A Leary és munkatársai által felismert 16 interperszonális alaptémából az L: Kooperatív és az M: Szeretetteljes magatartás összevonásával keletkezett ez az osztály. Tagjait a pozitív érzelmi bázis és az együttműködési készség jellemzi. Irányítani, uralkodni nem-igen akarnak ezek az emberek, illetve készségesen lemondanak a vezetői szerepről a kooperativitás javára.
Adaptív formában a szívélyes, harmonikus együttműködés mellett a konvencionalitás, a szociabilitás, a barátságosság a domináns tulajdonságuk. Ők a csapatszellem tipikus képviselői. Jelszavuk: beszéljük meg és csináljuk együtt. Hirdetik - teljes joggal -, hogy a kollektíva több, mint az egyének összessége: minőségileg is más, magasabb rendű. Egy-egy döntés meghozatala előtt ki-ki elmondhatja a maga javaslatát, ezt el is várják tőle; de a közös döntést sem tekintik kőbe vésettnek: ha az élet meghaladja azt, rugalmasan módosítják. Közben azért figyelnek az ősök tudását tükröző hagyományokra, a megtartó szokásokra is.
Extrém fokban a merev konformizmus válik uralkodóvá ("Mink ezt így szoktuk csinálni". "Járt utat a járatlanért el ne hagyj."). Irtóznak az új, eredeti elképzelésektől, elzárkóznak minden kritika elől. Indulataikat, negatív érzéseiket a kívülállókra vetítik, hajlamosak a külső bűnbak-keresésre (outgroup-reakciók: "Aki nincs velünk, az ellenünk van."). Szekták nagy részére jellemző attitűd. Én-idegenként élik meg generalizált feszültségüket is, amelyet nem képesek tudatos emocionális problémához kapcsolni, ezért gyakran hisztériás, konverziós tünetekre váltják (hisztériás bénulás, némaság, megvakulás), vagy paranoid schizofréniában élik meg.
Emberi (intim) kapcsolataikat tünetmentesen is minden szinten majdnem kizárólagosan LM-személyekkel építik ki és tartják.
Mivel tanult alkalmazkodási stílus, szorongás-elhárítási magatartás ez az attitűd is, nem meglepő, hogy gyakran tapasztalható szabadságvesztésre ítélt személyeknél (hasonlóan az ugyancsak átmenetileg vállalt homoszexuális, leszbikus viselkedéshez, amelyet szabadulás után zökkenőmentesen felvált a heteroszexuális érdeklődés és magatartás.)
Nézzük most is az attitűd kialakulásának menetét!
Ahogy írtam, kapcsolatot szinte kizárólag LM-személyekkel tartanak fent, az interperszonális reflex is az.
És itt a kulcs.
Az interperszonális reflex az a tudattalan válasz, amit a másik személy ugyancsak tudattalanul kódolt viselkedésére adunk. Az LM-attitűd tehát úgy keletkezik, hogy ilyen szülői, óvónői, tanítói hatások érik a gyereket.
Mivel ez az attitűd adaptív formában kifejezetten pozitív (jó az egyén, a szűkebb és a nagyobb közösség számára is), követendő példának állíthatjuk a (leendő) szülők, nagyszülők, de a pedagógusok számára is. A gyerekek egyébként is szívesen tartoznak csoporthoz - ez "tartja fent" a cserkész- és más mozgalmak mellett a különböző szakköröket, klubokat, egyleteket is.
Nekünk, felnőtteknek csak arra kell ügyelnünk, hogy csapatunk (a család is az ebből a szempontból) egészségesen rivalizáljon más csapatokkal: ne alakuljon ki a fentírt outgroup-effektus. Fontos, hogy a gyerekek már egészen kis korukban megtanulják egymástól különböztetni az ellenfelet és az ellenséget.
És ne szégyelljük kimondani: az LM-attitűd adaptív formája a demokrácia minden alapvető elemét is tartalmazza. Az a tény, hogy pozitív érzelmi bázison állnak ennek az osztálynak a tagjai, valamint az együttműködés, a csapatszellem, a hagyományok tisztelete és mások véleményének a kikérése a jellemző, jól mutatja, hogy az egymás mellé rendelődés a legjobb eredményeket válthatja ki mindenkiből.
Jelzi ugyanakkor ez az osztály (is) annak a filozófiai elvnek az érvényesülését az élet minden területén - így az interperszonális sajátosságokban is -, hogy a mennyiségi változások minőségi változásokat idéznek elő.
Ebben az osztályban látványosan észlelhetjük ezt: ha több a kelleténél a hagyományok tisztelete, a szokásokhoz való ragaszkodás, a kívülállókkal való szembehelyezkedés; ha annyira jók akarunk lenni, hogy nem tudunk mit kezdeni negatív érzéseinkkel - óhatatlanul és elkerülhetetlenül negatív és (mondjuk ki!) kóros folyamatok indulnak be.
Szülők és általában felnőttek: lehet, hogy a nagy testvér is, de biztos, hogy a gyerek figyel - óvatosan a példaadással!
Folytatjuk. Addig is konzultációs lehetőség:
(06-1) 24-00-117, 06-20-950-61-33, [email protected], [email protected].