A kiállítás a 19. század és a 20. század első évtizedének azokat a hazai törekvéseit mutatja be, amelyek kapcsolatba hozhatók a Franciaországból kiinduló impresszionista és plein-air festészettel. A válogatás teljes egészében végigköveti az egyik legizgalmasabb festészeti korszak magyarországi fejlődésének ívét. A téma ilyen igényű feldolgozása mindeddig példa nélkül áll Magyarországon.
A válogatás a magyar plein-air festészet csúcsteljesítményeinek segítségével mutatja be a korszakot, és benne egyik kiemelkedő alakját, Szinyei Merse Pált, aki a nagy franciákkal párhuzamosan teremtette meg a hazai impresszionista stílust. Ehhez a körhöz kapcsolódnak az ún. barbizoniak: Mészöly Géza, Paál László és Munkácsy Mihály. Az irányzat másik fontos csomópontja a negyed századdal későbbi nagybányai művésztelep, élén Ferenczy Károllyal. Melléjük sorakoznak fel a kisebb mesterek, illetve az impresszionizmus különböző oldalágai (Vaszary János, Koszta József, Rippl-Rónai József és az ún. pointilisták.)
A kiállítás érdekessége, hogy a korai előzményeket is bemutatja: felsorakoztatja Barabás Miklós, id. Markó Károly vagy Kovács Mihály, Ligeti Antal és Telepy Károly napsütötte tájképeit, és betekintést nyújt az ún. szolnoki festészetbe is (Deák-Ébner Lajos, Bihari Sándor, Fényes Adolf).
A kiállítás alkalmából a KOGART egy 220 oldalas reprezentatív katalógust ad ki Szinyei Merse Anna művészettörténész (a kiállítás vezető kurátora) tanulmányával, 42 szöveg közötti képpel, valamint a teljes kiállítási anyag (136 alkotás) reprodukciójával és válogatott bibliográfiával.
A kiállításhoz kapcsolódóan a KOGART Oktatási Centrum egy négy előadásból álló sorozatot indít a magyar festészet plein-air és impresszionista törekvéseiről, a KOGART Baráti Kör pedig kerekasztal beszélgetést szervez a témában neves szakértők és művészettörténészek részvételével.
Nyitva tartás: hétfő-szombat 10-17 óráig, vasárnap 10-20 óráig
Forrás: Sajtóközlemény - Az impresszionizmus sodrában