A koronavírus járvány alapjaiban változtatja meg a világ számos nagyvárosának közlekedési rendszerét. Sok helyen alakítanak ki hirtelenjében külön biciklisávokat a kerékpárosoknak, utakat szabadítanak fel a gyalogosforgalom számára, mindezt azért, hogy a tömegközlekedést hanyagoló tömeg könnyeben és gyorsabban érjen célba.
És persze egészségesebben is, hiszen a zsúfolt buszok és villamosok helyett könnyebb a social distance szabályainak betartása, ha csupán egymagunk ülünk a kerékpáron.
Az üres utak mindeközben sokakat csábítanak felelőtlen száguldozásra, de érdemes ésszel csinálni ezt is, hiszen ez komoly veszélyt jelenthet gyalogosra, kerékpárosra egyaránt.
És még egy fontos adalék: ugyan még csak az egész járvány elején tartunk, arra már számos bizonyíték van, hogy a légszennyezettség, ideértve a kipufogógázokat is, jelentős mértékben károsítja a Covid-19-sel fertőzöttek túlélési esélyeit, most pedig a gépjárműforgalom csökkenésével óriásit javult a városok levegőminősége.
Többek között ezt is figyelembe véve alakítanak ki egyre több bicikliutat és gyalogosutat a zsúfolt nagyvárosok korábbi autóútjaiból, leparancsolva onnan a motoros forgalmat.
Philadelphiában például a városi hatóságok a helyi lakosok követelésére március végén lezártak a folyópart mentén majd öt kilométer hosszan húzódó autópályát a gépjárműforgalom elől, és átadták azt a kerékpárosoknak.
Denver pop-up (egyfajta ideiglenes) kerékpáros és gyalogos sávokat alakított ki a városon átmenő egyes autópályákon, valamint a Sloan-tó körüli utakon, hogy így segítse a kerékpáros és gyalogos forgalmat a városban. Oakland város hatósága pedig a minap jelentette be, hogy a város teljes úthálózatának 10 százalékát zárják le a gépjárműforgalom elől.
Vancouverben is bejelentették, hogy a Stanley Parkban csak kerékpározva és gyalogosan lehet közlekedni, Winnipegben négy utcát teljesen lezártak a kerékpárosok és a gyalogosok számára reggel 8 és este 20 óra között, Calgaryban pedig a forgalmi sávokat a kerékpárosokhoz igazították.
Hasonlóan más városokhoz, Budapesten is csaknem 90 százalékkal esett vissza a buszhasználat, és 50 százalékkal csökkent a közúti forgalom. A magyarok is biciklipártiak, a 18-69 évesek 70 százalékának van saját kerékpárja.
Sydney, Perth és Adelaide Ausztráliában, Chapel Hill az Egyesült Államokban, Calgary pedig Kanadában tartozik azon városok közé, amelyek egyes kerületekben automatizálták a gyalogos átjárókat.
Berlinben egy forgalmas utcán új, széles kerékpáros sávokat alakítottak ki a korábbi gépjármű sávok helyett. Bogota 35 km-en keresztül a korábbi forgalmi sávokat új kerékpáros sávokká alakította, melyek szélességét a használat függvényében lehet beállítani.
Az Egyesült Királyság a kivételek egyike (most is, mint mindig). Londonban, ahol a forgalom a főutakon 63 százalékkal csökkent az elmúlt időszakban, a gyaloglásért és a kerékpározásért felelős biztos, Will Norman szerint a városi utak mentén fekvő ideiglenes kerékpáros útvonalak nem alkalmasak arra, hogy rajtuk a forgalom biztonságos legyen.
A kelet-londoni Hackney helyi tanácsa a renitensek közé tartozik, az első olyan brit helyi hatóság, amely azt tervezi, hogy közútjait ideiglenesen biciklis utakká alakítja.