Az ismerkedés nem csak a fiatalok privilégiuma. A kapcsolatok nagyarányú felbomlása, a válások, az elhalálozások következtében többször is keressük az igazit. Ha valaki kommunikatív, jó megjelenésű, sok emberrel találkozik, akkor nincs oka aggodalomra. A nagy számok törvénye alapján nagyobb az esélye az ismerkedésre, könnyebb talál újra társra. De ha valakinek nincs elég ideje, vagy nincsenek barátai, akikkel közösen szórakozhatna, vagy nem olyan kommunikatív és megnyerő külsejű, akkor segítséget vesz igénybe. Társkereső irodák állnak rendelkezésre, és újságok hemzsegnek a társkereső hirdetésektől. Pár évvel ezelőtt, az internet betörésekor megjelentek az internetes társkereső honlapok és a chat is. Az sms, telefonos ismerkedés is elterjedt és ma már rapid randin is részt vehetünk. A gyors randi során 7 fiú és 7 lány találkozik egy belvárosi, hangulatos kávéházban. 7 perces minirandevúkat adnak egymásnak. És társra találnak. Emellett számtalan szingli partit is szerveznek, ahol szabadon lehet ismerkedni.
Nagyon elterjedt az internetes ismerkedés. Annak ellenére, hogy még mindig alacsony a magyar lakosság internet-használata, a széles sávú internet terjedésével, a közösségi internetezési lehetőségekkel, valamint a munkahelyi számítógép-használattal egyre többen kacérkodnak a netes ismerkedéssel. Az internetes ismerkedés egyfajta "érzelmi tőzsde", ahol a kereslet és kínálat találkozhat, ahol jó eséllyel a levelező partner is keres valakit és levelezés közben, találkozás előtt jól felmérhető az intelligenciája, jelleme, humora, érdeklődési köre. Ami az előnye, az a hátránya is az internetnek: mivel a személyiség jelentős összetevője a személyes kisugárzás vagy "varázs", ami levélben nem "jön át", ezért jobb minél előbb találkozni, ha levélben még "minden stimmel".
Létezik virtuális és valós én, s ez a kettő nem mindig fedi egymást. A virtuális én azt a személyt tükrözi, aki arc nélkül, hang nélkül, mimika és gesztus nélkül a virtuális térben születik meg. Mivel nem interaktív a kapcsolat, így van idő átgondolni, mit válaszoljon, mit mondjon az illető. A valóságban már nehezebb megszólalni, minden pici jel árulkodik rólunk. Persze vannak olyanok is, aki ugyan olyanok a valóságban, mint a neten. Célszerű minél előbb találkozni, hogy ne szülessenek ábrándok a másik személyéről, s ne a vágyainkat vetítsük ki, hanem észleljünk.
A lobbizás komplex kommunikációs tevékenység, napjainkban elengedhetetlen tevékenység. Kopiás Gábor lobbiszakértő szerint az udvarlás a legtipikusabb lobbi tevékenység. Az ismerkedés kapcsán igyekszünk jó színben feltüntetni magunkat, s elnyerni a kiszemelt lénynek szimpátiáját. Ebben fontos szerepe van a benyomáskeltésnek, azoknak a terveknek, gondolatoknak, motivációknak és jártasságoknak az összessége, amelyek mind befolyásolják a másoknak szánt közléseinket. Gyakorlatilag reklámozzuk, ajánljuk önmagunkat. Ha sikeres a stratégiánk, akkor pozitív hatást gyakorlunk a környezetünkben lévőkre, ez visszahat az énképünkre, önbizalmunkra. A netes ismerkedésben ez könnyebb, hiszen nincs kontroll. Viszont nem célszerű más színben feltüntetni magunkat, hiszen hosszú távon kiderül a turpisság. A valós kommunikáció esetében segítségünkre van a szavakon túl a stílusunk, gesztusaink, mimikánk. Egy felmérés szerint a sikeres kommunikációban 7% szerep jut a szavaknak, 38% a stílusnak, hangnak, hanglejtésnek és 55% a metakommunikációs eszközöknek.
Hogyan kommunikál egy sikeres ember? Mindenki ismeri a nők nagymesterét, Casanovát. A szociálpszichológia "megfejtette" a csábítás mesterének titkát. A Casanova-effektus azt jelenti, hogy a férfi a csábítás során alkalmazkodik a nő igényeihez. Figyel a hölgyre, s azt adja, amire a nőnek szüksége van. Nem mereven egy szerepet játszik, hanem alkalmazkodik. A meglévő stílus és az alkalmazkodás tehát a titka a sikeres kommunikációnak.
A piacgazdaság térnyerésével a kommunikáció pontosabb, összeszedettebbé, lényegre törőbbé vált. Minden az eladásról szól. Eladunk egy terméket, eladjuk magunkat munkavállalóként, s piacra kerülünk partnerként, szeretőként. Megnőtt a kereslet és megnőtt a kínálati oldal. Válogatósabb vevővé váltunk, s nagyobbak lettek az igényeink. Túlzás, de érzékletes a fogyasztási párhuzam. Jó formára, szép külsőre, magas belső tartalomra, pozitív gondolkodásra, nyitottságra vágyunk. S ha valami elromlik a másikban, akkor "lecseréljük". Az igazi párkereső azonban tud különbséget tenni felszín és a tartalom között. Sokan ép a felszínessé váló világunk miatt a mély belső tartalmat keresi. A társ, a család a szeretet, a melegség, az emberi tartalmak színtere, melyre szükség van a felgyorsult versenyvilágban. Minden sikeres ember mögött egy szerető, segítő társ áll. Jó tehát, ha az ember tisztában van az értékeivel, s reális elvárásai vannak, egyébként könnyen csalódottá válhat, s elmagányosodhat.
A külső ami megfog, a belső, ami megtart. Nem elég tehát a szépség, sőt nem is biztos, hogy arra van szükség. Kánya Kata egyszer azt mondta a külsőről: "A társkereső irodámban megtapasztaltam, hogy hatodrangú kérdés a külső! Az a fontos, hogy személyiség legyél, és valami jót sugározz! De az tagadhatatlan, hogy a világ azt sugallja: légy karcsú! Los Angelesben van egy éjszakai klub, ahová a férfiak szabadon járhatnak, de csak az a nő lehet tag, aki nehezebb száz kilónál! És zúdulnak a palik a klubba, mert rengetegen imádják ezt a nőtípust! A karcsúságmánia társadalmi elvárás, divat, én viszont azt mondom, hogy mindenki önmagával alkosson egységet, és tök mindegy, hány kiló! (Forrás: http://www.holgyvilag.hu/index.php?apps=cikk&cikk=11445)
Mindegy milyen korban élünk, mindegy milyenek a társadalmi szokások, elvárások, modellek, egy biztos, az ember társas lény, s mindenki keresi azt az embert, aki mellett megtalálhatja a boldogságot. Alapvető emberi szükséglet a társ iránti vágy. A Maslow-féle szükséglethierarchia harmadik fokán, a fiziológiai és biztonsági szükségletek után a szeretet és a közösséghez tartozás igénye áll. Ezen a fok egyén legfőbb törekvése hogy barátok, vagy a szerelmese vegyék körül. A lényeg a bensőséges, gyengéd, őszinte emberi kapcsolatban van. Ez a társ iránti vágy nem a szexuális szükségletet jelenti, az a fiziológiai szinten van. A szív dolgaiban nincs racionalitás, nincs recept, hogy kit miért szeretünk, mit viselünk el a másiktól. S nincs másik olyan érzés, mint a kölcsönös szereteté, vagy a szerelemé. Mióta létezik férfi és a nő a földön, azóta egymásra vágynak, és vívják a csatát, melynek két különböző személyiség a természetes okozója.
A szerelem a világirodalom, a művészet legősibb toposza. Íme álljon itt egy remek, mely a beteljesült szerelemről szól:
Két karodban ringatózom
csöndesen.
Két karomban ringatózol
csöndesen.
Két karodban gyermek vagyok,
hallgatag.
Két karomban gyermek vagy te,
hallgatlak.
Két karoddal átölelsz te,
ha félek.
Két karommal átölellek
s nem félek.
Két karodban nem ijeszt majd
a halál nagy
csöndje sem.
Két karodban a halálon,
mint egy álmon
átesem..
(Radnóti Miklós: Két karodban)
Pató Erika