Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Klikkelj vagy lapozz!

Vajon kiszorítják-e az internetes könyváruházak a klasszikus könyvesboltokat a könyvpiacról? A hazai vásárlóközönség mind nagyobb hányada online könyváruházakból szerzi be olvasnivalóját, ami a hagyományos könyvesboltokat szerepváltásra kényszerítheti. Az NRC Piackutató által készített E-Commerce Trend Report 2009 adatai szerint 1,8 millió magyar felnőtt próbálta már ki az online vásárlást, a trendeket figyelve pedig megállapítható, hogy négy év alatt megnégyszereződött azoknak a száma, akik életükben legalább egyszer vásároltak valamit a világhálón.  

A hazai e-kereskedelem slágerterméke a könyv: a magyar netezők 15 százaléka – több mint 400 ezer ember – rendelt már könyvet valamelyik internetes boltból. A könyv ilyetén népszerűsége persze érthető – egyrészt az átlagosnál magasabban képzett internetes társadalom egyébként is relatíve többet költ erre a termékre (közel 80 százalékuk vett legalább egy könyvet az elmúlt 12 hónapban), másrészt a könyv olyan árucikknek számít, amelynek vásárlásakor kifejezetten alacsony a kockázat.

Az internetes könyváruházakban történő vásárlás számos előnnyel jár. Az érintettek leginkább az időben korlátlan vásárlás lehetőségét emelik ki, vagyis azt, hogy az árut a nap bármely időszakában betehetik virtuális kosarukba. Emellett fontos tényező a kényelem, valamint az is, hogy könnyű összehasonlítani az egyes termékek tulajdonságait és árát. A webáruházakat rendszeresen látogatók akár 10-20 százalékot is spórolhatnak a hagyományos üzletekben vásárlókhoz képest.

A hagyományos könyvesboltban vásárlás a legtöbb ember számára szabadidős tevékenység, a kikapcsolódás egy fajtája. A vásárló hosszasan nézelődik, belelapozgat, beleolvas a könyvekbe, megszagolja a nyomdából frissen kikerülő példányokat, élvezi a ropogós vagy éppen selymes papírok tapintását. Ezt nem tudja pótolni semmiféle webáruház. Felismervén ezt az igényt, egyre több könyvesbolt kezd oly módon átalakulni, hogy még inkább a szabadidő eltöltésének terévé váljon, gyereksarkot rendez be, vagy kávéházat nyit a könyvek között, hogy a polcról leemelt könyveket kényelmesen elhelyezkedve lapozgathassa át a vásárló.

A könyvesbolt látogatása mindezek ellenére általában magányos élmény. Az interneten mind nagyobb hangsúlyt kapó közösségi terek ugyanakkor a magányos olvasót is beemelik egy szociális hálóba, hiszen számtalan blogon, könyvkritikai fórumon olvashatja hasonló érdeklődési körű embertársai véleményét a könyvekről, sőt ő maga is véleményformálóvá válhat. Az igényesebb webáruházak személyre szóló hírleveleket küldenek, illetve egész nap elérhető chat vonalakkal biztosítják a vásárlás egyedi élményét. A hagyományos könyvesboltban ugyan személyesen találkozhatunk az eladókkal, ám azoknak rendszerint kevés idejük van arra, hogy a vásárlóval elbeszélgessenek a vásárlót érdeklő témáról, s nem is várható el, hogy az irodalom minden szegmensét jól ismerjék. Így a vásárlóval való személyes kapcsolat, a vásárolni kívánt termékekről való disputa paradox módon sokkal inkább az internetre jellemző a közösségi oldalakon, illetve a chat ablakokon keresztül.
A hagyományos könyvesboltokban ráadásul sokkal nehezebb egy-egy adott könyvet megkeresni. Hisz a kb. 17.000 cím közül kell kiválasztani a minket érdeklőket, noha természetesen a könyveket egy viszonylag jól átlátható logika alapján helyezik el a kínálókra illetve a könyvespolcokra. Ugyanakkor számtalanszor fordul elő, hogy egy-egy könyvet nem a megfelelő műfajba katalogizálnak, s olyankor segítség nélkül esélye sincs a vásárlónak megtalálnia az őt érdeklő kiadványt. Ráadásul a katalógus rendszer meglehetősen rugalmatlan találmány, hiszen egy adott könyvet csupán egyetlen helyen kereshetünk, vagyis tudnunk kell előre, hogy amit keresünk, az a könyvesbolti eladó szerint például ifjúsági vagy szépirodalomnak minősült-e, a kortárs irodalom polcain keressük, avagy netán az SF kötetek között? Egy-egy könyv esetenként minden könyvesboltban más-más helyen keresendő az eladók tájékozottságának, műveltségének, érdeklődési körének függvényében.

Ezzel szemben a webáruházak keresőrendszerei sokkal rugalmasabbak, hisz a könyvekre többféle módon is rátalálhatunk. Több kategóriában is kereshetjük, s a könyvek minden adekvát kategória szerint felbukkanhatnak. A virtuális könyvespolcok keresési igényeink szerint pillanatról pillanatra átrendezhetőek.
A hagyományos könyvesboltokban a kiadók között óriási a verseny, ráadásul meg kell küzdeniük a terjesztők preferenciáival is. Ha egy kiadó nem alakít ki megfelelő jó viszonyt a terjesztőkkel és az 50% körüli terjesztői jutalékon túl nem költ további temérdek pénzt a megfelelő minőségű terjesztés biztosítására, akkor a könyve nem kerül kirakatba, nem állítják ki a premier gondolákon, s még csak a borítóját sem látja senki. Egy könyvespolcra elhelyezve, ahol csak a könyv gerince látszik vajmi kevés az esély arra, hogy a vásárló a könyvet megtalálja. Ezzel szemben a webáruházakban minden könyv kvázi egyforma esélyekkel indul, hisz amikor egy vásárló rákeres az adott kötetre, a könyv teljes címoldalával, fülszöveggel és minden alapvető információval tárul az olvasó elé, saját monitora közepén.

Ezért a kiadóknak is mind inkább az az érdekük, hogy köteteik a webáruházakban elérhetők legyenek.
Elképzelhetőnek tartom, hogy a könyvesboltok a közeljövőben még inkább a szabadidő kellemes eltöltésének színtereivé válnak, miközben a kiadók kvázi kiállítótermeivé alakulnak át. A kiadók nem azért jelennek meg a könyvesboltokban köteteikkel, hogy azokat ténylegesen ott értékesítsék, hanem azért, hogy megmutathassák magukat, termékeiket. A könyveket szeretők pedig kedvükre nézegethetik a számukra érdekes kiadványokat, melyeket hazatérve a kiállítási árnál jóval olcsóbban rendelnek majd meg valamelyik webáruházban.

Dr. Mund Katalin, szociológus a Booker.hu webáruház igazgatója


 A zöld szállítási megoldások reneszánsza

A zöld szállítási megoldások reneszánsza 

Eszedbe jutott már, hogy mennyire hatékony egy biciklis futárszolgálat a városi közlekedésben? A nagyvárosokban, mint Budapest, egyre népszerűbbek azok a futárok, akik kerékpárral oldják meg a csomagszállítást, hiszen a lüktető forgalomban gyorsabban célba érnek, és még a környezetet is kímélik. Mi áll ennek a trendnek a hátterében, és milyen előnyöket kínálnak ezek a szolgáltatások?
Testmozgás és mesevilág – a gyermek mindennapjai

Testmozgás és mesevilág – a gyermek mindennapjai 

A gyerekek világa játékkal, kíváncsisággal és felfedezésekkel van tele: itt az aktivitás és a mesevilág olyan elemek, melyek nemcsak fejlesztik a kicsik képességeit, hanem tartalmasabbá, boldogabbá is teszik a mindennapjaikat.
A családközpontú ellátás és a betegbiztonság a szülészet alapja

A családközpontú ellátás és a betegbiztonság a szülészet alapja 

A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van.
Ezek a leggyakoribb allergének a kutyatápokban – kerüld őket!

Ezek a leggyakoribb allergének a kutyatápokban – kerüld őket! 

A kutyák táplálékallergiái egyre gyakoribb problémát jelentenek a gazdik számára.
Ayurvéda az élet tudománya: egészség és harmónia az ősi tanításokkal

Ayurvéda az élet tudománya: egészség és harmónia az ősi tanításokkal 

Az ayurvéda több ezer éves bölcsessége sokak számára még ismeretlen, pedig ez a gyakorlat Indiából egészen napjainkig fennmaradt és elterjedt.
A rendszeres infraszaunázás jótékony hatásai

A rendszeres infraszaunázás jótékony hatásai 

Az ép testben ép lélek mondás talán sosem volt aktuálisabb, mint napjainkban.
Így készíthető olajos macerátum házilag

Így készíthető olajos macerátum házilag 

Az olajos macerátumok készítése régre nyúlik vissza, hiszen a természet gyógyító erejét már évezredekkel korábban elhoztuk az otthonunkba.
Harmónia és egészség – megoldások a mindennapokra

Harmónia és egészség – megoldások a mindennapokra 

A női és férfi szervezet egészsége sokszor más jellegű figyelmet kíván. Bár a hétköznapi rohanásban hajlamosak vagyunk a kellemetlen tüneteket elbagatellizálni, a korai odafigyelés gyakran meghálálja magát. 
A gyaloglópad az új trend az otthoni edzéshez!

A gyaloglópad az új trend az otthoni edzéshez! 

Bevallom, amikor először hallottam a gyaloglópadról, kicsit szkeptikus voltam.
6 egyszerű tipp lakásból házba költözéshez

6 egyszerű tipp lakásból házba költözéshez 

Nőként sokat kombinálunk, ami időnként bosszantó, de néha nem is rossz szokás. Kiváltképp akkor, ha olyan szituáció előtt állunk, mint egy lakásból való költözés az új családi házba.