A szervezők Budapest egyik forgalmas helyén, a Nyugati téren felállítanak egy hulladékokból készült fát, melyre felhívásuk nyomán a vásárlási bojkotthoz kapcsolódva az akcióban résztvevők felakaszthatják otthonról hozott, vásárlásaik során beszerzett nejlonzacskójukat. Részvételükért és a Ne vásárolj semmit! napi „nem vásárlásukért” cserébe egyedi tervezésű tudatos vásárló vászontáskát kapnak ajándékba.
Felhívás
NÁJLONFA AKCIÓ – tiltakozzunk együtt az ésszerűtlen fogyasztás ellen
A TVE mindenkit vár a Nyugati térre, ahol a csatlakozók felakaszthatják a magukkal hozott üres nejlon szatyrot a Nájlonfára!
A szimbolikus fa vázát a Cellux Csoport művészei készítik el, a vásárlási dömping elleni tiltakozásul mindenki elhelyezheti rajta elnyűtt nejlonzacskóját.
Helyszín: Budapest, Nyugati tér – (a pályaudvar melletti parkoló)
Időpont: 2009. november 27. 17,00-18,00 óráig.
További Ne vásárolj semmit! napi akciók a www.nevasaroljsemmitnap.hu oldalon érhetők el.
Szerte a világon és Magyarországon is már több mint egy évtizede hirdetnek egy napos fogyasztói böjtöt november utolsó hétvégéjén környezetvédő és fogyasztáskritikus szervezetek. A „Ne vásárolj semmit!” Napot Magyarországon azért tartják pénteken, mert az utóbbi évek statisztikái szerint a magyarok pénteken vásárolnak a legtöbbet. November utolsó péntekén pedig, a karácsonyi nagybevásárlás előtt arra emlékeztetik a vásárlókat, hogy a fogyasztás nem egyenlő a boldogsággal.
„Csökkenteni kell a termelődő hulladék mennyiségét a jól megtervezett, tudatos vásárlással. Ne vegyünk felesleges holmikat, de ha már megveszünk valamit, akkor a lehető legkevesebb csomagolással tegyük azt! Próbáljuk meg a megvásárolt termék élettartamát a lehető leghosszabbra nyújtani azzal, hogy kidobás helyett megjavíttatjuk, vagy ha már nekünk nem kell, másnak adjuk!” – hívja fel a figyelmet a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Gazdasági rendszerünk a fogyasztáson alapul. Azt is tudjuk, hogy egyes felmérések szerint a vásárlások legalább fele impulzusvásárlás. Azaz nem szükségleteinknek megfelelően választunk, hanem hirtelen jött ötletek, vagy még inkább fondorlatos reklámtechnikák által vezérelt döntéseket hozunk.
A „Ne vásárolj semmit!” Nap erről szól: álljunk meg egy pillanatra, lélegezzünk fel és vessünk számot fogyasztási szokásainkkal ebben a nagy kapkodásban. Ha nem akarjuk elpazarolni utódaink javait és súlyos adósságokkal terhelni őket, vásároljunk tudatosan és felelősen. Tartsuk szem előtt valódi szükségleteinket, s azok kielégítésének környezetkímélő és etikus lehetőségeit.