelkedésének helyszíneit a családi házak és nyaralók "madáretetőként" való átértelmezése mentén dolgozza fel.
Oravecz Tímea Anita fotói egy spanyolországi köztéri művészeti projekt dokumentációi. Egy omladozó ház falában talált szekrény, s az abban elhelyezett ruhák, személyes tárgyak segítségével átértelmezi a köztér és magántér, a személyes és közösségi, a domesztikált és a nomád fogalmát.
Szemző Zsófia festményein, installációin és fotóin egy sajátos, álomszerű valóságérzékelés sokszor groteszk, néhol ironikus vizuális megoldási lehetőségeit kutatja. A fűpárna installáció egyszerre mutat rá az "utcára kerülés" kegyetlenségére és a fűben álmodozás, a párnán pihenés kellemes élményére.
Tarr Hajnalka installációira a hagyományos vagy hétköznapi kontextus megsértése, átírása jellemző. Hapák Péter fotográfussal olyan tereket választott fotóinak főmotívuma, a bárány számára, mint például a Déli pályaudvar.
Megnyitó: 2008. augusztus 27. 20:00 óra
A kiállítást Lovass Dóra esztéta és Szalai Borbála művészettörténész nyitja meg.
Megtekinthető: a Holdudvar Galéria szeptemberi szezonzárásáig.