Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Konferencia a magyar divatról

Mikor fog megszűnni egy- két éves lemaradásunk a divat területén, várható-e fellendülés a hazai textiliparban a közeljövőben? Én is ezekre a kérdésekre kerestem a választ a Magyar Divat Szövetség, a GfK Hungária és a Next Magazin szervezésében megtartott divatszakmai konferencián és workshopon, amelyet 2005. június 9-én tartottak újságírók és szakmabeliek részvételével.

A meghívottak betekintést kaptak a magyar ruházati piac jelenlegi erősségeibe és gyengeségeibe, illetve jövőbeli lehetőségeibe és fenyegetettségeibe. Kvantitatív és kvalitatív kutatások eredményein keresztül mutatták be a szakmai előadók a piac keresleti és kínálati oldalát, de szó esett a kínai dömpingről, a multinacionális cégek agresszív piacpolitikájáról, a nagyáruházak továbbélési esélyeiről illetve a textil- és ruházati ipar jövőjét érintő várható kormányzati intézkedésekről. A konferencia végére érdekes összkép alakult ki a magyar fogyasztói szokásokról, a hazai kereskedők és a média szerepének jelentőségéről.

Önt érdekli a divat?

 Talán nem meglepő, hogy egy tipikus magyar vásárló a német átlag negyedénél is kevesebbet költ évente ruhatára felújítására. Lemaradásunk pedig nemcsak abszolút értékben mérhető; a kelet-közép európai régió országai közül Bulgária után hazánkban a legalacsonyabb a ruházat aránya a családi költési szerkezetben. Természetesen az ilyen statisztikai kijelentések mindig félrevezetők lehetnek, ha megfeledkezünk az adatok szórásáról, az átlagos bérszínvonalról és a forint vásárlóerő- paritásáról.  Ahhoz, hogy képet kapjunk a magyar vásárlók preferenciáiról, további megkérdezések szükségesek.

A GfK Hungária kutatásai szerint az árleszállítások játszák a legfontosabb szerepet ruhavásárláskor. A magyar hölgyek (és urak) szeretnek olcsón hozzájutni olyan termékekhez, amelyeket jobbára ismerőseik ajánlanak nekik, vagy amelyekre díszes kirakatokban, gusztusosan elhelyezve bukkannak.

Ugyanakkor jóval kevesebb figyelmet szentelnek a reklámokra, katalógusokra, divatlapokra. Azt is mondhatjuk tehát, hogy egy szűk csoporttól eltekintve a magyar nők nem túl tájékozottak az aktuális divatirányzatokról.

Nemzetközi divat- és stílusmagazinok helyett az üzletek kínálatából, illetve barátnőik véleményéből indulnak ki, amikor képet alkotnak magukban a "divatos nő"-ről.

A megkérdezettek 44%-a mondta azt magáról, hogy érdekli a divat, valójában azonban a tartósság, a kényelem, az alkatot megfelelően hangsúlyozó illetve elrejtő fazon, a kezelhető anyag és az olcsó ár szempontjai vezetik a vásárlási kritériumok listáját. (Az ismert márka a nyolcadik, a legfrissebb divat követése mindössze a tizedik helyen áll.)

 Úgy tűnik tehát, hogy a rendszerváltás után 15 évvel még mindig "nem a ruha teszi az embert", vagyis sokan a praktikumot részesítik előnyben a divattal szemben. Vajon ennek egyetlen oka az alacsony magyar jövedelmekben keresendő, vagy a probléma ennél összetettebb? A következő előadók fényt derítettek a válaszra.

Olcsón gagyit

A SIMOL Tanácsadó Kft által végzett SWOT- analízis során a textil-, ruha-, bőr- és cipőiparban dolgozó munkaadókat és munkavállalókat kértek meg az iparág helyzetének megítélésére. A kvalitatív kutatásból az derült ki, hogy az iparág hogyan látja saját teljesítményét (erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és fenyegetettségeit).

Az eredmények arra hívják fel a figyelmet, hogy a magas a technikai tudás, tapasztalat, a minőségre való törekvés nem párosul innovatív szemlélettel, kreativitással és megfelelő gyártmánytechnológiával.

 Főleg tőkehiány és a magas közterhek állnak a fejlesztés útjába, miközben a feketekereskedelem és a külföldi nagyáruházak betelepülése egyre inkább kiélezett versenyhelyzetet teremt. Ilyen körülmények között a magyar gyártók és kereskedők inkább régi-módi, jól bevált fazonú darabokat termelnek és nem törődnek ósdi termékeik megfelelő marketingjével, amivel gyorsan lemaradnak a megfizethető áron divatos és jó minőségű termékeket kínáló nemzetközi cégek mögött.

Pedig a megoldás kulcsa már ott van a kezükben, hiszen maguk is látják lehetőségeiket, amelyek a túlélés egyetlen eszközei: Új piacok megszerzése, nagyobb hozzáadott érték teremtése és innováció jelenti a kiutat a stagnálás és a hanyatlás állapotából.

Mindenek előtt tehetséges és kreatív divattervezők kellenek, akik ismerik a legfrissebb trendeket, azokat mégsem másolva, eredeti és divatos terméket terveznek.

Továbbá hatékony (és nem feltétlenül költségkímélő) marketing kampányokra (nyugodtan nevezhetjük ezeket a világmárkák elleni reklám-hadjáratoknak) van szükség, amelyek a széleskörű közönség számára teszik ismertté a trendi magyar holmikat. Mindehhez természetesen elengedhetetlen a pénz, a sok pénz. De a marketingszemlélet és a vevőorientáció marad az egyetlen olyan tényező, amely versenyelőnyhöz vezethet. A dizájn és a marketing költségeit az alacsonyabb haszonkulcs ellenére ugyanis előbb- utóbb a nagyobb forgalom és a méretgazdaságosság fogja kompenzálni.

Divatos megjelenés vagy divatáldozattá válás?

Összeállt tehát a kép. A magyar közéleti személyiségeket és a hétköznapi magyar hölgyeket nem véletlenül támadják külföldi kollégáik és barátaik divatjamúlt öltözködésük miatt. Egyrészt valóban nem vagyunk túlinformálva a londoni, párizsi és milánói kifutók világáról, másrészt, aki tudatában van a friss irányzatoknak, annak is le kell mondania a divat követéséről, hiszen nem kapja meg az üzletekben észszerű áron az igazán divatos ruhákat és kiegészítőket. De hogyan oldható fel ez az ördögi kör?

A válasz nagyon egyszerű. A média remek eszköz arra, hogy igényt ébresszen a magyar nőkben a divatos öltözködés iránt, hogy megismertesse az idősebb és teltebb idomokkal rendelkezők számára azt, hogy hogyan tehetik ezt a megfelelő anyagok, színek és kiegészítők segítségével. Ha pedig már kialakult elképzelése van a fogyasztónak arról, hogy például kerek orrú balerinacipőt szeretne venni, nem emeli le a polcról a hegyes orrút még akkor sem, ha az üzletek 99%-ban még csak olyat lehet kapni. Ez lesz az a fogyasztói magatartás, ami rákényszeríti a kereskedőket és a gyártókat, hogy divatos termékeket gyártsanak a vevőorientáció jegyében.

 Ha ez megvalósul, nem kell tovább Bécsbe járni vásárolni, és nem rohanjuk meg a bevásárló központokat Londonban vagy akár Miamiban járva, hogy nagyságrendekkel olcsóbban, nagyságrendekkel divatosabb termékeket vegyünk. ( mivel még Miami is olcsóbb Budapestnél

A ruházati ipar ugyan számos kihívással néz szembe, a globalizáció, a fogyasztói szerkezet és magatartás, illetve a külföldi működő tőkebeáramlás, valamint a feketegazdaság és az olcsó távol-keleti áruk beáramlása miatt, határozott stratégia kialakítása és annak tudatos végrehajtása sikerre vezethet. Biztos recept nem létezik, az alternatívák megtalálása és kiválasztása a vállalkozások jövőorientáltságán és stratégiai szemléletén múlik. Bizonyos folyamatok mégis a hazai vállalatok esélyeit erősítik.

A konfekció újraértelmezése, dizájn mindenek előtt

A hatalmas divatházak kifutóin megjelenő csodálatos egyedi készítésű ruhák, az haute couture laikusok által sokszor hordhatatlannak ítélt költeményei rendkívül fontos szerepet játszanak a divathullámok elindításában.

A sokszor utcai divat (street fashion) által inspirált motívumok először a kifutókon jelennek meg, ahol hatalmas show-k formájában mutatják be őket elsősorban a médiának.

Ezeket a luxus ruhákat a világ csupán néhány asszonya engedheti meg magának, a felhajtás azonban még így is megéri. Nemcsak a parfümök és kiegészítők (accessoires) miatt, hanem mert az haute couture "lebutított", vagyis hordhatóbb, hétköznapibb változatai, a prét-á-porter kollekciók, már sorozatgyártásban készülnek, és a tehetősebbek számára elérhető áron kerülnek forgalomba.

A konfekció gyártás gyakorlatilag ezen öltözékek olcsó kivitelezésű másolatai. Legalábbis eddig ez így volt.

Az utóbbi időben azonban rendhagyó módon a H&M vezető divattervezőket kért fel konfekció kollekcióinak tervezésére. Tavaly a Channel-ház divatdiktátorát, Carl Lagerfeldet, idén pedig a fiatal és tehetséges Stella McCartneyt (Paul McCartney lányát) bízták meg a konfekcióruhák tervezésére.

Ez azért nagy áttörés, mert többé nem mondhatja egyetlen kreatív és tehetséges tervező - Magyarországon sem-, hogy derogál neki konfekciót tervezni. Új pálya körvonalazódhat a diplomás fiatal divattervezők számára: igényes és divatos hazai kollekciók tervezése művészi igényességgel és eladható praktikussággal. A vállalatok pedig a nemzetközileg is magasnak számító magyar oktatás színvonalhoz méltó szakembereket alkalmazhatnak a "vérfrissítésre".

A márka értéke, marketing mesterfokon

Már esett szó a magyar gyártók követő magatartásáról, a sikeres modellek egyszerű lemásolásáról. Míg azok az innovatív gyártók, akik új termékek bevezetése érdekében jelentős erőfeszítéseket tesznek, beruháznak, addig számos követő a termékek másolásával jelentős kiadástól menekül meg, élvezve a termékélet-görbe növekedési szakaszának előnyeit.

Kishonti Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezető főtanácsosa a Kormány vállalkozás-fejlesztési és támogatási elképzelésein túl a szellemi tulajdon (szabadalom, használati mintaoltalom, formatervezési mintaoltalom (!!!) és védjegy) védelmében rejlő lehetőségekre is felhívta a figyelmet. Hamarosan vége lesz a mértéktelen utánzásnak és ötletrablásnak.

Érdemes lesz igényes márkát kialakítani, még akkor is, ha ez hosszú távú és rendkívül költséges feladat, már csak azért is, mert a márkaboltok hazánkban is rendkívüli népszerűségnek örvendenek. Elsősorban  magas jövedelműek, a biztos anyagi háttérrel rendelkezők és egy demográfiailag jól elkülöníthető célcsoport, a tinédzserek fogékonyak a márkák iránt. Ez utóbbiak bármennyi pénzt kiharcolnának a szüleiktől, csakhogy divatosakká, a közösség által elfogadottakká vagy éppen megbecsültekké váljanak. Ők az a korosztály, akik szívesen próbálják ki az újdonságokat, de fontos számukra a megvásárolt termék presztízsértéke. Rájuk hatnak leginkább a globalizációs hatások. Sokszínűek és imázs-tudatosak. Kiváló célcsoportot alkotnak tehát a divatipar számára, és befolyásolják az idősebb korosztály ízlését. Ők már nagyon is tisztában vannak azzal, hogy az öltözködés és a jó megjelenés rendkívül fontos szerepet játszik személyük megítélésében. Akár egyet értünk vele, akár nem, a külsőségek hatással vannak szakmai és privát kapcsolatainkra. Az üzleti és a magánéletben egyaránt harmonikus, stílusos, nem utolsó sorban divatos öltözék segít bennünket ahhoz, hogy "eladjuk magunkat".

Kérdéseimre tehát választ kaptam a konferencián: Megszűnhet lemaradásunk a nemzetközi divattrendektől, de ebben meghatározó szerepet játszik a fogyasztók tájékozottsága és attitűdje a divat követését illetően. A kínálat mindig igazodik a kereslethez, a termékek minősége és ára pedig a piaci igényekhez. A divat alakulása tehát csakis rajtunk, fogyasztókon múlik még hazánkban is.


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.