Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Klikkelj vagy lapozz!

Vajon kiszorítják-e az internetes könyváruházak a klasszikus könyvesboltokat a könyvpiacról? A hazai vásárlóközönség mind nagyobb hányada online könyváruházakból szerzi be olvasnivalóját, ami a hagyományos könyvesboltokat szerepváltásra kényszerítheti. Az NRC Piackutató által készített E-Commerce Trend Report 2009 adatai szerint 1,8 millió magyar felnőtt próbálta már ki az online vásárlást, a trendeket figyelve pedig megállapítható, hogy négy év alatt megnégyszereződött azoknak a száma, akik életükben legalább egyszer vásároltak valamit a világhálón.  

A hazai e-kereskedelem slágerterméke a könyv: a magyar netezők 15 százaléka – több mint 400 ezer ember – rendelt már könyvet valamelyik internetes boltból. A könyv ilyetén népszerűsége persze érthető – egyrészt az átlagosnál magasabban képzett internetes társadalom egyébként is relatíve többet költ erre a termékre (közel 80 százalékuk vett legalább egy könyvet az elmúlt 12 hónapban), másrészt a könyv olyan árucikknek számít, amelynek vásárlásakor kifejezetten alacsony a kockázat.

Az internetes könyváruházakban történő vásárlás számos előnnyel jár. Az érintettek leginkább az időben korlátlan vásárlás lehetőségét emelik ki, vagyis azt, hogy az árut a nap bármely időszakában betehetik virtuális kosarukba. Emellett fontos tényező a kényelem, valamint az is, hogy könnyű összehasonlítani az egyes termékek tulajdonságait és árát. A webáruházakat rendszeresen látogatók akár 10-20 százalékot is spórolhatnak a hagyományos üzletekben vásárlókhoz képest.

A hagyományos könyvesboltban vásárlás a legtöbb ember számára szabadidős tevékenység, a kikapcsolódás egy fajtája. A vásárló hosszasan nézelődik, belelapozgat, beleolvas a könyvekbe, megszagolja a nyomdából frissen kikerülő példányokat, élvezi a ropogós vagy éppen selymes papírok tapintását. Ezt nem tudja pótolni semmiféle webáruház. Felismervén ezt az igényt, egyre több könyvesbolt kezd oly módon átalakulni, hogy még inkább a szabadidő eltöltésének terévé váljon, gyereksarkot rendez be, vagy kávéházat nyit a könyvek között, hogy a polcról leemelt könyveket kényelmesen elhelyezkedve lapozgathassa át a vásárló.

A könyvesbolt látogatása mindezek ellenére általában magányos élmény. Az interneten mind nagyobb hangsúlyt kapó közösségi terek ugyanakkor a magányos olvasót is beemelik egy szociális hálóba, hiszen számtalan blogon, könyvkritikai fórumon olvashatja hasonló érdeklődési körű embertársai véleményét a könyvekről, sőt ő maga is véleményformálóvá válhat. Az igényesebb webáruházak személyre szóló hírleveleket küldenek, illetve egész nap elérhető chat vonalakkal biztosítják a vásárlás egyedi élményét. A hagyományos könyvesboltban ugyan személyesen találkozhatunk az eladókkal, ám azoknak rendszerint kevés idejük van arra, hogy a vásárlóval elbeszélgessenek a vásárlót érdeklő témáról, s nem is várható el, hogy az irodalom minden szegmensét jól ismerjék. Így a vásárlóval való személyes kapcsolat, a vásárolni kívánt termékekről való disputa paradox módon sokkal inkább az internetre jellemző a közösségi oldalakon, illetve a chat ablakokon keresztül.
A hagyományos könyvesboltokban ráadásul sokkal nehezebb egy-egy adott könyvet megkeresni. Hisz a kb. 17.000 cím közül kell kiválasztani a minket érdeklőket, noha természetesen a könyveket egy viszonylag jól átlátható logika alapján helyezik el a kínálókra illetve a könyvespolcokra. Ugyanakkor számtalanszor fordul elő, hogy egy-egy könyvet nem a megfelelő műfajba katalogizálnak, s olyankor segítség nélkül esélye sincs a vásárlónak megtalálnia az őt érdeklő kiadványt. Ráadásul a katalógus rendszer meglehetősen rugalmatlan találmány, hiszen egy adott könyvet csupán egyetlen helyen kereshetünk, vagyis tudnunk kell előre, hogy amit keresünk, az a könyvesbolti eladó szerint például ifjúsági vagy szépirodalomnak minősült-e, a kortárs irodalom polcain keressük, avagy netán az SF kötetek között? Egy-egy könyv esetenként minden könyvesboltban más-más helyen keresendő az eladók tájékozottságának, műveltségének, érdeklődési körének függvényében.

Ezzel szemben a webáruházak keresőrendszerei sokkal rugalmasabbak, hisz a könyvekre többféle módon is rátalálhatunk. Több kategóriában is kereshetjük, s a könyvek minden adekvát kategória szerint felbukkanhatnak. A virtuális könyvespolcok keresési igényeink szerint pillanatról pillanatra átrendezhetőek.
A hagyományos könyvesboltokban a kiadók között óriási a verseny, ráadásul meg kell küzdeniük a terjesztők preferenciáival is. Ha egy kiadó nem alakít ki megfelelő jó viszonyt a terjesztőkkel és az 50% körüli terjesztői jutalékon túl nem költ további temérdek pénzt a megfelelő minőségű terjesztés biztosítására, akkor a könyve nem kerül kirakatba, nem állítják ki a premier gondolákon, s még csak a borítóját sem látja senki. Egy könyvespolcra elhelyezve, ahol csak a könyv gerince látszik vajmi kevés az esély arra, hogy a vásárló a könyvet megtalálja. Ezzel szemben a webáruházakban minden könyv kvázi egyforma esélyekkel indul, hisz amikor egy vásárló rákeres az adott kötetre, a könyv teljes címoldalával, fülszöveggel és minden alapvető információval tárul az olvasó elé, saját monitora közepén.

Ezért a kiadóknak is mind inkább az az érdekük, hogy köteteik a webáruházakban elérhetők legyenek.
Elképzelhetőnek tartom, hogy a könyvesboltok a közeljövőben még inkább a szabadidő kellemes eltöltésének színtereivé válnak, miközben a kiadók kvázi kiállítótermeivé alakulnak át. A kiadók nem azért jelennek meg a könyvesboltokban köteteikkel, hogy azokat ténylegesen ott értékesítsék, hanem azért, hogy megmutathassák magukat, termékeiket. A könyveket szeretők pedig kedvükre nézegethetik a számukra érdekes kiadványokat, melyeket hazatérve a kiállítási árnál jóval olcsóbban rendelnek majd meg valamelyik webáruházban.

Dr. Mund Katalin, szociológus a Booker.hu webáruház igazgatója


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.