„Reggel megnéztük a várat, délután csillezünk a vízben, este buli – és ez csak egy hétköznap…”
Az elmúlt években folyamatosan nőtt a Magyarországra érkező külföldi turisták száma, és előre láthatóan ez a növekedés még az elkövetkező időszakban is folytatódik. A számok pedig azt mutatják, hogy meglehetősen jól érzik magukat a hozzánk érkező vendégek, hiszen nemcsak a nálunk elköltött pénz, de a vendégéjszakák száma is növekszik. Mit jelent mindez a számok nyelvén?
2010 óta majd másfélszeresére nőtt a külföldiek beutazásainak száma és gyakorlatilag megduplázódott a kiadásuk, 2018-ban a külföldiek költése meghaladta a 2000 milliárd forintot. Az adatok jól mutatják, hogy a turizmus fontos szerepet tölt be mind nemzetgazdasági, mind pedig országimázs szempontjából.
Mikor beszélnek rólunk?
Az év vége felé közeledve élesen emelkedett a beszélgetések mennyisége. Ez az időszak amikor mindenki megtervezi a jövő évi (vagy az adott év utolsó hónapjaiban esedékes egész éves bónuszok elköltésére alkalmas) pihenését.
Természetesen nemcsak pozitív hírekkel került be a szigetországi internetes diskurzusokba. A nyári hatalmas kiugrást például a Hableány turistahajó tragikus balesete körüli beszélgetések generálták, amelyek jó része elsősorban részvétnyilvánításokból, valamint a Budapestre látogatni készülők aggodalmairól is szólt (sokan latolgatták hozzánk tervezett programjuk átszervezését).
Fontos tudnunk, hogy az év végi folyamatos emelkedést az ünnepi utazási időszakot megelőző beszélgetések is „pörgetik”. Sokan tervezik ilyenkor a téli vakációjukat, a szilveszteri bulijukat Magyarországra – és ilyenkor örömmel megosztják másokkal terveiket, illetve tippeket és tanácsokat kérnek a már helyismerettel rendelkező netezőktől.
Milyen helyzetekben merül fel Magyarország neve?
A netezők tipikusan három szituációban, időpontban beszélgetnek. Az utazásuk előtt még a tervezés szakaszában, utazás közben, amikor hazánkban vannak, valamint utazás után, már otthonról. Utazás előtt elsősorban terveiket és az országgal, látványosságaikkal kapcsolatos kérdéseiket teszik fel (leginkább a fórumokon és kommentekben).
Utazás közben szintén felmerülnek a praktikus kérdések, de jóval nagyobb szerepet kapnak a spontán élménymegosztások, pillanatképek és szelfik (Twitter, Instagram, Facebook). Utazás után szintén sok képet osztanak meg, valamint élménybeszámolókat tesznek közzé (Instagram). Fórumokon ilyenkor segítik a tapasztalt utazók, a magyarországi látogatást tervezőket.
De lássuk a lényeget! Miért jönnek Magyarországra a britek?
Kifejezetten népszerű téma az egészségturizmus, nagyon sokan elsősorban a fogászati kezelések miatt utaznak ide, de jellemző, hogy egy-egy komplexebb kezelést is vakációzással kötnek össze. A családos, szabadidős utazók körében a klasszikus látványosságokról beszélgetnek a legtöbbet, a nevezetességek mellett kiemelten fontos témájuk a szervezett városnéző séták, valamint a budapesti hop on - hop off buszszolgáltatások.
A fürdők kedvelt témája, mind a klasszikus látványosságokat kedvelőknek, mind az egészség-turistáknak. A felhasználókat lenyűgözi az ország fürdőkultúrája. A fürdőkben töltött napok utánra szórakozást és lazítást terveznek a britek.
A bulinegyed még mindig népszerű az ide érkező fiatalok körében, számos beszélgetésben felmerül a Budapestre szervezett legény- és leánybúcsúk. Ezeknek helyszíne azonban már régen nem korlátozódik a Belvárosra, hanem népszerű még a Balaton, az egyes borvidékek, valamit a különféle fesztiválok. A legnépszerűbb fesztivál a diskurzusok alapján egyértelműen a Sziget volt (4500 bejegyzés), de jól teljesített a Volt fesztivál (730 bejegyzés) és a Balaton Sound (450 bejegyzés) is.
Gasztronómiai élményeket az ország egész területén keresnek, a legnagyobb súllyal az egyes borvidékek szerepelnek. A rendezvények közül külön ki kell emelni, hogy a brit focirajongóknak folyamatosan témája a 2020-as Európa Bajnokság, és a budapesti helyszínen rendezett meccsek köré szervezett utazásuk. A vizsgált időszakban a sportturizmus az egyik legnépszerűbb témája a briteknek.
A sokszínű beszélgetésben külön érdekesség Magyarország történelme, sokan jönnek a történelmi helyszínek látogatása miatt, valamint, egy érdekesség, hogy saját családjuk múltját kutassák fel!
(Forrás: KSH: Helyzetkép a turizmus, vendéglátás ágazatról, 2018).
Tokaji íze van a karácsonynak – mondta rendkívül bortisztelő nagyapám, amikor szenteste kibontotta a régen dédelgetett borosüveget. Akkor még nem kaphattam belőle… Mára megértettem, sőt, minden pompás kortyát élvezhettem a Wineglass sajtóklub legutóbbi kóstolóján. Tényleg olyan, mintha egy korty történelmet kóstolgatna az ember.